JockeGbg skrev:Ja med all säkerhet är det schimsning av ac-kompressorn som behövs. Gjorde det själv på min i helgen. Finns en utmärkt diskussion och mekguide angående detta på ett annat forum.
http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... sc&start=0
I denna tråd finns beskrivet hur man går tillväga.
http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... sc&start=0
Hoppas det är ok att länka till andra forum??
Eftersom jag nyligen gjort detta och det är ett vanligt problem skulle jag ev kunna göra en liten guide om hur det går till även i detta forum.
Morsning!
Jag vill bara tacka för länken ovan och rekommendera alla med detta problem att titta på dom detaljerade arbetsbeskrivningar och foton som finns där. Ovärderligt!
Min svärfar var hos sin verkstad med sin V70 ( -98 ) och en AC som bara funkade dom första 15 min:s körning. Verksta'n: "Kompressorn paj. Byt. Kostnad ca 8.000.-". Jag vet inget om Volvobilar (har själv alltid kört jänkare), men tänkte att va f*n, en kompressor på en skrot borde gå att klösa loss under tusenlappen, och det kan inte vara omöjligt att pilla dit den mha Haynes (som fanns hemma). Haynes visade sig kass för detta (behandlar inga ingrepp som kräver tömning av kylmediet), så jag kollade runt lite på nätet och hittade länken i denna tråd. Och insåg att steg ett borde vara att mäta spelet. Och mycket riktigt: 1.5 mm i st f 0.3 - 0.6.
Så jag anslog en dag av min semester, rev ut ECU-boxen (för bättre åtkomst), servopumpen och generatorn (här hade jag viss glädje av Haynes). På denna bil hade jobbet inte gått att göra underifrån. Skruvade bort AC-kopplingen enligt direktiv i länken ovan (ovärderliga!!!) och hittade och tog bort två schims. (Jag fick precis in en 10:ans lednyckel för att ta bort centrumbulten). Nytt spel: 0.3 mm. I med allt igen, provkörde och voilá! - AC:n går som en klocka. Kostnad: 0.- (dock investerades dryga 300.- i en ny drivrem när jag ändå höll på). Svärfarsan evigt tacksam.
Jag råder alla som tvekar att försöka själva. Det är ingen big deal.
Och screw alla verkstäder som inte är justa och påpekar att denna koppling är en slitdetalj. Att byta kompressor i stället för att schimsa om är ju som att byta motor när lamellerna behöver bytas!
Än en gång - ett STORT TACK till er alla som bidrog.
Peter