Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Elak är inte tanken trots att du naturligtvis tog det så då det handlar om dina kunskaper eller din vilja.
Att många hemskruvare inte gillar att ta eget ansvar är inte ovanligt. Jag har ju sett diverse inlägg där man tycker att ha egen relevant kunskap om ämnet, oavsett vilket, är överkurs eftersom det alltid finns nån annan som kan peka och ta större delen av ansvaret för ens handlingar.
Det handlar om att DU ska byta din kamrem och därför har ansvar över att införskaffa rätt pinaler och för att göra det på rätt sätt, detta oavsett hur obekvämt det än känns, och oavsett om du är bra eller inte på att skaffa info eller skruva.
OM du besitter rätt kunskap att utföra jobbet så har du också så mycket kunnande om detta innan jobbet att du fixar rätt saker på det sätt som krävs, då det som du märkt finns ett antal olika möjligheter. Det är kunskapen som är skillnaden, kunskapen är inte att kunna hämta och betala. En del av kunskapen är att välja rätt i flervalsfrågorna.
Flervalen om möjligheter slutar ju inte där heller vid ett byte.
Att sätta sej in i hela jobbet innebär både anskaffning och korrekt montering enligt anvisning och enligt garantireglerna. Att följa garantireglerna är ju kan tänkas överkurs, men om nåt händer efter bytet så är det alltid trevligare att ha följt dom, om det ska finnas ens en pyttechans att reklamera.
Ska du ha ny bricka eller inte? vad krävs? Enligt reglerna?
Ska du ha vit bricka eller blå? Vad säger din motortyp?
Ska du ha pump eller inte? Vilket skick är den gamla i? Vad säger garantireglerna för remmen?
Ska du ha löprulle och brytrulle eller inte? Vad säger garantireglerna för remmen?
Vilka markeringar gäller? kamaxlar eller drev? Vart monterar man tolk?
vad gäller på veven för markering? Om markeringen är tveksam, vart monterar man tolk?

Alla dessa frågor är sånt du SKA HA koll på. Sen att 9 av tio väljer att strunta fullständigt i att ta reda på denna information ja det är trist. Men så händer det då och då att man kan läsa på blocket vad det trista resultatet blivit.
Naturligtvis så efter att ha läst det här inlägget kommer nu en del att känna sej så nedslagna av dom orimliga krav jag presenterat. Så nedslagna att det nu skulle kännas trist att byta en rem. Men ta reda på infon, sätt er grundligt in i jobbet och gör det sen. Njut av att ni nu VET vad ni gjort, och att ni gjort det så säkert som det ens går att göra jobbet.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
StefanT5 skrev:Står ju 139 kugg -93 och 144 kugg 93- det tolkar ju jag som att 139 är upp till 93 och 144 över.
Det varierar beroende på motornummer:
139 kugg = motornummer t.o.m. 131154
144 kugg = motornummer fr.o.m. 131155
Användarvisningsbild
av ÄRRet
VXC70 skrev:orka import ställer endast till problem beställer man grejjer får man fel så orka import o kör svenskt :D
Orka skriva orka import 2 ggr... :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av sjoling
Så du menar att det är sättet jag skaffar min information det är fel på?
Alla människor är inte självlärda utan lär sig genom andra.. vad kan det vara då som är fel? är det att det är ett forum jag frågar i, är det mer okey att fråga en volvomekaniker på plats? Skall jag skruva av remmen och räkna kuggen själv? Jag förstår inte va du vill komma?
Bara för att jag inte vet hur många kugg jag skall ha innebär det varken att jag inte kan montera eller har kunskap om viktiga fakta så som pump, löprulle och brytrulle.
Jag tar ansvar för min införskaffning, och detta genom att fråga andra människor som har just den specifika kunskapen.

Jag har bytt kamremmar förut på andra bilar och vet om de flesta risker och nödvändiga fakta.
Jag tycker du skall sluta utgå ifrån att alla andra utom dig själv har ett hum om bilar.
Användarvisningsbild
av sjoling
Jocke S. skrev:
StefanT5 skrev:Står ju 139 kugg -93 och 144 kugg 93- det tolkar ju jag som att 139 är upp till 93 och 144 över.
Det varierar beroende på motornummer:
139 kugg = motornummer t.o.m. 131154
144 kugg = motornummer fr.o.m. 131155

Precis, eftersom du säger att du tolkar informationen på ditt vis finns det givetvis andra människor som tolkar på ett annat.
Hade det inte vara några oklarheter hade vi inte haft den diskussionen.
av *pettson*
Fakta hittar man bland lämpliga böcker och diverse program, samt bland verkstadslitteratur i olika former. Hörsägen hittar man bland folk allmänt. OFTAST stämmer hörsägen med fakta, men alltsom oftast glider dom isär och då leder det oftast inte till nåt bra om man inte har två ben att stå på i det läget.
Från och med nu utgår jag ifrån att du har fullt hum om kamremsbyten på dina bilar då du säger det, och att du endast frågar om självklara saker för en van hempulare som gjort det förut, endast av okänd anledning.
Så är vi överens. vol:-)
Och.. jag utgår inte ifrån att endast jag har ett hum om bilar.
Däremot utgår jag alltid ifrån att har man kärnfrågor rörande ett ämne, oavsett vilket, som är nödvändigt för att utföra nånting och inte kan anskaffa eller tolka nödvändig information från säker källa, så har man inte kunskap nog att utföra det jobbet säkert. Det spelar ingen roll vem, var, eller hur eller i vilket ämne.
Men nog om det. Jag önskar dej lycka till.
Användarvisningsbild
av sjoling
Då kan vi lika gärna stänga ner forumet eftersom informationen inte är tillförlitlig, eller så låter vi folk fråga utan att göra påhopp. Helt fantastiskt.

Du kanske skulle stänga ner din hemsida också eftersom du inte är professor i Volvo mekanik och fått dina artiklar peer rewived. Du gör tydligen en sak och säger en annan. Vi kanske skulle sluta gå till sådana extrema längder..
Användarvisningsbild
av camaro69
OT

Lägg ner nu, sjoling.

Ställ inte större krav på andra, än du gör på dig själv.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]