Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lyckades nolla koderna och släcka lampan, men idag återkomm den. De koder som är nu är:
A2: 2-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övregräns (för mager)
Regina - Adaptiv lambdareglering, vid övre eller undre gräns
A6: 1-1-1 (Ingen felkod)
A3: 3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
A7: 1-2-3 48-pulsers hastighetsgivarsignal kortsluten till batterispänning

Är även problem med att tankmätaren står på noll ibland men efter en stund återgår till att visa faktiskt innehåll. Även varvtalsmätaren står på noll ibland för att ibland hoppa igång. Men detta kanske är ett annat problem..

Hoppas någon har något bra tips på vad jag bör kolla.
Ivarsson skrev:Ingen som har något tips? Vill gärna få bort motorfelet..

Det på A3 verkar lite konstigt.. har ju mig veterligen inget antispinn/sladd/abs eller liknande på den här bilen...
Du får då sålla dej till en väldigt liten skara. ABS är standard på ALLA 850s.. :-)-)
Haha, där ser man.. :)
Men den felkoden var i alla fall tydlig så då får jag kolla den givaren för att se om ABS:en kanske ska hoppa igång också då.

Men jag är väl fortfarande mest angelägen att få bort motorfelet... Vill ju att bilen skall gå bra och inte indikera på fel stup i kvarten.. Är rätt borta när det gäller motorstyrningselektronik så alla tips är välkomna!
Tycker min 854SE -94a e törstig med, kanske drar 1,5-2. E ju 2.5l motor, men ska min dra så mkt? Har du fått reda på varför din e så törstig? Ska kolla om det finns felkoder på min med. Det enda som indikerar på min bil e den berömda service lampan :)
Ivarsson skrev:Haha, där ser man.. :)
Men den felkoden var i alla fall tydlig så då får jag kolla den givaren för att se om ABS:en kanske ska hoppa igång också då.

Men jag är väl fortfarande mest angelägen att få bort motorfelet... Vill ju att bilen skall gå bra och inte indikera på fel stup i kvarten.. Är rätt borta när det gäller motorstyrningselektronik så alla tips är välkomna!
Bara att börja leta..

Felkodsinformation 2–3–2 och 2–2–1 LH 3.2

Villkor

Bränslestyrenheten får information från lambdasonden om att bränsle/luftblandningen är för mager i tomgångsområdet (2–3–2) eller dellastområdet (2–2–1). Lambdasondspänningen är då i regel under 0,5 V. Bränslestyrenhetens lambdaintegrator kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att bibehålla lambda lika med 1. Om integratorns mittläge avviker från normalt mittläge kompenserar adaptionen detta. När adaptionen får feta upp näst intill maximalt (övre gräns), tolkas detta som onormalt och felkod sätts.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak

-Avbrott på lambdasondförvärmningens spänningsledning eller signalledning.
-Lambdasondförvärmningens signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Defekt lambdasond.
-Kontaktresistans och oxidation i luftmassmätarens kontaktstycke.
-Defekt luftmassmätare.
-Lågt bränsletryck.
-Luftläckage.
-Felaktiga givarsignaler.

Felsymptom
-Kan ge hög bränsleförbrukning.
-Kan ge dåliga prestanda.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]