Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

scampi skrev:MäRKLIGT är att LAMBDASONDSVARNINGSLAMPAN fortfarande lyser, trots att inget fel gavs i diagnostiken? Däremot så slocknade den ytterst irriterande lampan som varnar för fel på växellådan... kanske finns hopp för bilen ändå?
Säger det nu för säkert 200:de gången, den som vill får anteckna: DET ÄR INGEN LAMBDASONDVARNINGSLAMPA.. Det är en miljövarningslampa. Du har nåt 30tal koder som kan tända den. INKLUSIVE att växellådan kan tända den. Alla koder som tänder har inte med sonden/ sonderna att göra alltså.

I övrigt..
Du bör ha koder på A1? Eftersom A1 är växellådan.
Felet på A7:
Motortemperaturgivarens signal för lång : Byt kylvattentermostat, din stänger inte som tänkt..
*pettson* skrev:
Säger det nu för säkert 200:de gången, den som vill får anteckna: DET ÄR INGEN LAMBDASONDVARNINGSLAMPA.. Det är en miljövarningslampa. Du har nåt 30tal koder som kan tända den. INKLUSIVE att växellådan kan tända den. Alla koder som tänder har inte med sonden/ sonderna att göra alltså.

I övrigt..
Du bör ha koder på A1? Eftersom A1 är växellådan.
Felet på A7:
Motortemperaturgivarens signal för lång : Byt kylvattentermostat, din stänger inte som tänkt..
Tack för det svaret. Ska definitivt anteckna det! Jag har inga mer koder än de som jag listade ovan. Ingen av dem som kan ge den signalen?

När jag satte "pinnen" i A1 började lampan "glöda" (dimmad eller att det gick för lite ström genom den), men inga fel gavs...? Vad kan detta bero på.
/ Martin
Är kylvattentermostat samma som Artikelnr: 17-4272.90D på Mekonomen? (den enda termostaten som fanns under kylsystem).

Det jag har hittat om denna och om den ska bytas är att andras bilar antingen inte gått upp i värme som den ska enligt instrumentet, eller att den gått ojämnt. Det gör inte min bil. Den går upp i värme som den ska, och den går jämt och fint...

Hur som haver, det kan knappast skada att byta ut den. Är detta något som man kan göra lätt själv om man är väldigt oteknisk på bilar? Kanske passa på att byta kylarvatten samtidigt?

/ Martin
Jag har aldrig hört talas om att den skulle larma för trasig termostat och din verkar ju gå upp riktigt i temp också.
Jag skulle tippa på att den varnar för en trasig tempgivare.
Det finns väl två tempgivare vid termostathuset. Den ena är för tempmätare och den andra för databoxen, tror jag.
Tror att den det varnar för är den till databoxen.

När min termostat var trasig, gick inte alls upp i temp så fick i alla fall jag inget larm.

Kan bara tillägga att jag också köpte den termostaten på Mekonomen som TS nämner när min hade gått sönder.

Mackan
Mackansglt skrev:Jag har aldrig hört talas om att den skulle larma för trasig termostat och din verkar ju gå upp riktigt i temp också.
Det finns väl två tempgivare vid termostathuset. Den ena är för tempmätare och den andra för databoxen, tror jag.

När min termostat var trasig, gick inte alls upp i temp så fick i alla fall jag inget larm.

Kan bara tillägga att jag också köpte den termostaten på Mekonomen som TS nämner när min hade gått sönder.

Mackan
Tack för ditt svar. Hur felsöker jag då detta, för att antingen bekräfta eller utesluta? Kan man köpa en ny sådan givare?

/ Martin
Mackansglt skrev:Jag har aldrig hört talas om att den skulle larma för trasig termostat och din verkar ju gå upp riktigt i temp också.

Mackan
Den här koden anger att motorn inte kommer upp i temperatur tillräckligt snabbt, koden säger såhär: Motortemperatursignalens period längre än 62.25 ms.
Den pekar inte ut termostaten i sej, den säger att givaren inte får tillräckliga värden. Förekommer koden med tempmätaren alltid i botten eller om den studsar upp och ned, så lär givaren vara problemet, på dom flesta årsmodellerna så går också kylfläkten igång då när man slår på tändningen eftersom styrdonet inte har en susning om vilken temp motorn har, dock inte på alla. Finns koden trots att givaren faktiskt visar normalt hela tiden så är termostaten problemet. Eftersom avgasreningen ska reglera får inte motorns varmkörning ta för lång tid, tar det för lång tid sätts kod 122 trots allt. Kod 122 finns inte i alla programmeringar. Det finns koder som kommer och går mellan årsmodellerna. 92-95 har kod 122.. årsmodell 1996 har inte kod 122.
I övrigt har 850 serien bara en tempgivare på termotstathuset. Det är samma till box och instrument.
*pettson* skrev:
Den här koden anger att motorn inte kommer upp i temperatur tillräckligt snabbt, koden säger såhär: Motortemperatursignalens period längre än 62.25 ms.
Den pekar inte ut termostaten i sej, den säger att givaren inte får tillräckliga värden. Förekommer koden med tempmätaren alltid i botten eller om den studsar upp och ned, så lär givaren vara problemet, på dom flesta årsmodellerna så går också kylfläkten igång då när man slår på tändningen eftersom styrdonet inte har en susning om vilken temp motorn har, dock inte på alla. Finns koden trots att givaren faktiskt visar normalt hela tiden så är termostaten problemet. Eftersom avgasreningen ska reglera får inte motorns varmkörning ta för lång tid, tar det för lång tid sätts kod 122 trots allt. Kod 122 finns inte i alla programmeringar. Det finns koder som kommer och går mellan årsmodellerna. 92-95 har kod 122.. årsmodell 1996 har inte kod 122.
I övrigt har 850 serien bara en tempgivare på termotstathuset. Det är samma till box och instrument.

Tack för ett väl utförligt svar. Kan jag av ditt svar dra slutsatsen att min termostat är trasig? Eftersom instrumenteringens värmevisare ligger strax över 50%, men Lambda (miljö?) varningslampan är tänd?
Ifall det nu är denna som ska bytas, är det då den som jag länkade till högre upp i tråden? Eller är jag helt fel ute?

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]