Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Det är alltid svårt att ge råd på distans men jag hoppas för din skull att det bara är vevhuskondens som sipprar ur insugspipan :D
//Per
av Bengan75
E det ingen dränering på ICn på dom där ?, annars typiskt ställe för dropp om det rinner ner på plasten och sen iväg och på marken som på dom 850 med dräneringshål uppborrat i gaveln..
av fotomarkus
Fick nyss mitt oljeläckage på S70 2.5T lagat. Det var en slang som går till oljekylningen för turbon. Slangen gick på 750:- och jobbet gick fort för verkstaden, förutom en skruv som de fick pilla med i närmare en timme för att det var så svåråtkomligt.
av Nordin83
Öööhm, det läcker inge mycket egentligen men att det gör det är så tråkigt och oroande... men kan vara den där slangen för oljekylningen för den var riktigt sliten vid klammern... kanske läkte en droppe var 15onde sekunde efter körning..
av oldtimersmc
Men Nordin83 om du gör som jag beskrev tidigare så behöver du inte tro, utan då vet du och det är en djävla skillnad.
av Nordin83
Jo jag ska, men bilen är hemma i norrland just nu och jag jobbar i huvudstaden.. :) så jag längtar tills jag åker hem dvs i morgon och fixar bilen pga din hjälp :)
av oldtimersmc
Jag hoppas verkligen att det är ett enkelt fel och att våra råd har varit/blir till hjälp I annat fall så får vi fortsätta att hjälpas åt
:D // Per
av Nordin83
Bild

Oljan droppar ner i härifrån nånstans.. i plasten under i ett rektangulärt hål är det oljedroppar som hänger. Just gjort rent lite på slangen. Men såg ingen spricka eller så i denna slang.

Bild

Samma slang annan vinkel, vad är den lilla slangen som gröna pilen pekar på?

Bild

Otrevlig syn, men om bilen läker härifrån(vilket den tydligen ändå gör) hur kan det då rinna till andra sidan motorn, fanns inga spår att oljan runnit nån väg fram till kylaren.. Detta måste vara ett läkage som hängt med ett tag eller?

Bild

Oljan från förra bilden läkte högt uppifrån nånstans eftersom hela väggen var oljig .. kan den läka från slangen som bilden pekar på?

Bild

Skruvarkompis!

Nu har jag lagt upp några bilder på mitt problem.. hoppas nån har nått förslag!
Bilen har inte läkt olja så jag märkt det innan, märkte att det låg olja under den för en vecka sedan.. Bilen alltså en v70 2.5 T
av oldtimersmc
Vacker skruvarkompis :D
Bild 1 och 2 Nej bild tre pekar pilen på turbon bild 4 ja det kan komma därifrån men som jag skrev tidigare så kan du aldrig veta om du inte gör rentoch sedan kör en sväng dår att sedan kolla.
Pga att oljan kladdar runt överallt och det är ett mycket turbulent område som gör att du får olja på ställen som du inte tror är möljigt.
Om du inte har tillgång till en spolhall med lyft så får du göra det på det grisiga sättet ( jag gjorde så och min rova såg ut som din ungefär) du behöver hellst 4 pallbockar och en garagedomkraft en spolslang avfettning lite trasor oömma kläder och hellst en sk "garagehora" eller dylikt.
Palla upp bilen krångla dig under densamme och spruta på avfettning överallt där det är skitigt och sedan vänta i 10 min och gör om proceduren sedan spola av skiten vänta en stund torka av så mycket du kan, ner med bilen kör en stund typ en 15-25 minuter palla upp den igen och fram med stora lampan och kolla varifrån det kommer ov´m du inte ser något så har du kört för kort sträcka är det mycket olja så att du inte kan se vart det kommer ifrån så har du kört för långt :) har du inga trasor så ställer säkert katten upp :wink: Ps ackta dig för den heta kattalysatorn +avgasröret

Som du säkert förstår så är det att föredra om man kan åka till en mack som har en sk våtlyft asså en lyft i spolhallen för den andra metoden är som sagt grisig men den funkar.

Ps i mitt fall så var det en läcka i infästningarna till röret som går från turbon net till oljetråget via motorblocket ( det nedre av de 2 smala rören son syns på bild 3 aldeles bakom den grova drivaxeln som dominerar bilden) man kan även urskilja ovannämnda infästning och jag tror att du har en av dina läckor där och sedan en andra i den andra änden av samma rör.
Men det är att tro inte att veta.
Lycka till!!! nu skall jag ut med den stygga Hunden så att mina katter får lite ro i stugan sen drar jag nog iväg o jobbar lite...
av Nordin83
Klammern på slangen som pilen på bild 4 pekar på kunde jag dra åt med fingrarna typ... kan det vara en bov?
Ska även kolla röret du menade på bild 3.. har gjort rent hyggligt bra nu iaf.. räcker väl med att ha bilen på tomgång i en 20 dryga minuter??
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]