- sön 24 maj 2009, 18:38
Okej. No hard feelings! Är ju bara intresserad av att lära mig!! Har nu återställt bilen till dess ursprung med "min" original tomgångsventil och tomgången ligger nu på ca 800-900 varv och bilen är endast lite låg i tomgången när jag startar den kall och då endast i någon minut. Jag har sökt efter tjuvluft men inte hittat något och kollat att det inte är tätt i någon slang. Eftersom det inte hände något när jag bytte tomgångsventil kan det ju inte vara den som är felet. En fråga till? Elkopplingen till tomgångsventilen, vad har den för funktion? För när jag bytte tillbaka tomgångsmotorn glömde jag först koppla på den men motorn gick ju inte sämre för det och inte bättre heller. Är den kabeln till för att koppla ihop bilens alla eldelar för att hitta felkoder? Pratade med MECA-verkstan angående felkoder och de sa att är inte motorlampan tänd så finns det troligen ingen felkod och lampan är ju inte tänd. Sista frågan? Skall jag nu då låta bilen vara som den är med bra tomgång vid varm motor och lite sämre vid kall motor eller lämna in den för felsökning? Pettson eller någon annan får gärna svara.
/Mikael
/Mikael
Volvo V70 SE -99
* Propus 7 x 17"
* XC-grill