Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#339987
Tack för svaren

Men det jävliga med det där tipset är ju att det bara behövs en liten stund så startar den igen ??:-/

Ska kolla trycket, lät enkelt & bra

Men exakt hur nollar jag bort den där lampan för motorelektroniken som inte förrän nu visar sig...?

*Nu såg jag att du skrev att man ska nolla alla koder... det var förresten ngn av socklarna som glimmade svagt då jag satte ned kabeln, vad beror det på? Och den visade heller inget, inte heller 1-1-1 (?)
#339994
Det är bara A2 du behöver bekymra dig om just nu. Antar att det är en 10-ventilare med Fenix 5.2 bränsle/tändsystem? Det blir ju lite lättare att komma nånstans om vi vet vad vi pratar om... Även om pettson låter lite :-(O) så har han faktiskt rätt i det mesta. Lite struktur, felsökning innan man byter en massa saker. Felkoderna pekar lite åt vilket håll felet ligger, men sen krävs det mer felsökning för att ta reda på vad som faktiskt är problemet.
#340022
Och hur ska jag komma vidare med detta då? Tycker det känns lite tröstlöst att se efter gnista, för det är inte länge det tar innan den går igång. Men iof sig, det kan jag göra.. har för mig jag har en fjärrstart någonstans... Det ska jag göra...

Men sen då? mäta trycket där...


I övrigt? Hur testar jag om relät för br pumpen eller "huvudpumpen" är trasig?
#340056
Möjligt att det kan bero på LMM med defekta vakumslangar.Och ta det lugnt.Låter som om det var ett rymdskepp som höll på att krascha på planeten SAAB ... :D. Undrar bara vad det är för motor du skriver om. ?:-/
#340089
RoadRunner1 skrev:Möjligt att det kan bero på LMM med defekta vakumslangar.Och ta det lugnt.Låter som om det var ett rymdskepp som höll på att krascha på planeten SAAB ... :D. Undrar bara vad det är för motor du skriver om. ?:-/

:mrgreen: ;-//

Tack för visat intresse, vet inte vad det är för motorbeteckning. Det är en 855 SE enligt emblemen iaf.

Testade kolla slangarna & sedan sprayade jag startgas för att vara säker, men ingen reaktion.
#340150
855SE säger inte så mycket om vad det är för motor i din bil. Motobeteckningarna fungerar som så här: Om motortypen är en B5252S så betyder den första femman att det är fem cylindrar, siffrorna 25 i mitten betyder att cylindervolymen är 2,5 liter och sista nummret betyder att det är två ventiler per cylinder. Vad S betyder vet jag inte.

Det brukar finnas en etikett inne i motorutrymmet med denna beteckning, tror den sitter på sidan. Om du inte hittar så gå in på Mekonomens hemsida eller Autoexperten eller liknande och knappa in ditt registreringsnummer. Då brukar det komma fram vilken motortyp du har. Kombinera motortyp ned årsmodell så har vi all information vi behöver för att avgöra vad det är för typ av insprutningssystem m.m. på din bil.
#342461
Ni Volvo insatta ska väl veta vad det är för motor om man talar om att det är en SE? =)

Är det inte lika lätt som på tvåfyrtiotiden eller vad? :D GLT = B23E / 136Hk etc etc...


Nåväl, har bytt soppa pumps relät idag, nu går den som en klocka... Orkade inte läsa "pettsons" inlägg, det lät så himla kritiskt... Jag är ingen verkstadsmekaniker, men nog skruvar jag i bilar som intresse ändå (Dock van vid V8 och förgasare) och vet väl visst att man ska felsöka en bil, det är ju det jag gjort genom att läsa felkoder och bytt precis det den varnat för...(?)

Nu fungerar bilskrället iaf... :-)-) Tack för allas intresse.. återkommer väl om det kör ihop sig med ngt mer...

FÖRRESTEN!? Nu höll jag på att glömma, hur släcker jag motorelektroniklampan?

Mvh Jim
av *pettson*
#342602
850ägare skrev:Ni Volvo insatta ska väl veta vad det är för motor om man talar om att det är en SE? =)

Är det inte lika lätt som på tvåfyrtiotiden eller vad? :D GLT = B23E / 136Hk etc etc...


Nåväl, har bytt soppa pumps relät idag, nu går den som en klocka... Orkade inte läsa "pettsons" inlägg, det lät så himla kritiskt... Jag är ingen verkstadsmekaniker, men nog skruvar jag i bilar som intresse ändå (Dock van vid V8 och förgasare) och vet väl visst att man ska felsöka en bil, det är ju det jag gjort genom att läsa felkoder och bytt precis det den varnat för...(?)

Nu fungerar bilskrället iaf... :-)-) Tack för allas intresse.. återkommer väl om det kör ihop sig med ngt mer...

FÖRRESTEN!? Nu höll jag på att glömma, hur släcker jag motorelektroniklampan?

Mvh Jim
Nu får du ta det här som du vill. Mitt svar är inte till för att briljera, inte heller till för att reta eller vara elak. Jag samlar bara min uppfattning. Det är inte säkert att din uppfattning om problemet är detsamma. Men återigen tanken är inte att vara elak eller nån översittare. Vill bara förtydliga detta innan nån läser resten.

1: Vart går gränsen för frågeställarens ansvar? Om inte frågeställaren ens bryr sej om att inkomma med kompletta uppgifter som finns i ett regbevis eller på andra lätthämtade platser så kan det heller inte vara forumets eller forumets användares ansvar att komplettera frågorna från frågeställaren med korrekta fakta för att lösa nånting? Det finns betydligt mera motormodeller på 240/740tiden som förvisso inte var så vanliga här, men dom fanns i dom salumodeller du angivit, så riktigt så enkelt var det inte att skilja dem åt. Nu skiljde det inte så mycket då på motorerna som tur var, den stora skillnaden som återfanns på B230tiden var väl Heron-Head. Den enda icke frigångsmotorn på sugmotorsidan. Om jag inte minns fel hette den väl B230K, förbränningsrummen låg i kolvarna istället för i topplocket. Idag skiljer det inte mycket heller rent mekaniskt, men däremot elektriskt. Idag har vi 3 olika insprutningar plus diesel då att hålla reda på mellan 1992-1997. Naturligtvis i olika avgasreningsutföranden utöver detta. Nä'r 70 serien kom 97 så kom nya generationer på insprutningarna och funktioner tillkom och försvann. Nåt som är bra att veta ur felsökningssynpunkt. Det var det dina fakta var till för.
Att vi är intresserade av just koderna istället för tolkningarna är för att koderna betyder inte riktigt samma sak mellan alla insprutningsystem och anvisningar om vad som kan vara fel är definitivt inte lika mellan dom. Koder gäller alltid alltså, inget annat.
2: Den enda kritik som jag framfört egentligen trots 540 rader eller nåt är att: slita saker och ting ur bilen och byta på måfå på grund av hörsägen eller ev läst och trott eller för den delen nån bergsäkert sagt utan att vidare felsökning utförts inte är nån höjdare. Sen virra till höger och till vänster med teorier och fakta blandat på detta lite smålöst ihop med en ovilja att kika på förslagen ens teoretiskt (först motorfel sen elfel som fladdrar i bilen, sen en massa andra vaga fel), utan nån som helst struktur, inte underlättar en felsökning. Inte ens på en *V8* underlättar det nånting alls.
Prova gärna att montera ur samtliga munstycken ur förgasaren/förgasarna. Lägg dom i en burk. Gå ut ikväll och släng ut på måfå på gården för att du läst det. Skruva sen ihop det hela imorgon korrekt, förmodligen går det inte fortare än om du väntat tills det var ljusare och inte kastat runt med sakerna och tänkt en extra gång, även om det faktiskt är fullt möjligt att utföra bägge och få ihop det hela så att allt fungerar igen. Rätta mej gärna om jag har fel. Struktur är det enda som med säkerhet löser ett problem. Sen spelar det ingen roll om vi pratar om stopp i avloppet eller om vi pratar om en pågående naturkatastrof. Om man vill och värnar om sin bil så kan man utan problems gå in på volvo och inhandla en handbok för sitt insprutningsystem, där i finns ingående information, om systemet, hur det är uppbyggt på alla de sätt och hur man ska felsöka detta steg för steg med just... struktur för att lösa problemet enkelt och snabbt.

Nu vet jag inte hur det här inlägget tas.. om det blir storm eller inte. Men återigen det är inte till för att förarga utan för att informera varför det tjatas så förbannat iallafall från mej...
#342681
850ägare skrev:Ni Volvo insatta ska väl veta vad det är för motor om man talar om att det är en SE? =)

Är det inte lika lätt som på tvåfyrtiotiden eller vad? :D GLT = B23E / 136Hk etc etc...


Nåväl, har bytt soppa pumps relät idag, nu går den som en klocka... Orkade inte läsa "pettsons" inlägg, det lät så himla kritiskt... Jag är ingen verkstadsmekaniker, men nog skruvar jag i bilar som intresse ändå (Dock van vid V8 och förgasare) och vet väl visst att man ska felsöka en bil, det är ju det jag gjort genom att läsa felkoder och bytt precis det den varnat för...(?)

Nu fungerar bilskrället iaf... :-)-) Tack för allas intresse.. återkommer väl om det kör ihop sig med ngt mer...

FÖRRESTEN!? Nu höll jag på att glömma, hur släcker jag motorelektroniklampan?

Mvh Jim
Garanterat en 10V motor i ditt fall eftersom du anger SE beteckningen.Problemet som kvarstår är om det är en 2 liters motor eller 2.4 / 2.5 liters motor vilket SE beteckningen inte talar om !?.Och såvida det fortfarande inte kvarstår något fel i systemet så ska det räcka med att lyfta batteripolen och låta den vara av en liten stund för att få lampan att slockna.Och som (pettson) skrev , en reparationshandbok är suveränt bra att ha där man naturligtvis kan ställa frågor på ett forum för vidare hjälp som reparationshandboken inte kan svara på.Felsökning kan vara roande och ett gissel för ägaren även om uteslutningsmetoden ibland kan ha sina fördelar.T ex om bilen dra mycket mer bensin än vanligt och däcken är blankslitna i bägge kanterna pga lågt lufttryck så kollar man inte motorn utan fyller på luft i däcken istället.Detsamma gäller om motorn läcker glykol.Då sätter man inte in en extrafläkt utan tätar läckan osv.
Ha det gott. :D
#342836
Ärligt talat så tycker jag att den här killen har attitydproblem. Vi har egentligen ingen skyldighet att hjälpa honom med hans problem och ändå verkar han inte ha någon vilja att underlätta för oss att fastställa vad det är för motor (och insprutningssystem) hans bil har.

Jag tycker inte det är rimligt att utgå från att alla användare här på forumet har exakt koll på vartenda bilmodell och vad för utrustning som finns på var och en av dem. Om bilen däremot råkar exempelvis ha samma insprutningssystem som en bil jag har eller har haft att göra med, eller jag råkar vara bekant med insprutningssystemet Motronic, LH-Jetronic eller Fenix så kanske jag som användare har information som kan hjälpa till på den här tråden.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]