Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stefan1 skrev:Innre eller yttre ?! finns ju en innre och en yttre skall man se till aatt byta båda eller är den innre mindre utsatt?!?!?!
Vi pratar om yttre drivknutar. Inre drivknutar skadas mycket sällan och slits knappt alls. Det beror på att dom max kan vridas 15 grader till skillnad från dom yttre som kan vridas betydligt mera.
*pettson* skrev: Vi pratar om yttre drivknutar. Inre drivknutar skadas mycket sällan och slits knappt alls. Det beror på att dom max kan vridas 15 grader till skillnad från dom yttre som kan vridas betydligt mera.
Jag har fått för mig att yttre knutar håller i princip hur länge som helst om damasken är hel.

Däremot såg min inre drivknut ut så här (tripod-aut). Djupet i spåret syns inte på bilden, men jag tyckte det var oväntat djupt slitage. Borde ge vibrationer, spciellt vid mer last än vanligt och nya/slitna fjädrar/motorfästen.

Bild
JH skrev:
*pettson* skrev: Vi pratar om yttre drivknutar. Inre drivknutar skadas mycket sällan och slits knappt alls. Det beror på att dom max kan vridas 15 grader till skillnad från dom yttre som kan vridas betydligt mera.
Jag har fått för mig att yttre knutar håller i princip hur länge som helst om damasken är hel.

Däremot såg min inre drivknut ut så här (tripod-aut). Djupet i spåret syns inte på bilden, men jag tyckte det var oväntat djupt slitage. Borde ge vibrationer, spciellt vid mer last än vanligt och nya/slitna fjädrar/motorfästen.

Bild
Yttre knutarna får 25ggr mera stryk än dom inre eftersom dom får lika mycket vrid igenom sej då dom svänger fullt som när dom går rakt. Allt stryk som slår in i sidled får ytterknuten men innerknuten skonas.. så om dina inre såg ut sådär. Hur ser då dina yttre ut? Jag har iallafall mina orginal innerknutar och drivaxlar samt ytterknutar sen bilen rullade av bandet för 42000 mil sedan snart och där är inte ett märke i innerknutarna. Dom yttre däremot har börjat att glappa lite nu. Dock inga vibrationer och inga oljud. Men ytterknutar är inte nåt ovanligt på nåt märke överhuvudtaget förutom möjligen subaru för där kan jag inte komma på när en enda knut behövdes bytas sist.. Däremot är det väldigt ovanligt med innerknutarna om dom fått fett som dom ska på alla fabrikat.
var under bilen nyss och kolla oljeläkage, och då märkte jag att det verkar som " gummi bussningarna" i länkarmen var lite dåliga på vissa ställen (svårt att se med all skit på ) nu när jag skall byta drivknut och lager och skit skall "passa" på att byta ut det med när man ändå är igång. nu såg jag att länkarm med spindelled inte är skitdyr på biltema men spindelleden, är det de som heter spindle i vadis?! då är det ju hela skiten verkar för billigt?!
Stefan1 skrev:var under bilen nyss och kolla oljeläkage, och då märkte jag att det verkar som " gummi bussningarna" i länkarmen var lite dåliga på vissa ställen (svårt att se med all skit på ) nu när jag skall byta drivknut och lager och skit skall "passa" på att byta ut det med när man ändå är igång. nu såg jag att länkarm med spindelled inte är skitdyr på biltema men spindelleden, är det de som heter spindle i vadis?! då är det ju hela skiten verkar för billigt?!
Länkarm komplett med spindelled säljs på biltema för dín modell och även den är precis lika bra/ dålig som orginaldetaljen för dubbla priset.
Har du pengarna och viljan/tiden så är det naturligtvis ALLTID bättre att byta så att allt är fräscht i framvagnen. :-)-)
Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]

Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Ok, spännande. Jag har inte hunnit kika s&ari[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]