- sön 08 feb 2009, 10:00
#259005
Montera en uppsättning nya bromsar. Kör perfekt ecodriving i 3år låt säga 6000mil. Summera bränslevinsten och miljövinsten.
Dra nu ifrån kostnaden för en uppsättning nya skivor och belägg eller om det nu hunnit gå åt flera uppsättningar, för mera material äter det tyvärr. Dra även ifrån miljövinsten med produktionen av dom rent av onödiga reservdelarna. Hur stor miljövinst blev det i slutändan? Och hur många kronor blev vinsten i rena pengar?
Eller var det så krasst att det blev en ren förlust?..
kebabpizza skrev:Har aldrig haft problem med rostiga skivor bak (utom efter föregående ägare), men så "eco"-bromsar jag nästan aldrig heller. Undrar vad som är mest trafiksäkert, miljövänligt & ekonomiskt? Att stå rejält på hejdarna så dom håller sig fräscha (dessutom har man ju mer koll på att allt funkar vid en ev. panikbromsning) eller bromsrenovering oftare och osäkrare funktion p.g.a. för lite broms? 8)Har en intressantare uträkning om nån vill göra den.
Montera en uppsättning nya bromsar. Kör perfekt ecodriving i 3år låt säga 6000mil. Summera bränslevinsten och miljövinsten.
Dra nu ifrån kostnaden för en uppsättning nya skivor och belägg eller om det nu hunnit gå åt flera uppsättningar, för mera material äter det tyvärr. Dra även ifrån miljövinsten med produktionen av dom rent av onödiga reservdelarna. Hur stor miljövinst blev det i slutändan? Och hur många kronor blev vinsten i rena pengar?
Eller var det så krasst att det blev en ren förlust?..