Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dasboot
*pettson* skrev:
dasboot skrev:Ok, då var det problem igen nu så går fläkten på 100% hela tiden även om tändningen är avslagen. Så har fått plocka ur säkringen nu hela tiden. Så jag tänker chansa på att det är relät som är trasigt. Någon som tror på något annat?
Låt mej förtydliga..
OM du har steg 1,2,3,4 osv.. alltså ingen Ecc så har du ett relä till hastighet 4.
OM du har Ecc alltså klimator så sköter fläktmotståndet/regleringen alla hastigheter steglöst.

Såå har du fasta lägen är reläet kasst.
Har du ECC är Fläktmotståndet/ regleringen är kass.
Har nog skrivit det 10gg i tråden men har i alla fall ECC. Men är det mitt effektmotstånd som är trasigt då eller? För min fläkt går på 100% även fast bilen är avstängd. Så har fått plocka ur säkringen nu för att inte batteriet ska ta slut. För fläkten funkar som sagt och den har inga missljud och verkar inte heller gå trögt. För i mina ögon så måste det finnas typ ett relä även till min bil med ECC som styr matningen av ström till fläkten. Så när tändningen slås på så får relät 12v och sluter kontakterna och då får effektsteget ström. Sen i sin tur så reglerar man spänningen och får då olika varvtal på fläkten.
av dasboot
Ok, var på volvo idag och kolla på deras skisser för elsystemet för kupefläkten. Det enda relät som fanns var effektmotståndet så beställde ett sånt som jag ska hämta imorgon. Hoppas på att det var det som var trasigt.
av tvniklas
Har exakt samma problem hela vägen som du beskrivit, skönt att hitta svar på ens problem. Lustigt att allt kommer i olika omgångar!
Har bara en fråga, när du skriver effektsteget, är det panelen eller relät? som sitter snett nedanför till vänster om fläkten?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den sitter i paketet, med kylflänsar som sticker in i luftkanalen. Följ kablarna från fläktmotorn.
av hylten
hej alla.
jag har ett liknande problem med min volvo 850. fläckten går för fulla muggar även om bilen är avstängd, så jag bytade effektsteget och fick då ett annat problem:
nu går fläckten inte alls. står fläckten på max och jag slår till tändningen så starat fläckten och pikar sen dör den igen. har även provat att byta reglaget och fläcktmotor utan resultat. någon som kan vetas vad problemet är?
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]