Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Claes74
enda sätte tär att torka rent runt ändorna på kamaxlarna och sedan kör en stund för att se om det blir fuktigt där, oljan uppepå motorn kan ju komma från vevhusventens anslutning uppepå motorn? har du kollat så slangen som sitter där är hel och ordentligt ditsatt?

Claes
av *pettson*
Ett tips innan du jagar är att motortvätta grundligt. Och ha tändstiftskåpan av. Ha även tändkablarna urdragna när du motortvättar. Blås ur både tändstiftsbrunnarna, kabelhattarna och fördelarlocket innan du ens tänker på att starta. NU kan du se direkt varifrån oljefilmen kommer ifrån.

Sen en fråga? Hur kan du gjort rent vevhusventilationen om du inte både tagit bort insuget, oljefällan, rengjort/ kontrollerat kanalerna i blocket samt rengjort eller bytt alla slangarna fram till slangen från luftfiltret? Har du inte utfört allt det så har du inte rengjort vevhusventilationen tillräckligt grundligt.
Användarvisningsbild
av B4B
De slangar jag syftade på är slangarna till oljefällan! Det går en slang från toppen under kåpan till tändstiften, ner till övre delen på oljefällan. Alldeles bredvid denna går en slang till luftintaget mellan luftfiltret och spjällhuset (istället för förgasare). Där sitter det en sil med bajonettfattning som brukar koksa igen. Det finns ett servicemeddelande om att ta bort denna sil. Vidare så finns det ytterliggare två slangar vid oljefällan, den ena är returen där oljan ska rinna tillbaka till motorn. Den sitter således i botten. Den andra sitter på höger sida (om du står framför bilen) och går till motorblocket. Jag utgår från att du bytte oljefällan!

Har du tittat på ¨pettson¨ hemsida? Där finns det utförliga beskrivningar hur du gör.
Visserligen till en 850 turbo och en S70, ta tips från de båda så fixar du det! :-)-)
http://pettson.info/reng-vevhusventilation.html
http://pettson.info/reng-vevhusventilat ... motor.html
av volvo850glt
Jag har aldrig skrivit att jag inte demonterat insug eller oljefälla? Jag har blåst ur kanalerna i blocket med tryckluft. Men oljefällan bytte jag aldrig eftersom Volvo tog 900:- för den. Några slangar går det inte ifrån den? förutom den tjocka som sitter högst upp på fällan och går till luftintaget. På fällan sitter det bara 2st ca 5mm utåtriktade plastringar som det ska sitta "packboxar" på. Sedan ska den bara tryckas emot dom 2 hålen i blocket. Men jag får ta och motortvätta den så får jag se om jag hittar något sen. Kan ju tilllägga att den tjocka slangen från fällan till luftintaget inte sitter med någon slangklämma utan bara är påtryckt. Men eftersom det inte går någon olja i det röret så ska väl inte det spela någon roll?
Användarvisningsbild
av ketto
Blender skrev:jag köpte den där oljefällan till min v70-97 glt... Kostade ca 300:- på volvo... Är dom så mycke dyrare till 850 !?
nej, är samma pris och artikelnummer till en turbo iaf! Runt 300 kr där me till 850 och S/V70
av volvo850glt
Oljefällan kostade 879:- på volvo i uddevalla. Och nej det är inte alls en likadan som till turbo.

Men iallafall, jag har tagit av tändstiftkåpan nu och där va det stora sjöar med olja. Sen tog jag av tändhattarna och tändstiftsbrunnarna var helt fyllda med olja ända upp till kanten. Hur fasen kommer oljan in dit och vad kan det bero på?
Detta kanske förklarar varför det ryker så in i helvette när bilen är igång?
av *pettson*
volvo850glt skrev:Oljefällan kostade 879:- på volvo i uddevalla. Och nej det är inte alls en likadan som till turbo.

Men iallafall, jag har tagit av tändstiftkåpan nu och där va det stora sjöar med olja. Sen tog jag av tändhattarna och tändstiftsbrunnarna var helt fyllda med olja ända upp till kanten. Hur fasen kommer oljan in dit och vad kan det bero på?
Detta kanske förklarar varför det ryker så in i helvette när bilen är igång?
90% sannolikhet... dålig packning till påfyllningslocket.
oljefällan kostar 250spänn på skruvat.se.. volvo är INTE dyrare än så. Sen är bara frågan vad volvo slog på .. eller inte slog på.
av volvo850glt
jag har bytt packningen till locket igen och gjort rent bland tändstiften. Kör utan kåpan till tändstiften för att se om det läcker ut nåt mer men jag hittar inget. :) ska köra lite till o se vad som händer. tyvärr så finns inte oljefällan med på skruvat.se. Mitt reg nr är AMM825. Min fälla verkar inte se ut som alla andras. Det går bara en enda tjock slang från min och inget mer. förutom dom 2 öppningarna som ska tryckas mot blocket. :???:
av volvo850glt
Nu hittade jag den fällan som passar till min bil och du hade rätt att den kostade 250 kr. blåste i alla ändar på den jag har men märkte inte att det var något motstånd i den. Är det värt att byta den endå?

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]