Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
kebabpizza skrev:Har aldrig haft problem med rostiga skivor bak (utom efter föregående ägare), men så "eco"-bromsar jag nästan aldrig heller. Undrar vad som är mest trafiksäkert, miljövänligt & ekonomiskt? Att stå rejält på hejdarna så dom håller sig fräscha (dessutom har man ju mer koll på att allt funkar vid en ev. panikbromsning) eller bromsrenovering oftare och osäkrare funktion p.g.a. för lite broms? 8)
Har en intressantare uträkning om nån vill göra den.
Montera en uppsättning nya bromsar. Kör perfekt ecodriving i 3år låt säga 6000mil. Summera bränslevinsten och miljövinsten.

Dra nu ifrån kostnaden för en uppsättning nya skivor och belägg eller om det nu hunnit gå åt flera uppsättningar, för mera material äter det tyvärr. Dra även ifrån miljövinsten med produktionen av dom rent av onödiga reservdelarna. Hur stor miljövinst blev det i slutändan? Och hur många kronor blev vinsten i rena pengar?
Eller var det så krasst att det blev en ren förlust?..
av *pettson*
emwtur skrev:
*pettson* skrev:Nu ska jag inte grusa dina tankar, men bromsarna är kraftigare tekniskt sett på Nyare V70 så det kommer att bli samma visa.. ELLER värre. Om du nu inte ändrar körstil.
Jag tycker problemet med 850 är att bromsarna bak är kraftigt överdimensionerade - jag vet inte om Volvo ändrat något på det med V70.
sedan har det ju med bromsbalansen att göra också - antar att på bilar som är designade med tanken att dom alltid skall ha individuell ABS bak så kan man balansera mera bromskraft till bakhjulen - då minskar ju problemen med "oanvända" bromsar bak.

Nåväl - jag brukar precis som du säger ta ut vår 855 på bromsrace minst en gång i månaden - både med långa men inte så hårda inbromsningar, samt rena tvärnitar - allt för att få upp temperaturen på grejorna rejält.

/tur
Alla bilar har bromsar dimensionerade för att kunna ha minst en viss inbromsningsförmåga vid just full last. Hur ofta har du full last?
Det är så att skivbromsar KRÄVER den behandlingen eftersom dom ska dels beläggas med material från bromsbeläggen och dels för att dom ska hållas torra och rostfria.
ALLA bilar med skivbromsar runtom som inte nyttjas, har samma problem.
INGEN har mera bromskraft bak vid normal last och normal inbromsning. Oavsett om systemet har alla möjliga tilläggsbokstäver.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
*pettson* skrev: Har en intressantare uträkning om nån vill göra den.
Montera en uppsättning nya bromsar. Kör perfekt ecodriving i 3år låt säga 6000mil. Summera bränslevinsten och miljövinsten.

Dra nu ifrån kostnaden för en uppsättning nya skivor och belägg eller om det nu hunnit gå åt flera uppsättningar, för mera material äter det tyvärr. Dra även ifrån miljövinsten med produktionen av dom rent av onödiga reservdelarna. Hur stor miljövinst blev det i slutändan? Och hur många kronor blev vinsten i rena pengar?
Eller var det så krasst att det blev en ren förlust?..
Har aldrig räknat på det i kronor och ören, men jag iaf prioterar nog att veta att bromsarna funkar som dom ska iaf. Men det är som med allt annat här i livet: kompromisser och åter kompromisser :|
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]