Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av buddha88
min har gått 19000, så ne inte än du, de kan va nåt annat, kolla felkoderna d första du gör, innan du börjar riva, kan bli onödigt dyrt annars :D

Som sagt lyssna på om d knackar, gör de det så kan d bli byte av lyftare, tecken på hårdkörning av bilen då!
av *pettson*
buddha88 skrev:D kompisen o jag gjorde på en 740 va o fylla motorn me diesel, starta o stänga av, tömma ur den o rensa igenom den me Biltema olja, o efter d fylla på me Castrol 10-40, funkar bra, men vet inte om d funkar på en Volvo 5:a
Och skillnaden mellan oljorna är? Förutom då priset? (och att den ena är från statoil?). Att fylla en vitblockare med diesel och starta är ett sätt att döda den på. GÖR ALDRIG NÅGONSIN DETTA på en motor nyare än låt säga.. 1950?..
Användarvisningsbild
av olindh
Pettson, vad tror du är bäst att göra för att få oljekanalerna i motorn rena så att oljesystemet fungerar som det ska?

Hur märker man när det är dags att byta ventillyftare? Tack.
Användarvisningsbild
av buddha88
Ventillyftarna börjar bli dags o byta då när du hör att d tickar ganska högljutt ur motorn! Oljan vet väl "pettson" som e bäst :D men du kanske kan ta o blåsa rent maskin me lufttryck???
Användarvisningsbild
av olindh
Idag inhandlades två flaskor crc invändig motortvätt, en flaska wynns hyraulic valve lifter concentrate. Sen var jag till Volvo och inhandlade en flytande packning till tråget och även o-ringar till oljekanalerna och oljepickupen så nu har jag tänkt att ta tag i det här problemet ordentligt :D
Senast redigerad av 1 olindh, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Faktum är att vi har TVÅ problem som är vanligast.
1:/ Sunk i tråget. Pumpens sil har problem att få upp olja. Brukar visa sej igenom tickande tryckare. Konstigt nog börjar alla med att byta tryckarna. En enkel inkoppling av en oljetrycksmätare hade visat annat. Bara att tvätta ur tråget och silen, sen tystnar tickandet i 8fall av 10. Ett annat problem är skit i oljekanalerna i toppen. Visar sej också genom att det tickar. Men det här problemet kommer när det är riktigt långmilat. Sista strulet är däremot tryckarna, gamla utförandet tickade lite tills motorn blev varm, sen tystnade dom. Nya utförandet tickar inte alls. Köper man tryckar så gör man bäst i att köpa en servicesats. Det kostar nämligen HÄLFTEN av vad tryckarna kostar styck i kassan. Och en servicesats innehåller just.. ALLA tryckarna. Volvo skyltar inte gärna med att dom har just servicesatserna utan låssas som om det bara finns styckvis. Men det är fel alltså. OCH.. tryckarna är billigast på volvo..
En wynns är inte alls en dum ide, men se till att du följer anvisningarna slaviskt. Medlet är mycket bra, men det utför inte underverk. (Det gör ingen motortvätt utom möjligen om du har motorn i delar.). :wink:

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]