Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Roadrunner1 - fördelen att handla av en firma ju just att man har vissa rättigheter vid fel som inte har deklarerats i varudeklarationen. Att sätesvärmen inte fungerar bör vara en sak som står i varudeklarationen. Läckande olja är ju en sak som skall täckas upp av trafiksäkerhetsgarantin. Men visst... lite klantigt att inte kolla upp innan man slantade för bilen. Han hade ingen lyft så jag kände att jag lika gärna kan kolla hemma under bilen och sedan komma tillbaka om det var något som inte stämde.

Missade faktist det vinande ljudet, fråga mig inte hur.. :(
AC är en konstig nöt. Jag tyckte att den kylde bra när jag provkörde bilen i förra veckan. Dock var det en ganska kall dag så... eller så var det som skrivet ovan, att den fungerade ett litet tag för att sedan dö.

Bilen kändes i rätt bra skick så jag gick efter magkänslan. Jag tycker också att man ska kunna lita på att en bilhandlare inte ska pracka på en skitbilar (även om så är fallet ibland). Nu blev det inte så lyckat men han ska få åtgärda så många fel som det bara går. Man ska ju låta handlarna komma undan med vad som helst!
Roadrunner1 - fördelen att handla av en firma ju just att man har vissa rättigheter vid fel som inte har deklarerats i varudeklarationen. Att sätesvärmen inte fungerar bör vara en sak som står i varudeklarationen. Läckande olja är ju en sak som skall täckas upp av trafiksäkerhetsgarantin. Men visst... lite klantigt att inte kolla upp innan man slantade för bilen. Han hade ingen lyft så jag kände att jag lika gärna kan kolla hemma under bilen och sedan komma tillbaka om det var något som inte stämde.

Missade faktist det vinande ljudet, fråga mig inte hur.. :(
AC är en konstig nöt. Jag tyckte att den kylde bra när jag provkörde bilen i förra veckan. Dock var det en ganska kall dag så... eller så var det som skrivet ovan, att den fungerade ett litet tag för att sedan dö.

Bilen kändes i rätt bra skick så jag gick efter magkänslan. Jag tycker också att man ska kunna lita på att en bilhandlare inte ska pracka på en skitbilar (även om så är fallet ibland). Nu blev det inte så lyckat men han ska få åtgärda så många fel som det bara går. Man ska ju låta handlarna komma undan med vad som helst!
Lika med min ac/ecc, köpte bilen förra sommaren och då funkade ac:n när jag testkörde bilen och hela resan hem(3tim)

Efter ett par veckor när sommarvärmen började visa sig så började felen, den kylde fint när den va kall samt när det inte va "för" varmt ute, va det för varmt ute så gick den bara i max 10min, nu är den schimsad ett år senare och den kyler fint nu och som bonus så är ryckningarna som fanns när kompressorn gick in borta
Apuman skrev:Jag kommer att kräva åtgärd på punkterna och att han sänker priset en del. Kan han inte gå med på det... ja... då får han bilen tillbaka.
Jag tror nog inte du kan kräva någon prissänkning och inte heller att han tar tillbaka bilen om det inte är något som du särskilt skrivit in på köpekontraktet.
Som Tomas säger så har handlaren en hel del rättigheter också. Det är inte en kassettbandspelare vi pratar om - något öppet köp har du inte.

Gången som det nu ska ske i är att du ska göra en reklamation till handlaren som beskriver vilka fel som bilen har. Handlaren har då rätt att åtgärda dessa fel. Han har dessutom 3 försök på sig. Om han inte lyckas - och endast om han INTE lyckas - kan du ha rätt till en prisreducering.

För att köpet ska kunna gå tillbaka ("hävning" i Konsumentköplagen) måste felet vara av väsentlig betydelse för dig och prisavdrag inte anses vara tillräckligt. Ett återköp pga trasig AC är väldigt långsökt.

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]