Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

timebandit skrev:Därefter skall dem ju köras in försiktigt. Läste att någon gjorde hårda inbromsningar och detta är ju verkligen inte bra? Har själv råkat ut för att bromsat hårt med nya bromsskivor och klossar (blev tvungen pga en annan bilist). Då blev det lite skevt och vibrationer i samband.

Annat än detta kan jag inte komma på i skrivande stund :)
Tror inte skeva skivor är orsaken till det här. Eftersom det är FÖR kraftiga vibrationer utan att bromspedalen pumpar överhuvudtaget (endast under 40km/h). Men frågan var ju om vad ni skulle tycka om deras lösning(?) med skrikplattan :)
Är väldigt nyfiken på vad Pettson sitter inne med för information... Men om man inte rengjort tex navet riktigt innan man byter bromsskiva så kommer det bli såhär ändå.

Sedan skulle jag inte använda kopparpasta utan vasselin/silikonet som Volvo har...

Jag tycker att alla lösningar är väl bra, men om man riskerar att det blir följdproblem eller annat så är ju naturligtvis inte bra.
av *pettson*
Eftersom få tydligen vågar spåna i detta så kör vi då..
Varenda monterings instruktion innehåller information om flera saker. Förutom självklara saker såsom att det måste vara kliniskt rent bakom skivan mot navet.
Första grundregeln. Skruven/ skruvarna som håller skivan får INTE DRAS ÅT HÅRT. Dom ska endast hålla skivan på plats medans hjulet är borta. Inget annat. Drar man åt dom skruvarna för kung och fosterland riskerar man skeva skivor och navsprickor. Dom skruvarna ska alltså INTE dras hårt.
Nästa grej som är ett MÅSTE vid ett skivbyte framförallt. Hjulets bultar/ muttrar MÅSTE dras korsvis för att inte spänningar ska uppstå i skivan under upphettningsfasen. Alltså under perioden då skivan körs in. Om inte navtrycket pressas ut jämt vid monteringen av nya skivan så är en skev skiva som ett brev på posten vid första upphettningen.
Tar vi t.ex Brembo så förklarar man tydligt att skivorna måste KÖRAS IN. Dom ska sakta upphettas och sakta kylas av. Värmen måste vara lika på bägge sidor, det blir den om inte nån sida kärvar. Kärvar en sida under inkörning så blir det obönhörligen en skev skiva. Samma information finns i biltemas kartonger med, eller autoexpertens eller tja vilkens som helst. Men ingen läser det.. Endast några få fabrikat säljer skivor som är *preheated* alltså förvärmda och sen eftersvarvade så dom inte behöver nån inkörningsperiod för att släppa spänningarna. Dom behöver dock ALLTID en upphettningsperiod där beläggen ska överföra sitt material på skivan. Det kommer ingen ifrån.
Det som är så viktigt är att upphettningen sker korrekt överhuvudtaget, spänningarna släpper i skivan under den fasen och dom ska förbli borta om dom får kallna av efter en bra upphettning. Hettas dom upp snabbt och kyls lika snabbt så kommer dom att bli skeva, naturligtvis finns det folk som fått saker som klarat sej. Men det är tur inte skicklighet eller extremt bra saker. Efter en period om runt 20-50 mil är dom mogna att använda som vanligt, då spelar det ingen roll om dom är varma eller kalla eftersom spänningarna är borta. (perioden beroende på körsätt och intensitet). OM MAN INTE hettar upp dom tillräcklig men ändå har spänningar i dom så uppstår följande problem. Varje gång skivan går in i upphettningsfasen så vrider sej skivan lite grand av spänningarna. Varje gång skivan kallnar så återgår den till föregående läge. Ibland kan man se detta enkelt genom att sätta upp skivorna i skivsvarven och lägga stålen 2 tiondelar ifrån gods. Hettar man sakta upp skivan under rotationen kommer den att kasta allt mera, när den kallnar så kastar den inte längre. Dom som får ett sånt här problem efter låt säga ett halvår har aldrig uppnått upphettningsfasen på skivorna. När man till sist kom till den så släppte spänningarna på en gång under en bra inbromsning och skivorna skevade till sej. Det kan bli så illa att man faktiskt kör av vägen då bakdelen på bilen blir okontrollerbar. Som tur är händer det inte ofta. Jag har råkat ut för det 2ggr på 20år.

Detsamma gäller för beläggen, dom är inte färdigbakta vid monteringen, dom är porösare nya än när dom är korrekt inkörda. Detta för att dom ska anpassa sej enkelt till beg skivor. För att få beläggen att ta korrekt måste skivorna varit varma så dom släppt spänningarna, det är nämligen så att skivorna och beläggen ska bli såpass varma att vi för över friktionsmaterial från klossen till skivans yta. På så sätt får vi två friktionsytor som slipar mot varandra och därmed bra broms med bra värmefördelning. Gör man fel i den fasen genom att bromsa hårt och stanna när materialet överförs, får man beläggmaterial att fastna på skivan lite punktvis och får då hemska vibrationer på grund av detta istället då bromsen tar bra, dåligt, bra, dåligt osv. Beläggen ska hettas upp långsamt över en längre tid för att blir bra bakta så dom håller länge och överför material på ett bra sätt. Man ska ALDRIG stanna med varma skivor under inkörningsperioden.

sen finns det lite extremare problem som inte står i nån bruksanvisning. Problem som beror på ett skevt ok eller ett skevt monterat ok. Det gör att bromskolven inte ligger plant mot skivan, det gör ju att inte heller belägget ligger plant mot skivan. Det i sin tur skapar vibrationer. Åtgärden där är att antingen byta ut oket (det kan i sällsynta fall vara infästningen på bakaxeln som är skev) eller schimsa upp snedheten gentemot skivan. Kolvarnas rotation spelar ingen som helst roll. Det absolut vanligaste är att nån plockat väck oket och målat det samt då att man inte rengjort infästningen på bakaxeln inför återmonteringen. Färgen plus smutsen emellan ytorna på ett fästöra till oket gör att det hamnar snett. Vi pratar om små mått men alldeles tillräckliga för att skapa vibrationer.
Den tredje och sista orsaken är den vanligaste av dom *extremare* typerna.

Trots ovanstående regler och anvisningar som följer alla bilar och monteringar oavsett om det behövs eller inte (preheated eller inte) så envisas många med att byta, åka ut och köra, tvärnita några ggr rejält. Klaga på att bromsen inte tar som den ska och till sist så klagar man alltid på skitskivor och skitbelägg när det låter och känns. Ibland är kunskap mycket billigare och enklare ifrån början.
Där kom infon till slut, tack Pettsson! Jag är med dig på sättovis. Om nån spånar på att byta låda från Xbil till Zbil är ditt resonemang bra. MEN, när bilen står på pallbockar och frugan undrar om hon ska ta bussen känns en lektion i hur tex bromssystemet funkar lite onödigt. Ibland (alltid) vill man bara kunna ta sig från A till B. Hur man tog sig dit är bara intressant för tekniknördar. Du är lärare har jag förstått men inte alla är elever. Vissa av oss vill bara att bilen funkar...

Ovanstående svar är ju klockrent om man betalt.
av *pettson*
I ditt läge med det resonemanget skulle alltid tanten få ta bussen eftersom bilen borde vara på verkstan. Vet man inte vad man pillar på och hur det ska utföras bör man låta bli. Det gäller alla yrkeskategorier.
Är man inte intresserad ett endaste dugg av vad man gör eller hur man ska göra, bör man ständigt lämna in bilen för egen och andras säkerhet helt enkelt. Det finns inga genvägar. Det du anger är för tekniknördar är för din säkerhet. Vi kan diskutera i all oändlighet om hur och varför, men tipset är. Lämna in bilen vad det än gäller framöver.
Ok men även du måste väl ha varit rookie? Enligt ditt resonemang skulle vi aldrig skickat folk till månen eftersom ingen varit där? Nån gång är ju den första. Sen att jag byter tex trasiga lampor utan att veta varför de pajade är väl ganska vanligt? Känns inte som att man MÅSTE kunna allt om el för att tex byta en bakklampa? Ok när det gäller ABS osv som gäller säkerhet men det känns som att man måste kunna det du kan och helst lite till för att byta däck..?
*pettson*:

Du har en väldigt lång och helt korrekt beskrivning om hur man ska göra. Men hur kommer det sig att ena gången så tjuter det när man byter belägg och skivor men andra gången så tjuter det inte? Det är naturligtvis samma fabrikat på skivor och belägg båda gångerna och man har samma tillvägagångssätt båda gångerna?

Har du ALDRIG varit med om att det har tjutit trots att du har gjort precis allting 100% rätt?

Jag får en känsla av att du vill verka lite överlägsen alla andra. Om man ska hålla på att klanka ner på alla andra och säga att det inte borde byta bromsar om de inte vet till 100% vad de gör... Ja då kan jag ju säga till dig att du borde inte ha någon hemsida. För när jag kollar källkoden ser jag att du inte har något alt-attribut i img-taggarna, vilket man egentligen ska ha om man ska följa HTML-standarden. Om du inte vet vad du håller på med ska du låta bli...

Det här är ett forum för att folk som gillar att greja bilar, lära sig mer och försöka hjälpa andra. Alla kan inte vara experter på det precis som du inte kan vara expert på webbutveckling bara för att du har en hemisda.

Det är jättbra när du kommer med bra och vetenskapliga förklaringar om ditten och datten. Folk lär sig säkert jätte mycket på det men tänk på vad och hur du säger saker till andra medlemmar. Alla är inte experter på bilar hade alla varit det hade det här forumet varit stendött.
av *pettson*
Folke89 skrev:*pettson*:

Du har en väldigt lång och helt korrekt beskrivning om hur man ska göra. Men hur kommer det sig att ena gången så tjuter det när man byter belägg och skivor men andra gången så tjuter det inte? Det är naturligtvis samma fabrikat på skivor och belägg båda gångerna och man har samma tillvägagångssätt båda gångerna?

Har du ALDRIG varit med om att det har tjutit trots att du har gjort precis allting 100% rätt?

Jag får en känsla av att du vill verka lite överlägsen alla andra. Om man ska hålla på att klanka ner på alla andra och säga att det inte borde byta bromsar om de inte vet till 100% vad de gör... Ja då kan jag ju säga till dig att du borde inte ha någon hemsida. För när jag kollar källkoden ser jag att du inte har något alt-attribut i img-taggarna, vilket man egentligen ska ha om man ska följa HTML-standarden. Om du inte vet vad du håller på med ska du låta bli...

Det här är ett forum för att folk som gillar att greja bilar, lära sig mer och försöka hjälpa andra. Alla kan inte vara experter på det precis som du inte kan vara expert på webbutveckling bara för att du har en hemisda.

Det är jättbra när du kommer med bra och vetenskapliga förklaringar om ditten och datten. Folk lär sig säkert jätte mycket på det men tänk på vad och hur du säger saker till andra medlemmar. Alla är inte experter på bilar hade alla varit det hade det här forumet varit stendött.
För att ge dej korrekt svar så du inte ska missuppfatta mej..
det är inte min mening att du ska uppfatta mej som överlägsen. Uppfatta mej snarare som en dum jävel som håller på säkerheten för dej själv och för andra, känn mej som en riktig nagel i ögat när du medvetet gör fel. Men känn mej som ett stöd när du vill veta, för att du vill utföra nåt helt rätt för din och andras säkerhet, kan jag inte och vet jag inte så får vi tillsammans se om vi kan hitta rätt information. Se dom andra kunniga på forumet på samma sätt. När du jobbat över 20år med att skruva bil så hinner du se ett och annat, konstigt nog så har aldrig nån utfört dessa jobb om man frågar. Dom flesta bilar är tydligen köpta behäftade med 14 fel eller nåt om vi ska tro vad vi ofta möter. Bromsok som monterats upponed och som slipats ur för att passa? Bromskivor från fel modell som anpassats med vinkelslip för att passa. Ja jag kan nämna ett otal saker, rekordet hittills är nog en länkarmsinfästning som monterats i en ny plåt för att ersätta en rostskada. Plåten satt med 6 plåtskruv och man hade missat med 85mm i längsled. Säger kanske inte dej nåt men säger iallfall mej att man bör skaffa sej kunskap om reparationen, vill man inte det ska man hellre ta bussen varje dag eller lämna in bilen till nån som faktiskt bryr sej om dej och andra i sitt jobb.
När jag sen jobbade som fordonslärare på vuxeutbildning insåg jag att det är våra olika kunskaper som oftast ställer till det. Det är förhoppningsvis ingen som med uppsåt vänder ett par bromsok upponed och försöker få det att fungera. Eller att försöka förminska bromskivor med vinkelslipen. Det är ren okunskap. För när dom som hade utfört detta fått kunskap om vad som kunde hänt och fått kunskap om vad man ska göra istället så har inte den typen av jobb återkommit, man har alltid valt den säkra korrekta vägen, den går snabbare, den är enklare och den är billigare. Jag vill att folk ska skruva själva, men jag vill först och främst att dom VET vad dom skruvar med, framförallt med säkerhetsapplikationer. Det är inte fel att skruva o pilla o lära sej själv utan handbok och utan nånting mera än verktyg och tid. Man behöver bara inte börja med säkerhets sakerna eller dom svåraste reparationerna. Äger du en hylsnyckelsats och en orginaldomkraft så är inte ett växellådsbyte det första jobbet du bör utföra på din bil. Fundera lite på i vilken ända man börjar om man vill bli urmakare? Börjar man dag ett med att slakta 10 ur med en hammare för att se om man känner igen saker, eller är det så att man börjar rent teoretiskt så att man får en känsla för varje sak som ska fungera i ett urverk. För att sen avsluta med att tillverka ett urverk. Det är inte för inte man har ett sånt upplägg. Det är inte för inte som mekaniker har samma upplägg. Du som programmeringskunnig har lärt dej på samma sätt, till och med om du är självlärd har du samma grund. Inte vaknade du en dag och bestämde att nu kan du skapa program med kod. Har du inte lärt dej vad varje dej i koden gör först. För att sen göra en hel kodsträng, för att till sist göra en hel hemsida till exempel? Tycker du att folk som aldrig pillat på en dator i hela sitt liv ska försöka programmera en applikation som håller liv i kontoret på ett stort komplex efter sin första vecka vid datorn? DET är likvärdigt med vad man faktiskt sysslar med då man skruvar med sin bil. I princip det mesta du gör kan få konsekvenser för både dej och andra, situationen kräver att du faktiskt är lite ansvarig på ett eller annat sätt.

Saknar man sen både verktyg, intresse, kunskaper, rätt delar, plats.. Ja hela paketet? Det går att få till det då med, men det är som att borra i urberg med en kokt morot. Det tar en stund och slutresultatet är osäkert. Det är då bättre att avstå för sin egen och andras skull.
Jag kommer aldrig att tycka annat varesej jag är omtyckt eller inte. Det är kanske dumt och burdust att påpeka att människor som inte bryr sej om vad dom gör, inte ska utföra det. Men jag står för det, varje sekund av mitt liv.

Gällande bromsars skrikande.
För att precisera mitt svar: Klossarnas sammansättning ändras mellan batcherna. Får man klossar ur en batch där det är nån liten avvikelse så kan man få skrik som är svåra att avhjälpa.
Du undrar om det hänt mej, jo det har hänt under inkörningsperioden. Skriker det fortfarande efter denna period med antiskrikschims och uppmätta bromsok kastas beläggen omgående på disken dom köptes ifrån som fabrikationsfel. Det är enormt stor spridning på bromsklossarnas sammansättning tyvärr. Men infaller det ofta för mej? Nej.. 5 bilar per år kanske där det inte tystnar. Samtliga har tystnat innan dom lämnats tillbaka för gott.

Gällande min hemsida så har jag stoltheten att ha gjort ett manus. Jag har tagit bilderna, utom dom som jag markerat med annat namn, jag har gjort texten som färdiga.. ska vi säga reportage?. Jag har inte överhuvudtaget programerat nånting nånstans, det enda jag vet är att dreamweaver använts på sitt enklaste sätt. Jag har för längesen insett mina begränsningar vad gäller tid och kunskaper i program som utför sånt. Jag har inte försökt kontrollera om jobbet är bra utfört eller inte då jag inte har kunskapen till detta. Det har däremot fungerat och jag hoppas inte att programmeringen ses som en säkerhetsdetalj för edra bilar.
Jag har medans jag skrev nu framfört detta till den som gjort hemsidan via telefon och fått följande svar: *Det blir inte bättre än så för 4 öl och skitsnack på altanen helt enkelt. Det tog lika lång tid att göra hemsidan som det tog att njuta av ölen.*
Jag är däremot välkommen att betala ett bra pris och får då naturligtvis en betydligt flashigare hemsida. Kanske att jag gör det en dag, vi får se.
*pettson*:

Jag respekterar dig för att du tycker att saker och ting ska utföras korrekt och riktigt. Det ska du ha all heder för! Men här var det ju skrikande bromsar det handlade om inte att han svävade i livsfara :wink:

Hoppas att du inte såg mitt inlägg som något påhopp, det var inte alls meningen. Ville bara påpeka att jag tyckte att det kändes som att du gjorde en väldigt stor grej av lite skrikande bromsar.

Vill bara poängtera att jag inte är någon programmerare (även om det är det jag utbildar mig till). Det jag "klagade" på är en väldigt banal sak som inte ens jag har brytt mig om när jag har knackat HTML. Jag hakade bara upp mig på att du skrev: "vet man inte vad man håller på med...". Där håller jag visserligen med dig till 100% men nu handlar det ju om folk som pillar med sina egna bilar och det är ju inte livsfarligt att bromsarna skriker - snarare irriterande.

Hoppas att du inte uppfattar mig som någon gnällspik utan förstår vad det var jag reagerade på.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]