Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trodde jag, hela familjen satt i bilen så helt plötsligt reste tempen sig upp till röda och värmen försvann :-O)
Tyckte att det luktade lite glykol iur luftintaget + att det immade lite på insidan av rutorna, vilket försvann lika fort.

Kände på torpedväggens in och ut, in=varm, ut=ljummen nästan kall!

Kan det vara luft i systemet? När jag fyllde på glykol efter genomspolning så fick det bara plats med 4 l glykol, antóg att resten var vatten sedan genomspolningen...
av *pettson*
Smoka skrev:Trodde jag, hela familjen satt i bilen så helt plötsligt reste tempen sig upp till röda och värmen försvann :-O)
Tyckte att det luktade lite glykol iur luftintaget + att det immade lite på insidan av rutorna, vilket försvann lika fort.

Kan det vara luft i systemet? När jag fyllde på glykol efter genomspolning så fick det bara plats med 4 l glykol, antóg att resten var vatten sedan genomspolningen...
Nu börjar jag snart allvarligt att tro att din vattenpump havererat så att skovelhjulet står stilla? Det tyder på det.. som om strömningen igenom motorn stannar.
*pettson* skrev:
Smoka skrev:Trodde jag, hela familjen satt i bilen så helt plötsligt reste tempen sig upp till röda och värmen försvann :-O)

Nu börjar jag snart allvarligt att tro att din vattenpump havererat så att skovelhjulet står stilla? Det tyder på det.. som om strömningen igenom motorn stannar.
Hmm ja kanske..Men att den undre utgående från torpedväggen vart kall! Tänkte om det var stopp i värme elementet men det kanske kan vara vattenpumpen..Finns det nått sett att kolla? Jag vet inte äns vart den sitter.
Jag har åkt ganska långt & det har funkat men rätt vad det e så går den upp..
av *pettson*
Smoka skrev:
*pettson* skrev:

Hmm ja kanske..Men att den undre utgående från torpedväggen vart kall! Tänkte om det var stopp i värme elementet men det kanske kan vara vattenpumpen..Finns det nått sett att kolla? Jag vet inte äns vart den sitter.
Jag har åkt ganska långt & det har funkat men rätt vad det e så går den upp..
woo vänta lite.. den går upp.. men kokar den?

Det är ju så att om inget onormalt händer med bilen nu, men att mätaren får fnatt och slangen är kall ifrån värmeelemenet.
Ja då är det en helt annan femma.
Då talar vi om ett du ska ta och kasta tempgivaren åt helv. Montera en ny som är hel. Samt då att du ska byta ditt täppta värmepaket. :-)-)
Ja alltså värmen funkar fint & tempen håller sig på normal arbetstemperatur. Sedan efter flera timmars körning hit & dit så går den upp, ibland upp till rött & ibland mitt emellan normal & röd.

När detta har hänt så försvinner värmen men inte alltid, emellan varven så har jag känt på den undre slangen & den är oftast varm men ej lika varm som den övre. Kan det hjälpa att köra i en omgång holts igen för att sedan spola värmepaketet åt båda hållen?
av *pettson*
Smoka skrev:Ja alltså värmen funkar fint & tempen håller sig på normal arbetstemperatur. Sedan efter flera timmars körning hit & dit så går den upp, ibland upp till rött & ibland mitt emellan normal & röd.

När detta har hänt så försvinner värmen men inte alltid, emellan varven så har jag känt på den undre slangen & den är oftast varm men ej lika varm som den övre. Kan det hjälpa att köra i en omgång holts igen för att sedan spola värmepaketet åt båda hållen?
Att du upplever värmeskillnad mellan in och utgående är ju inte konstigt eftersom värme avges i kupen?
Fråga: när tempen går upp sådär för dej, går kylfläkten igång?
om pumpen har gått så borde det bli kallt i kupevärmen samtidigt som motor blir varm -
eftersom vattnet inte cirkulerar ordentligt - du hade känt på slangarna till kupén - är det skillnad när den "går varm" ?

/emwtur
av *pettson*
emwtur skrev:om pumpen har gått så borde det bli kallt i kupevärmen samtidigt som motor blir varm -
eftersom vattnet inte cirkulerar ordentligt - du hade känt på slangarna till kupén - är det skillnad när den "går varm" ?

/emwtur
kolla några rader upp :-)-)

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]