Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Moderna bilar fungerar inte som en volvo 140. Har du stötdämpare så slut att dom inte dämpar längre, ja då har du så många konstiga fenomen i bilen innan så att du funderar på att skrota den. Dagens framvagnar tillåter INTE att stötdämparen blir som en cykelpump. På en 140 är det läskigt. På en 850 är det möjligen dödligt istället.
Lånar tråden men håller mig inom topic. Detta med stötdämparna är intressant faktiskt.
Dämparna kan alltså bli så dåliga att man inte får dessa extra gungen på bilen när man trycker ner bilen i dess hörnen?
@Petsson: Du skriver att det möjligen blir dödligt med dämpare som är helt slut på våra bilar? Hur kommer du fram till detta och vilka är symptomen på slitna dämpare lite mer ingående? Hur man kan kontrollera att dämparna inte är dåliga eller bra om man inte kan göra det klassiska trycka ner varje hörn på bilen å kolla efter gung? Jag har ju precis samma problem som Datorskrotarn har fast jag har gjort så mycket mer utan resultat. Att byta dämpare utan att veta om dem verkligen är slut är onödigt.
av *pettson*
Till att börja med så har inte våra vägar ändrats till det direkt bättre. Inte heller har intervaller blivit kortare.
En stötdämpare som gått 25000 ÄR SLUT. Det är helt odiskutabelt, den gör inte ett jobb som är i närheten av en ny dämpares. För många år sedan körde man ett visst antal mil sen bytte man för att man visste att problemet kommer snart. SÅ gör man inte längre med nånting. Man låssas om som om problem försvunnit och materiel håller i evighet, så är inte fallet. Problemet med att testa genom att fjädra ned bilen med lite tryck i hörnen är att bilarna idag har såpass hård fjädring/bussade. Vi har inga lyxfjädringar heller så vi kan hoppas att fjädrarna är riktigt glesa med bra rörelse som följd. Vi har inte heller samma framvagnskonstruktioner som nästan var bussningslösa som förr. Däremot har vi konstruktioner som är bussningsdämpade, ta t.ex om din stötdämpare är dålig fram, inga problems, bussningskonstruktionen på länkarmen hjälper till att dämpa svängningarna sålänge dom är hela, men dom kan aldrig ta stötdämparens jobb men det kan aldrig vobbla fritt. MÖJLIGEN är det skapligt enkelt att kontrollera bak på en 850. Men även deltabakvagnen är stabil som fasiken så det lär kräva ordentligt hoppande, och inte bara testa ett hörn. Hela axeln måste testas ihop.
Vet inte hur många långmilare jag har bytt på som har ett av två aber..
Antingen är dämparen kärv som kardborre. Den rör sej enormt trögt alltså. Den dämpar inte alls som tänkt. Den överför varenda liten sten på vägen upp i chassiet utan att det för nåt bra med sej.
Eller så är dämparen som en cykelpump i verkningsgrad..
ÄNDÅ har jag faktiskt aldrig råkat på nån bil som gungat vid ett hörn (850).
Däremot är det oftast så att mystiska vibrationer, obalans med mera försvunnit vid stötdämparbytena.
Bilen blir som ny efter bytet
Provade med hjulbalansering först som visade c:a 5+ gram fel och efter att ha balamserat om alla hjul så är problemet näst intill bortblåst, (är hyperkänslig för vibrationer nu :) ) trots att jag satte på dem nybalanserade i våras? De balansvikter han satte på då plockades bort på tre hjul och en ny vikt sattes på det fjärde. Slapp betala för balanseringen och hjulinställningen gjordes aldrig, gratisfix m a o. (Jag är en god kund hos volvo och de är justa tebax åt mig). Jag har t o m fått låna hyrbilar och verkstadsbilar gratis och även blivit hemskjutsad och hämtad när bilen skall in på verkstan för något strul jag inte klarar av själv att fixa..
Användarvisningsbild
av js1
Är Volvo speciellt känsliga för obalans i hjulen? Jag har fått känslan av att hjulen behöver vara perfekt balanserade för att man inte ska känna något i ratten. Kör själv bara på
premiumdäck och originalalufälgar men balanserar om i princip varje sommar när sommardäcken åkt på.
På fruns lilla Polo verkar det som man kan hänga på vad skit som helst och bara blåsa iväg. Dom hjulen blev balanserade nån gång på 1800-talet :lol:
Användarvisningsbild
av js1
*pettson* skrev:Till att börja med så har inte våra vägar ändrats till det direkt bättre. Inte heller har intervaller blivit kortare.
En stötdämpare som gått 25000 ÄR SLUT. Det är helt odiskutabelt, den gör inte ett jobb som är i närheten av en ny dämpares. För många år sedan körde man ett visst antal mil sen bytte man för att man visste att problemet kommer snart. SÅ gör man inte längre med nånting. Man låssas om som om problem försvunnit och materiel håller i evighet, så är inte fallet. Problemet med att testa genom att fjädra ned bilen med lite tryck i hörnen är att bilarna idag har såpass hård fjädring/bussade. Vi har inga lyxfjädringar heller så vi kan hoppas att fjädrarna är riktigt glesa med bra rörelse som följd. Vi har inte heller samma framvagnskonstruktioner som nästan var bussningslösa som förr. Däremot har vi konstruktioner som är bussningsdämpade, ta t.ex om din stötdämpare är dålig fram, inga problems, bussningskonstruktionen på länkarmen hjälper till att dämpa svängningarna sålänge dom är hela, men dom kan aldrig ta stötdämparens jobb men det kan aldrig vobbla fritt. MÖJLIGEN är det skapligt enkelt att kontrollera bak på en 850. Men även deltabakvagnen är stabil som fasiken så det lär kräva ordentligt hoppande, och inte bara testa ett hörn. Hela axeln måste testas ihop.
Vet inte hur många långmilare jag har bytt på som har ett av två aber..
Antingen är dämparen kärv som kardborre. Den rör sej enormt trögt alltså. Den dämpar inte alls som tänkt. Den överför varenda liten sten på vägen upp i chassiet utan att det för nåt bra med sej.
Eller så är dämparen som en cykelpump i verkningsgrad..
ÄNDÅ har jag faktiskt aldrig råkat på nån bil som gungat vid ett hörn (850).
Däremot är det oftast så att mystiska vibrationer, obalans med mera försvunnit vid stötdämparbytena.
Bilen blir som ny efter bytet
Det här är intressant. Hur vet man när det är dags att byta dämpare? Om dom vare sig läcker eller om man inte kan lita på "gungtestet".
Visst känner man skillnad på sin gamla 855:a och en ny V70 men man inbillar sig ju att det handlar mer om chassiutveckling än om slitna dämpare. Fast kan man få en "ny bil"
för några tusingar istället för 300 loppor så kanske man skulle offra en helg i garaget :D
av *pettson*
En enda metod finns ju egentligen. Demontering och test i jigg. Men jag kan inte komma på nån som vill betala det. Det gör att man faktiskt kan gå på miltalet som en fingervisning.. Är inte dämpare och fjädrar bytta så har dom gjort sitt senast vid 25k mil.

Om man åker 850 och gör några saker som faktiskt INTE kostar multum om man är det minsta händig så blir bilen som ny. Priset nedan är om man inte har fel på fjäderbenslager eller annat. För har man det så tillkommer naturligtvis detta.

1. Stötdämpare och fjädrar gör inte bara chassiet rörligt på rätt sätt. Det tar också bort vägljud om dom rör sej rätt. Rör dom sej fel (fel åkhöjd eller kärva dämpare, för den delen dämpare som inte dämpar längre) ökar vägljudet och bilens chassie känns bara trött..
2. Är egentligen länkarmar, men det är nåt folk faktiskt håller lite koll på så dom blir sällan gamla.
3 Köp en sats subframebussningar på t.ex skruvat. Gör massor på väghållningen men gör ännu mera för alla= vägljudet försvinner..

Totalkostnad för en 850 ligger runt 5000kr snabbräknat.. i detalj blir det (subframebussningar = 160x4 på skruvat plus frakt 135=775)
Stötdämpare och fjädrar runtom standard (GE motor= 3900 inkl fjädrar och stötar, frakt tillkommer =190)
Detta blir totalt 4865kr inkl delar och frakter. Gör man sen jobbet själv så har man en mycket trevlig bil som man vill behålla länge :wink: Bilen blir helt annorlunda mot vad man är van vid efter 25k mil...
Jag har också klart kännbara och visuella vibrationer runt 80-100 i ratten. Bilen drog svagt åt höger, så bestämde mig för 4-hjulsjustering, byter till sommardäck inkl. balansering. Jag gjorde detta på Meca i Länna, Stockholm för 1200. Resultatet och service är mkt bra:
- bilen ligger nu mkt stabilt på vägen (fram var rätt skev)
- vibrationerna i princip helt borta!
Han på meca sa att om vibrationer vid vissa hastighet = obalanserade däck. Kan räcka med riktigt skitiga fälgar. Själv balanserade jag vinterdäcken för 2 månader sen. De var riktigt skitig eller bara uselt jobb (ej Meca).

Förvisso har jag 235/35 på nu, men vilken j..vla skillnad det blev! Bilen är som ny nu.
FullRulleNu skrev:Jag har också klart kännbara och visuella vibrationer runt 80-100 i ratten. Bilen drog svagt åt höger, så bestämde mig för 4-hjulsjustering, byter till sommardäck inkl. balansering. Jag gjorde detta på Meca i Länna, Stockholm för 1200. Resultatet och service är mkt bra:
- bilen ligger nu mkt stabilt på vägen (fram var rätt skev)
- vibrationerna i princip helt borta!
Han på meca sa att om vibrationer vid vissa hastighet = obalanserade däck. Kan räcka med riktigt skitiga fälgar. Själv balanserade jag vinterdäcken för 2 månader sen. De var riktigt skitig eller bara uselt jobb (ej Meca).

Förvisso har jag 235/35 på nu, men vilken j..vla skillnad det blev! Bilen är som ny nu.
Jag får nog backa lite på mina tidigare glädjerop. Visst blev det stor skillnad med inställningen för min bil (drog ju lite snett), men jag har fortfarande vibrationer vid viss hastighet och vägsträcka.Kanske jobbar inte dämparna optimalt eller så är det ngt med upphängningen. Har även ett lätt klickande/klonkande som hörs hela tiden från framvagnen i låga farter och verkar sammanfalla med ojämnheter i vägbanan.Såg igår att det är lite sprucket i bussningsrna i länkarmarna. Ska man bara byta allt eller ska man lämna in för felsökning på bilia? När man lossar främre stötdämparen från spindeln har jag svårt att förstå 1) vilket avstånd ska mätas och 2) varför? Fästet ska ju i samma 2 fästhål igen och vad kan ändras?

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]