Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dom har med 1, 2, 3 eller 4 kablar. Hur många har 855 då? Rekomenderar Ni här att man ska plocka upp lambdan och rengöra den ibland eller? Din förbrukning sjönk ju radikalt PDK, min snittar ca 9l/100km (uträknat) beroende på hur jag kör men tror Ni man kan få ner detta genom att rengöra lambda?
av *pettson*
Att rengöra en syresensor i bensin är inget jag rekommenderar överhuvudtaget. Bensinen löser ändå inte sotet, det som fixar sotet är att lambdan värmdes med gasolen. Dock lär den inte reagera som sen ska mera efter den turen. Alla lambdor reagerar långsammare och långsammare med tiden och så småningom är dom nästan stilla i regleringen och ändå reagerar faktiskt inte motorns styrsystem på lite äldre bilar.
Så min högst personliga åsikt är att låta bli o rengöra, BYT ïsåfall.

Vad gäller biltemas lambdor så har det diskuterats och iallafall dom JAG monterat har fungerat. Men det är inte så enkelt att dom passar alla, biltemas system passar INTE årsmodell 1992 och inte några med B5252S motorer eller liknande 10v motorer. Detta eftersom dom kör med FENIX styrsystem som har 5v på lambdasignalen, inte 1v som bosch kör med. Sen passar dom inte heller till siemens system osv.
Märker man vid avgasprov på t.ex. SBP om lambdan reagerar långsamt eller är det mest på förbrukningen som man kan ana det? Känns som att man borde tjäna in pengarna för en ny universallambda ganska fort om förbrukningen sjunker med nån deciliter per mil.
Min bil drar runt 1.2-1.5l/milen. Kanske e lambdan som e kass på min med? Passar biltemas på min 2.5 -94? Tycker även att min bil e allmänt slö, inga missljud från motorn, men rätt så orkeslös tycker jag. Jag har bytt stift och rotor/fördelarlock, luftfilter mm
av *pettson*
Notera att nåt att hålla järnkoll på är kamremmen. Det är inte allt för ovanligt med ett hack fel på avgaskammen. Då blir bilen väldigt slö och drar just gott om sås i onödan. Kika gärna på markeringarna, det är ändå ett lätt jobb för dom flesta. :wink:
Elektronisk startspärr har hoppa i

har fixat min c30 nu 2,0d där startspärr[…]

Det ska inte klicka i bränsle reläet r[…]

Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]