Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MikaelD
Okej. No hard feelings! Är ju bara intresserad av att lära mig!! Har nu återställt bilen till dess ursprung med "min" original tomgångsventil och tomgången ligger nu på ca 800-900 varv och bilen är endast lite låg i tomgången när jag startar den kall och då endast i någon minut. Jag har sökt efter tjuvluft men inte hittat något och kollat att det inte är tätt i någon slang. Eftersom det inte hände något när jag bytte tomgångsventil kan det ju inte vara den som är felet. En fråga till? Elkopplingen till tomgångsventilen, vad har den för funktion? För när jag bytte tillbaka tomgångsmotorn glömde jag först koppla på den men motorn gick ju inte sämre för det och inte bättre heller. Är den kabeln till för att koppla ihop bilens alla eldelar för att hitta felkoder? Pratade med MECA-verkstan angående felkoder och de sa att är inte motorlampan tänd så finns det troligen ingen felkod och lampan är ju inte tänd. Sista frågan? Skall jag nu då låta bilen vara som den är med bra tomgång vid varm motor och lite sämre vid kall motor eller lämna in den för felsökning? Pettson eller någon annan får gärna svara.

/Mikael
av *pettson*
Om du har startat bilen utan tomgångsmotorn inkopplad så lär du ha en felkod. Bilen saknade ju just sin tomgångsmotor. När inte den finns går bilen in i limphome läge och struntar följdaktligen i tomgångsmotorn även om du kopplar in den.
Du måste läsa ur och nolla felkod/koder.
Att motorlampan lyser på alla koder är mej veterligen ren okunskap. Endast dom fel som påverkar avgasreningen lär tända motorlampan. Övriga sådär 80 möjliga koder tänder inte motorlampan. Det är därför man har som anvisning vid t.ex service att ALLTID läsa ur felkoder. Annars kunde man sparat dyrbarverkstadstid genom att *bara kika om lampan är tänd*
Användarvisningsbild
av MikaelD
Nu fortsätter jag på denna tråd. Har sedan i somras haft inne bilen på Mekonomen där de rengjorde tomgångsmotor och bytte en vakuumventil men problemet kvarstår. Har också haft inne den på volvo där de konstaterade fel på givare till kylarvätska och denna byttes samt tomgångsmotor också. Dock har jag fortfarande hög tomgång (1200-1300 rpm) när bilen är varm. Snart struntar jag i allt och kör som det är trots att det är irriterande. Tändstiften har jag också tittat på och de är sotiga. Fördelarlocket är rengjort inuti och ser OK ut.

Är det någon som har någon annan lösning eller skall jag skita i det??

/Mikael
av *pettson*
Hur kalibrerade du spjället efter det att du skruvade på det då?.. På ett ungefär eller som det ska göras?
Har bilens styrdon nollats sedan bytet av tomgångsmotorn?
Användarvisningsbild
av MikaelD
Hej.

Tänkte bara berätta vad felet var efter att haft inne bilen på Brandt bil i Trollhättan 2 gånger. Det var styrenheten till motorn som hade lagt av, detta ha i sin tur lett till att tomgångsmotorn kärvade ihop eftersom den inte fick någon signal till sig vid tomgång. Byte av styrenhet kostade ca 8000:- Surt sa räven...

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]