Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av speeedo
Har för mig att oljan som biltema använder, iallafall till motorcyklarna, kommer från ett amerikansk oljeföretag som börjar på S. Det var inget jätte känt märke här i sverige men stort i amerika.
har också för mig att brandstationer bla har säkerhetsdatablad om just sådana saker vid ev brand och det skall även finnas tillvärkaruppgifter i dessa blad för att veta exakt vad man kan tänkas möta.

Men somsagt inte helt säker. jobbar någon på brandstation kan väll någon luska lite. Om det stämmer eller ej.
av DrBoo
En liten varning avseende Biltemas oljor (som kanske inte är aktuell längre):
4 litersdunkarna (den modell de hade för två år sedan åtminstone) innehöll ett par decilliter extra,
-risk för överfyllning om man räknar med att fylla på 4 liter direkt med dunken utan att mäta.
Har använt 5/40 från Biltema sedan -03 (men doserar med graderat litermått).
av intruder1400
De är inte statoils olja längre på biltema längre
Körde lev tidigare men dom vart för dyra
Enligt Terje som jobbar på statoil så skiljer dom på kontrollen av oljerna annars samma
Typ till deras egna stationer kör dom 1000 liter o sedan kontroll medans biltema är 100000liter
Men biltemas olja behöver dom inte backa tillbaks om de är lite fel tolerans
av Redlös
intruder1400 skrev:De är inte statoils olja längre på biltema längre
Körde lev tidigare men dom vart för dyra
Enligt Terje som jobbar på statoil så skiljer dom på kontrollen av oljerna annars samma
Typ till deras egna stationer kör dom 1000 liter o sedan kontroll medans biltema är 100000liter
Men biltemas olja behöver dom inte backa tillbaks om de är lite fel tolerans
Skitsnack. Uppfyller oljan inte kraven som anges på förpackningen så får den inte säljas som sådan. Jag kan garantera att all SAE-klassad olja testas på samma sätt med samma intervall. Det är så SAE-systemet funkar.

Alltså: Inga problem att handla på Biltema!
av *pettson*
Tanken var nog inte så med inlägget. Det är ju så att om man satt en exakt spec i sitt recept med x gram sånt och x gram sånt så är statoil tvugna att återkalla sin egen olja om den då inte är exakt. Det kan vara lite för mycket tvättadditiv till exempel.
Biltemas olja behöver inte återkallas av statoil, först och främst för att man säljer den under eget namn statoil har inga garantier då man köpt produkten för eget namn, det är ju precis det här som hänt volvo. Dom tillverkar inte tändstift men eqyeem gör det. Och fransmännen vägrar naturligtvis att ta på sej felen med *volvostift* då produkter som säljs under eget namn alltid säljs utan tillverkarens garantier. Men precis som du säger så måste man uppfyllla SAE kraven oavsett annars får den inte säljas som typad.
av Redlös
*pettson* skrev:Tanken var nog inte så med inlägget. Det är ju så att om man satt en exakt spec i sitt recept med x gram sånt och x gram sånt så är statoil tvugna att återkalla sin egen olja om den då inte är exakt. Det kan vara lite för mycket tvättadditiv till exempel.
Biltemas olja behöver inte återkallas av statoil, först och främst för att man säljer den under eget namn statoil har inga garantier då man köpt produkten för eget namn, det är ju precis det här som hänt volvo. Dom tillverkar inte tändstift men eqyeem gör det. Och fransmännen vägrar naturligtvis att ta på sej felen med *volvostift* då produkter som säljs under eget namn alltid säljs utan tillverkarens garantier. Men precis som du säger så måste man uppfyllla SAE kraven oavsett annars får den inte säljas som typad.
Du har helt rätt. Min inlägg framhäver att om oljan är typad enligt en SAE-norm så uppfyller den minst kraven för den aktuella normen. OAVSETT vilket fabrikat det handlar om. Allt annat är skitsnack.
I just detta fallet har Statoil inget ansvar för oljan som Biltema säljer. Det har däremot Biltema.
av Arnold
Vilken av Biltemas olja tycker ni jag ska välja. Helsyntetisk 5/40 eller delsyntetisk 10/40. Har en 855 glt 97 som gått 27 000 mil. Nu har jag Valvoline 10/40 halvsyntetisk.
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]