Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#300127
Helt rätt JockeGbg.
Bäst att förklara läget.

Det där handlade om nån yrkesman/mekaniker som hade shimsat några
kompressorer på kundbilar som senare fick kompressor och rem-haveri.
Altså hade väl just de kompressorerna varit kärva eller haft dåliga lager
redan vid tillfället för shimsningen - Därför blev slutresultatet inte bra.

Hittade/läste nåt om detta nånstans men minns inte var.
Enligt inlägget, vägrade meken efter detta att shimsa dåliga kompressorer.

Men man får väl schansa. Händer det så gör det..
#300133
Volvosson skrev:Jo att kompressorn kan gå sönder begriper även jag - Är ej helidiot !
Har heller inte tänkt att fixa detta själv, så det behöver du inte skrika om !

Det jag tänkte på är mer att remmen kan hoppa av och slå sönder nåt
i motorrummet om kompressorn skär ihop. Kompressorn skiter jag i !
ursäkta om jag skrek
/emwtur
#305107
JockeGbg skrev:Ja med all säkerhet är det schimsning av ac-kompressorn som behövs. Gjorde det själv på min i helgen. Finns en utmärkt diskussion och mekguide angående detta på ett annat forum.

http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... sc&start=0

I denna tråd finns beskrivet hur man går tillväga.

http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... sc&start=0


Hoppas det är ok att länka till andra forum??

Eftersom jag nyligen gjort detta och det är ett vanligt problem skulle jag ev kunna göra en liten guide om hur det går till även i detta forum.

Morsning!

Jag vill bara tacka för länken ovan och rekommendera alla med detta problem att titta på dom detaljerade arbetsbeskrivningar och foton som finns där. Ovärderligt!

Min svärfar var hos sin verkstad med sin V70 ( -98 ) och en AC som bara funkade dom första 15 min:s körning. Verksta'n: "Kompressorn paj. Byt. Kostnad ca 8.000.-". Jag vet inget om Volvobilar (har själv alltid kört jänkare), men tänkte att va f*n, en kompressor på en skrot borde gå att klösa loss under tusenlappen, och det kan inte vara omöjligt att pilla dit den mha Haynes (som fanns hemma). Haynes visade sig kass för detta (behandlar inga ingrepp som kräver tömning av kylmediet), så jag kollade runt lite på nätet och hittade länken i denna tråd. Och insåg att steg ett borde vara att mäta spelet. Och mycket riktigt: 1.5 mm i st f 0.3 - 0.6.

Så jag anslog en dag av min semester, rev ut ECU-boxen (för bättre åtkomst), servopumpen och generatorn (här hade jag viss glädje av Haynes). På denna bil hade jobbet inte gått att göra underifrån. Skruvade bort AC-kopplingen enligt direktiv i länken ovan (ovärderliga!!!) och hittade och tog bort två schims. (Jag fick precis in en 10:ans lednyckel för att ta bort centrumbulten). Nytt spel: 0.3 mm. I med allt igen, provkörde och voilá! - AC:n går som en klocka. Kostnad: 0.- (dock investerades dryga 300.- i en ny drivrem när jag ändå höll på). Svärfarsan evigt tacksam.

Jag råder alla som tvekar att försöka själva. Det är ingen big deal.

Och screw alla verkstäder som inte är justa och påpekar att denna koppling är en slitdetalj. Att byta kompressor i stället för att schimsa om är ju som att byta motor när lamellerna behöver bytas!

Än en gång - ett STORT TACK till er alla som bidrog.

Peter
Senast redigerad av 2 Severin, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Fixade länkarna

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]