Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Stefan1 skrev:lånar den lånade tråden, var det knappen som var pajj? min resume funkar inte heller men som din så funkar allt annat.

Alltså efter jag skrev det förra inlägget så va jag ju bara tvungen att kolla upp den.

Arbetar som yrkeschaufför så man använder ju farthållare flitigt och på lastbilen så slår jag av farthållaren med knappen hela tiden och då vart det att jag även gjorde det med V70:in och det var där det felade, resume funkar på bromsen och kopplingen men inte om jag slår av den med knappen så jag tror inte att knappen är trasig eftersom det går att slå på resume om jag har slagit av den på "rätt" sätt
av killerwale
mycket dum fråga det är alltså så att om kontakten för bromsljuset inte funkar som den skall
så slår den ut farthållaren
anledningen till frågan är att min kontakt enligt felkod?! kortsluter sig
typ och har kollat så lyser inte ljuset alla gånger jag bromsar ska byta kontakt ja men undrar om den alltså påverkar även farthållarens funktion?
Användarvisningsbild
av B4B
Ja! Svaret finns i Sparkz inlägg längre upp i denna tråd! :-)-)
Användarvisningsbild
av Suomela
var in til lvolvo idag och beställde en ny hastighetsgivare samt lite annat smått o gott =)

Återkommer med svar hur de gick efter jag fått hem hastighetssignalgivaren samt monterat den och läst av \ raderat felkoderna!

tack för tipsen!

mvh
Suomela
Användarvisningsbild
av Suomela
Tänkte även fråga, jag har en knapp som heter "TRACS", verkar inte fungera. kan detta bero på att hastighetssignalgivare inte fungerar?

Eller är det bara en eftermonterad knapp för synsskull ? är inte "TRACS" något äldre antisladd system som volvo haft...
som sagt fortfarande en V70 t5 -99 jag pratar om :p
Användarvisningsbild
av B4B
Tracs = Antispinnsysem
Om något eller bägge hjulen på bilens ena sida inte har fäste, bromsar Volvo’s antispinnsystem TRACS automatiskt det hjul som slirar så att drivkraften går till hjulet med det bästa fästet. För att komma iväg räcker det alltså om ett av hjulen har fäste. TRACS är aktivt upp till ca 40 km/h.

Taget ur Volvoreklam för XC70 01.Så att förväxla det med ett antisladdsystem är helt fel.
Användarvisningsbild
av Suomela
Hastighetssignalgivarn utbytt mot ny.
Kollat felkoder samt raderat dem.

Sammanfattning: Farthållaren fungerar inte, Samt att en felkod avläses att vänster hastighetssignalgivare är urfunktion (Vilket är bytt till en ny, samt att felkoderna är avlästa samt raderade innan... 2 gånger till och med..).

Varför gnäller den på att den är urfunktion? Kabelbrott?

eller 500:- i sjön :S

less jag blir..
Användarvisningsbild
av Suomela
Kuggarn i kugghjulet som hastighetsgivarn avläser, var ganska så skitiga, och nu skrapat fram kuggarna så det verkligen är kuggar :) precis som högersidan, felkoderna är raderade, vad jag nu börjar fundera är om jag verkligen har en farthållare? vilka reläen äre som är för farthållare? 101\102 ? eller vilka är det, ska kika imorgon om jag har dessa. =) när ja vrider till tändningsläge 1, så ser ja ingen cruise lampa som lyser heller.. börjar bli lite fundersam =)
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]