Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
Att skrotningspremien är avskaffad sen några år tillbaka känner väl dom flesta till. Det betyder inte att skrotar inte kan betala ut pengar från sin egen kassa för en bil som dom tror dom kan tjäna pengar på.
av Lövet
Den typen av svartskrotning är dock inte det jag letar efter. Bilen måste avregistreras den får absolut inte säljas vidare i någon form.

Att de bara ska sälja delarna vidare tror jag inte de betalar för. Det är ju den intäkten de får för att sköta skrotningen till 0-kostnad för bilägaren.
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Den typen av svartskrotning är dock inte det jag letar efter. Bilen måste avregistreras den får absolut inte säljas vidare i någon form.

Att de bara ska sälja delarna vidare tror jag inte de betalar för. Det är ju den intäkten de får för att sköta skrotningen till 0-kostnad för bilägaren.
Vi har två skrotar i motala..
Den ena vill knappt ta emot en bil överhuvudtaget. Särskilt om den är lite äldre. Är det en nyare håller man hårt på att inte betala en spänn. Priset ut sen måste naturligtvis alltid ligga på halva nypriset plus moms. Där handlar man hels med t.ex Norge då allt är billigare än där.
Den andra betalar upp mellan 500 och ett antal tusenlappar för bilar in om det är nåt vettigt.

Svartpengarna i skrotningsbranschen är inte särskilt svårt att förstå vart dom ligger.
Tänk till på priset du ofta får: Halva nypriset plus moms.. I nypriset man refererar till ligger redan moms inräknat, du betalar alltså 25% mer än halva priset på den detaljen i affären.
När delen ska redovisas så redovisar man halva nypriset inklusive moms. Alltså exakt halva nypriset.
Den *moms* som blev över kom aldrig med i några rullor...
Hur dom löser det bokföringsmässigt med kvitton vet jag inte dock.
Användarvisningsbild
av olindh
Jag pratar inte om någon svartskrotning. Exempelvis returbilen betalar 1000 kr för bilar dom får in till skrotning och det är inte svart. Så visst går det att tjäna pengar på att skrota bilar och sälja delarna.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Bilar innehåller ju rätt mycket metall. Det måste ju vara värt något.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]