Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kiffeman
Nu provade jag precis att bogsera bilen och lägga i 2an. Men ingenting händer. Då kan jag väl utesluta startmotorn eftersom den låter som den ska och bilen inte startar "manuellt". Det kan ju vara så jävla illa att jag hade sådan otur att även detta relä redan var trasigt från början då jag köpt samtliga på skroten. Men 2 på raken?
av *pettson*
Jepp nu startade den inte direkt, då utesluter vi startmotorn som problemkälla.
Vi måste nu ta reda på om det finns gnista och om det finns bränsle.
Vad gäller bränslet så kanske du kan höra om pumpen surrar precis när du slår på nyckeln?
Och för att se om du har gnista så kan du rycka ur en tändkabel och sätta i ett tändstift som du lägger mot jord med gängan. Så provar du att göra ett startförsök. Då ser du om du har gnista till stiften.
Användarvisningsbild
av mäckmäck
Hejsan.
Jag har ungefär samma problem. :(
Jag har testat om det finns gnista och sedan gick jag bak för att kontrollera pumpen.
Den lät inte det minsta så jag kollade om det kom någon ström till kontakterna ovanför pumpen, det finns 2st kontakter men det kom bara ström till den ena, kommer inte ihåg om det var till pumpen eller givaren.
Då undrar jag helt enkelt om det kan vara bränsle-reläet som strular?
av Kiffeman
Först och främst vill jag gärna att ni som har egna problem öppnar era egna trådar istället för att skriva på min.
Det blir så jobbigt sen när andra med samma problem söker svaret och måste leta igenom massa andra frågor på tråden.

Men iallafall så gick bilen i några dagar igen efter jag bytt till ännu ett grått relä. Jag körde bilen cirka 3,5 mil varefter den totalstannade i en rondell. Någonting slår alltså ut relät vid helt olika ögonblick.
Soppapump, startmotor och tänddelar var det första jag kollade för nån månad sedan då problemet uppstod så dom är OK. Har följt kablarna från relät till styrboxen där de går in. Har själv lite svårt att tro att styrboxen är trasig då den funkar i nån vecka och sedan ger ut en fel signal som slår ut relät. Relät i övrigt ser helt och fint ut innuti så vitt jag kan se.
av *pettson*
Du har kikat på den tunna pluskabeln som ansluter på batteriet? Bara så den inte är lös. Det är inget ovanligt.
av Kiffeman
Den ser bra ut tycker jag, i alla fall på batterisidan ( mot +polen på batteriet) Lite svårt att kolla vid styrboxen och det. :???:
av *pettson*
Kiffeman skrev:Den ser bra ut tycker jag, i alla fall på batterisidan ( mot +polen på batteriet) Lite svårt att kolla vid styrboxen och det. :???:
Du har KÄNT på den hoppas jag. :wink:
Användarvisningsbild
av Folke89
Ja det var sannerligen inget roligt fel du har råkat ut för. Har du kollat jordkablarna också? Jag tänker på alla dem små som går till batteriet?

Det ska inte klicka i bränsle reläet r[…]

Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]