850ägare skrev:Ni Volvo insatta ska väl veta vad det är för motor om man talar om att det är en SE? =)
Är det inte lika lätt som på tvåfyrtiotiden eller vad? :D GLT = B23E / 136Hk etc etc...
Nåväl, har bytt soppa pumps relät idag, nu går den som en klocka... Orkade inte läsa "pettsons" inlägg, det lät så himla kritiskt... Jag är ingen verkstadsmekaniker, men nog skruvar jag i bilar som intresse ändå (Dock van vid V8 och förgasare) och vet väl visst att man ska felsöka en bil, det är ju det jag gjort genom att läsa felkoder och bytt precis det den varnat för...(?)
Nu fungerar bilskrället iaf...
-) Tack för allas intresse.. återkommer väl om det kör ihop sig med ngt mer...
FÖRRESTEN!? Nu höll jag på att glömma, hur släcker jag motorelektroniklampan?
Mvh Jim
Nu får du ta det här som du vill. Mitt svar är inte till för att briljera, inte heller till för att reta eller vara elak. Jag samlar bara min uppfattning. Det är inte säkert att din uppfattning om problemet är detsamma. Men återigen tanken är inte att vara elak eller nån översittare. Vill bara förtydliga detta innan nån läser resten.
1: Vart går gränsen för frågeställarens ansvar? Om inte frågeställaren ens bryr sej om att inkomma med kompletta uppgifter som finns i ett regbevis eller på andra lätthämtade platser så kan det heller inte vara forumets eller forumets användares ansvar att komplettera frågorna från frågeställaren med korrekta fakta för att lösa nånting? Det finns betydligt mera motormodeller på 240/740tiden som förvisso inte var så vanliga här, men dom fanns i dom salumodeller du angivit, så riktigt så enkelt var det inte att skilja dem åt. Nu skiljde det inte så mycket då på motorerna som tur var, den stora skillnaden som återfanns på B230tiden var väl Heron-Head. Den enda icke frigångsmotorn på sugmotorsidan. Om jag inte minns fel hette den väl B230K, förbränningsrummen låg i kolvarna istället för i topplocket. Idag skiljer det inte mycket heller rent mekaniskt, men däremot elektriskt. Idag har vi 3 olika insprutningar plus diesel då att hålla reda på mellan 1992-1997. Naturligtvis i olika avgasreningsutföranden utöver detta. Nä'r 70 serien kom 97 så kom nya generationer på insprutningarna och funktioner tillkom och försvann. Nåt som är bra att veta ur felsökningssynpunkt. Det var det dina fakta var till för.
Att vi är intresserade av just koderna istället för tolkningarna är för att koderna betyder inte riktigt samma sak mellan alla insprutningsystem och anvisningar om vad som kan vara fel är definitivt inte lika mellan dom. Koder gäller alltid alltså, inget annat.
2: Den enda kritik som jag framfört egentligen trots 540 rader eller nåt är att: slita saker och ting ur bilen och byta på måfå på grund av hörsägen eller ev läst och trott eller för den delen nån bergsäkert sagt utan att vidare felsökning utförts inte är nån höjdare. Sen virra till höger och till vänster med teorier och fakta blandat på detta lite smålöst ihop med en ovilja att kika på förslagen ens teoretiskt (först motorfel sen elfel som fladdrar i bilen, sen en massa andra vaga fel), utan nån som helst struktur, inte underlättar en felsökning. Inte ens på en *V8* underlättar det nånting alls.
Prova gärna att montera ur samtliga munstycken ur förgasaren/förgasarna. Lägg dom i en burk. Gå ut ikväll och släng ut på måfå på gården för att du läst det. Skruva sen ihop det hela imorgon korrekt, förmodligen går det inte fortare än om du väntat tills det var ljusare och inte kastat runt med sakerna och tänkt en extra gång, även om det faktiskt är fullt möjligt att utföra bägge och få ihop det hela så att allt fungerar igen. Rätta mej gärna om jag har fel. Struktur är det enda som med säkerhet löser ett problem. Sen spelar det ingen roll om vi pratar om stopp i avloppet eller om vi pratar om en pågående naturkatastrof. Om man vill och värnar om sin bil så kan man utan problems gå in på volvo och inhandla en handbok för sitt insprutningsystem, där i finns ingående information, om systemet, hur det är uppbyggt på alla de sätt och hur man ska felsöka detta steg för steg med just... struktur för att lösa problemet enkelt och snabbt.
Nu vet jag inte hur det här inlägget tas.. om det blir storm eller inte. Men återigen det är inte till för att förarga utan för att informera varför det tjatas så förbannat iallafall från mej...