Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KFS982
Grammse skrev:Då ställer jag frågan igen :!: Är det KFS 982 alltså en V70 T5-98 Aut 2,3l du undrar över?
Fungerar inget fönster så kan det inte bara vara motorn i förardörren som strular. hände det i sammanband med inkoppling x-ljus så skulle jag en gång till se över alla säkringar.
Ja det hände i samband med inkoppling av xtra ljus.
Tutan la också av tydligen... Skitskumt. Säkringarna är hela , finns det något relä till dessa saker också?
Man ska väl inte kunna döda halva bilens dator pga man slår i hop plus och minus kabel till xtra-ljus??

En fråga till, tycker bilen att den ska dra mer bensin för att lambdasond lampan lyser? felet är åtgärdat nu för det som var paj då lampan tändes. dvs lmm
av *pettson*
KFS982 skrev:
Grammse skrev:Då ställer jag frågan igen :!: Är det KFS 982 alltså en V70 T5-98 Aut 2,3l du undrar över?
Fungerar inget fönster så kan det inte bara vara motorn i förardörren som strular. hände det i sammanband med inkoppling x-ljus så skulle jag en gång till se över alla säkringar.
Ja det hände i samband med inkoppling av xtra ljus.
Tutan la också av tydligen... Skitskumt. Säkringarna är hela , finns det något relä till dessa saker också?
Man ska väl inte kunna döda halva bilens dator pga man slår i hop plus och minus kabel till xtra-ljus??

En fråga till, tycker bilen att den ska dra mer bensin för att lambdasond lampan lyser? felet är åtgärdat nu för det som var paj då lampan tändes. dvs lmm
Ibland älskar jag frågor.. ibland undrar jag om dom är på allvar däremot?
Du kopplade in extraljus.. slog ut tutan, elhiss i en dörr osv. SEN tycker du det är lustigt att man kan slå ut en halv bil genom att kortsluta plus och minus till extraljusen?.
Man kan slå ut hela bilen därför AVSÄKRAR MAN KABLARNA FÖRST. Då slipper man omaket så att säga att försöka hitta det man troligen BRÄNT. Trots säkringar kan du faktiskt bränna upp en hel del om du har otur och lyckas kortsluta på rätt ställe. MEN, säkrar du av dina kablar och tar ut din spänning och jord på rätt ställe så går dina säkringar sönder innan nåt annat hinner hända. Gör du det som sagt fel kan du skapa en egen miniatyrvulkan i elsystemet..

Nästa fråga.. :tycker bilen att den ska dra mer bensin för att lambdasond lampan lyser?
Ja.. eftersom du bytte massmätaren och inte lambdasonden så lärde du dej nu att det inte är en lambdasondlampa :-)-)
Lampan varnar för att en felkod satts som kan medföra ökade avgasutsläpp. När nåt mäter fel av nån anledning så går det antingen åt mera... eller mindre bränsle än normalt. Så nej bilen tycker inte den ska dra mer bensin. Den tycker att det ska gå åt exakt så mycket bensin... för att den mäter fel..
av KFS982
Haha, fan vad du skriver pettson :)
Ja jag har säkert bränt sönder något, det är inte bara 1 elhiss som framlidit, utan alla.. Hur fan kan extraljus kablar slå ut just elhissar och tuta? varför inte hellre rätta hel och halvljusen? Undrar vad extraljus och elhissar har för något gemensamt :)
Detta är en fd polisbil så det är nog volvo som monterat kabeldragningen till dom förra extraljusen ( men dom var så jävla fula så bilen nästan vart plåtren) så det är ingen "amatör jag dragning".
Elhissarna skiter jag i så länge, bara man har en tuta när man ska besikta, kan själva signalhornet lagt av eller tror någon att det är t.ex : ett relä? ändå en säkring? något annat eller
Användarvisningsbild
av camaro69
"Lyckliga" människa som köpt en gammal snutbil. Du vet väl att det finns en speciell instruktionsbok för polisbilarna som behandlar extrautrustning. Det är lite mer eltråd i din gamla snutbil.
Lycka till med centralås till bakdörrar m m.

Men den den är väl hyfsat rostfri, för det byts mycket plåt på snutbilarna. :wink:
av *pettson*
KFS982 skrev:Haha, fan vad du skriver pettson :)
Ja jag har säkert bränt sönder något, det är inte bara 1 elhiss som framlidit, utan alla.. Hur fan kan extraljus kablar slå ut just elhissar och tuta? varför inte hellre rätta hel och halvljusen? Undrar vad extraljus och elhissar har för något gemensamt :)
Detta är en fd polisbil så det är nog volvo som monterat kabeldragningen till dom förra extraljusen ( men dom var så jävla fula så bilen nästan vart plåtren) så det är ingen "amatör jag dragning".
Elhissarna skiter jag i så länge, bara man har en tuta när man ska besikta, kan själva signalhornet lagt av eller tror någon att det är t.ex : ett relä? ändå en säkring? något annat eller
Om du gör nånting så enkelt som att köpa dej en handbok? Den vanliga kabeldragningen går ju faktiskt där i bilen och är likadan som vilken som helst?
Vi kan ju gissa om din tuta lagt av.. Men å andra sidan kan ju du alldeles själv koppla in en lampa eller liknande istället för tutan. Lyser den när du tutar, tja då är ju tutan kass.. lyser inget så sviktar elen? På så sätt får du VETA vad som är fel.
Elscheman kommer att visa dej vad som är gemensamt och vad som inte är gemensamt. Enklare kan det ju inte bli eller hur? :-)-)
av halus
Gammal tråd, men endå. Jeg har v70 98. Jeg åpnet vinduet (fönstret) på passasjersiden, det var kanskje ikke så smart eftersom det er vinter, men hursomhelst, nu går det ikke å stenge. Det går altså ned men ikke opp. Bryteren i seg selv ser ut til å fungere ettersom ljuset i den mørkner når jeg forsøker stenge, så det går noen strøm et eller annet sted. Har også forsøkt å løfte fønsteret selv samtidig som man trykker på knappen. Det har inget med is å gjøre ettersom jeg hadde samme problem da jeg parkerte innomhus på verkstad. Noen som har en ide om var man skal kolla først? kan vel ikke være motor ettersom vinduet går ned. Funderte på å kjøre fønsteret helt ned og teste å kjøre det opp igjen men har ikke våget prøve. Noen som har vært med om noe lignende? Har testet både två strømbrytere.
av halus
Jeg skal kolla om det er en kortslutning, får mäta resistansen ved kontrollboksen. Skal også teste som noen nevnte å legge 12 volt direkt på elhissen.
av halus
Nei, det går ikke å bytte om kontaktene til vindu bak og fram på kontrollboksen. Nå har jeg tittet i kontrollboksen og tvättat den med isopropanol (som man rengjør elektronik med, fast det er ikke mye elektronik i en sånn gammel kontrollboks så metanol/etanol hadde nok fungert like bra). Skal sette tilbake den og kolla resten av systemet.
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]