Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
volvofantast skrev:vad jag kunde se på mekonomen så var den där pumpen en dyr rackare,så om man inte behöver byta så låt bli.
Eftersom sällan endast den går sönder, utan den drar med sej backventilen och annat så brukar det landa på ca 6000 plus byte.
av greenbay
Tack Petsson för att du nu förklarat på ett bättre sätt vad du menar, nu förstår jag att du faktiskt vet vad du håller på med.
MEN!
OM det sätts en felkod, så är SBP intresserad av detta, OAVSETT om de sen kan mäta emisionerna direkt efter en kall-/ köldstart eller inte. Alltså: avgasrelaterade komponenter är något som SBP är intresserad av, det kanske vi kan vara överens om??? Med andra ord blir bilen inte godkänd om denna pump inte fungerar.

Greenbay
Användarvisningsbild
av emwtur
SBP kollar väl bara om emissonslampan lyser !
tänder trasig sekundärluftpump den ?
/emwtur
av *pettson*
Helt korrekt greenbay och emwtur sbp är endast intresserade om motorlampan lyser, men den lyser även om det förekommer RISK för ökade utsläpp som kan mätas. Med andra ord även om den inte släpper ut mera avgaser ur deras synpunkt. Luftpumpen ingår förvisso i den kedjan som tänder motorlampan precis som greenbay undrar.
Men som tur är så är inte systemet så intelligent, så det är mycket enkelt att komma runt både felkod och efterföljande motorlampa med gott samvete. Ingreppet man utför gör att motorn får köra ett relä precis som styrsystemet vill. På så sätt är systemet nöjt och inga utsläpp som mäts påverkas.
Så man åker alltså inte runt med felkoder i bilen för att pumpen är satt ur funktion eller borttagen.
av jurre_s
Jag har konstaterat att min luftpump är kass (vattenfyld, gick inte igång när jag plockat isär och torkat ur).
Nu vill jag lura systemet, men inser att det måste vara någon slags strömövervakning eftersom jag får felkod om inget ansluts till motorsidan av reläet.

Jag har köpt effektmotstånd och gissar på en ström 400mA (22+15 Ohm), men frågan är om detta kommer att funka? Någon som har testat detta förut?
av *pettson*
Om du funderar lite grand över hur orginalreläet ser ut så inser du att det är endast ett vanligt tillslagsrelä.
Det bilen saknar är inte mera last än ett vanligt relä. Alltså.. montera ett vanligt relä med endast spolen inkopplad så är problemet ur världen.
av greenbay
Pumpen drar en hel del ström, det betyder att spänningen kommer sjunka, om spänningen inte sjunker, innebär det att pumpen inte fungerar, ÄVEN om reläet drar. Det är detta som innebär övervakning mha diagnos. Felkod kan alltså sättas trots att reläet drar.
/greenbay
av jurre_s
Jag har ersatt fläktens lindningar med resistans så att det går ungefär 400mA ström. Mätte upp den strömmen på min kassa luftpump som inte ville starta. Är det någon som kan mäta upp strömmen genom sin sekundärluftpump så kan man ju återskapa den med rätt motståndsvärde.
av Henke3
Hej,

diagnossystemet kollar oxå funktionen på luftpumpen genom att starta den i några sekunder och kolla så att lambdasonden reagerar på det extra tillförda syret (vid varm motor).
Om inte detta funkar sätts felkod och lampan tänds.

mvh Henrik
En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]