Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wexe
epok skrev:Jag har snackat lite med en polare som har bra koll på volvo bilar. Och han trodde det kunde bero på att den tänder vid fel tillfälle efter ett litet tag. Han sa ett namn på någon givare har dock glömt det nu. Felet kommer ju då om givaren ger fel signal och ändrar där med tändningen.

Det är inte Tändlägesgivaren du menare :)?
av kamo
Hej

Ännu en uppdatering.

När tjejen var på väg hem från frisören så började automatlådan att leva sitt eget liv,
den växlade upp och ner hej vilt, ömsom upp och ömsom ner, mest mellan 1:an och 2:an.

Detta kan inte stämma tänkte jag och gick ut för att köra en sväng.
Men det gjorde det tyvärr, bilen blöddrade lite när jag startade och tvekade lite vid gaspådrag.
För att inte tala om aut-lådan, den hade total härdsmälta, växlade upp och ner och kunde inte alls bestämma sig.

Jag tog då bort kontakten till LMM:en för att se om det blev någon skillnad, det blev det inte, inte annat än att den gick väldigt dåligt och fortfarande växlade lika konstigt.

Men när jag hade satt tillbaka kontakten till LMM:en så gick bilen bra igen (aut-lådan också), vad menas med det?
Vad är det som styr aut-lådans växlingar?
Om jag inte har missuppfattat allt så vet lådan om en hel massa saker, motorvarv, gasspjällets läge, mm.

Kan något i insprutningen störa lådan?
Bilen blöddrade ju lite när lådan var som värst, känns som det finns en gemensam nämnare här.
Eller vad tror ni?

MVH

Kalle M
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lastsignal till automatlådan kommer från motorstyrenheten och grundar sig på LMM, så lite koppling finns...
Motorstyrenheten är snabb på att sätta felkod på impuls- och kamaxelgivare, så det borde synas. Jag har inte använt vol-fcr, kan du kolla felkoder i lådan med? Den borde ha något att säga till sitt försvar... Ingen blinkande pil i instrumentet?

Kanske är så enkelt som glapp i kontaktstycket på LMM, när det hjälpte att ta bort och sätta dit den...
Hej

Det visade sig att tändkabeln från tändspolen låg kloss an kabeln från LMM:en.
Efter att ha särat på dessa så fungerar aut-lådan bra igen.
Kan det verkligen vara så känsligt?
Jag har nyss bytt tändkablar (till icke orginal) kanske är dessa inte lika bra skärmade.

Felet med ryckningarna var dock kvar.

Efter att ha plöjt hela internet efter uppslag så ramlade jag in på en gammal passagen-diskussion,
där en herre beskrev att han hade haft liknande problem, detta hade berott på att olja hade läckt ner (eller upp) på
vevaxelgivaren (den under fördelaren)och efter rengöring av denna hade bilen fungerat igen.

Det låter ju helknasigt tänkte jag, men att rengöra givaren är ju gratis, så varför inte.
Sagt och gjort, och givaren i min bil var en kletig historia, jag torkade den kliniskt ren och monterade tillbaka den.

Sedan dess har bilen gått kanon, nästan bättre än förut, inga ryckningar, ingen tvekan vid rödljus.
Vi får hoppas att det håller i sig.

Vad är det som gör att olja på givaren får dessa följder, inga felkoder finns ju, och bilen gick ju trots allt
ganska hyfsat. (om än lite ryckigt)

Tack för alla tips och idéer

Kalle M
av PDK
Mina ryckingar har återkommit, och den givaren du pratar om, vevaxelgivaren? Under fördelaren?

Menar du under fördelaren, bakom rotorn mot insugskammen? Eller nedanför fördelarlocket? Hittade bara varvtalsgivaren? Och kamaxelgivaren som sitter på avgaskammen. Ingen bild på denna? :oops:

MVH
Hej

Ursäkta om jag uttryckte mig luddigt.

Den givaren jag rengjorde sitter i växellådan, (sprängkåpan) och "pekar" mot svänghjulet.
Sitter fast med en m6 bult.
Bara att skruva loss och dra rakt upp.

MVH

Kalle M
av PDK
Allright! Kollade på bildelsbasen hur delen såg ut, då visste jag vart den satt.
Men i haynes hette den varvtalsgivare, blev lite fundersam först. Men nu är det klart som körva-spa! :-)-)

Kolla nämligen kamaxelgivaren igår, den på avgaskammen. Den såg dammig ut, sen hade den ärgat lite.
Var där o putsa lite försiktigt, kändes som bilen vakna till lite???
av PDK
Ingen kletig historia hade jag där! Men ack så dammig den var! Segt damm det där...

Men putsade den klinisk ren, satte tillbaka. Kan det verkligen påverka motorns tomgång? Känns som den går rent?

O du hade rätt om rykningarna! VÄCK!!!!!! ÄNTLIGEN!!!!! Inga ryck när man släpper gasen, inga ryckningar i jämn fart, o ingen tvekan vid acceleration!!!! Känns som bilen fick extra hästar under huven!

Tackar så hjärtligt för tipset där! :-)-) Men nu har annat dykt upp!
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]