Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredriknilsson
Man ska hålla isär totalvikt och bruttovikt i det här fallet med nyare bilar som har ett värde på max släpvagnsvikt med obromsat släp. Som jag förstår det saknas det värdet för dig så det spelar ingen roll i ditt fall. Som jag nämnde i mitt förra inlägg så får du köra ett obromsat släp med totalvikt av högst 750 kg i 80 km/h.
Hoppas du blir nöjd med nya släpvagnen!

Mvh
Fredrik
av Larzan
nolimits skrev:Enligt lagen får man inte framföra en fordonskombination (bil+släpvagn) som väger över 3,5 ton (3 500 kg) om man endast har ett B-körkort. För att köra med en tyngre kombination måste man ha ett BE-körkort, vilket innebär att man får köra med så kallat tungt släp.
Fel !!
Man får t.ex. dra med en lätt lastbil med en totalvikt 3400kg och ett lätt släp, max 750kg totalvikt. Gränsen går vid 4250kg.
Man får alltid dra en släpvagn vars totalvikt är högst 750 kg.
Om släpvagnens totalvikt är över 750 kg, ska följande två
villkor vara uppfyllda:
Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt.
Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara. högre än 3 500 kg.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... gava_8.pdf'
Sidan 8.
Dvs om släpvagnes totalvikt stannar på 750kg, FÅR du köra denna med endast B-kort.

Krångligt ja, men på BE-kursen så diskuterades detta till leda bland medlemmarna.
av fredriknilsson
Kan dessutom tillägga att du i vissa fall kan ha ända upp till 4250 kg totalvikt på din B-behörighet. Du får ha en bil med totalvikt 3500 kg och ett släp med 750 kg totalvikt, eftersom du får framföra en bil av högst 3500 kg totalvikt och med din b-behörighet och alltid har rätten att dra ett lätt släp med totalvikt av högst 750 kg på den behörigheten. Lite off-topic i det här fallet kanske... :)
av anthistatic
Trodde obromsade släp, alltså släp som inte har egen bromsmekanism modell påskjutsbroms, fick framföras i max 30km/h...
av rikard79
Belysning reggad och fjädrad axel = 80 Km/h Alltså besiktad 80 vagn.
Jag har vart och hämtat kärran nu i alla fall så får man se om den funkar till det som den är tänkt till.
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för svar! Syns inte på bilden men […]

Jag använde det inte faktiskt, gillar inte at[…]

Tack för tips Ska ta tag i det i helgen

B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]