- tor 17 jul 2008, 18:04
#205155
Innre eller yttre ?! finns ju en innre och en yttre skall man se till aatt byta båda eller är den innre mindre utsatt?!?!?!
Moderator: Moderatorer
Stefan1 skrev:Innre eller yttre ?! finns ju en innre och en yttre skall man se till aatt byta båda eller är den innre mindre utsatt?!?!?!Vi pratar om yttre drivknutar. Inre drivknutar skadas mycket sällan och slits knappt alls. Det beror på att dom max kan vridas 15 grader till skillnad från dom yttre som kan vridas betydligt mera.
Stefan1 skrev:Tack igen Pettson, många påsar bullar jag är skylldig dig vid det här laget..... :DHar en stor frys så det är lugnt..
*pettson* skrev: Vi pratar om yttre drivknutar. Inre drivknutar skadas mycket sällan och slits knappt alls. Det beror på att dom max kan vridas 15 grader till skillnad från dom yttre som kan vridas betydligt mera.Jag har fått för mig att yttre knutar håller i princip hur länge som helst om damasken är hel.
JH skrev:Yttre knutarna får 25ggr mera stryk än dom inre eftersom dom får lika mycket vrid igenom sej då dom svänger fullt som när dom går rakt. Allt stryk som slår in i sidled får ytterknuten men innerknuten skonas.. så om dina inre såg ut sådär. Hur ser då dina yttre ut? Jag har iallafall mina orginal innerknutar och drivaxlar samt ytterknutar sen bilen rullade av bandet för 42000 mil sedan snart och där är inte ett märke i innerknutarna. Dom yttre däremot har börjat att glappa lite nu. Dock inga vibrationer och inga oljud. Men ytterknutar är inte nåt ovanligt på nåt märke överhuvudtaget förutom möjligen subaru för där kan jag inte komma på när en enda knut behövdes bytas sist.. Däremot är det väldigt ovanligt med innerknutarna om dom fått fett som dom ska på alla fabrikat.*pettson* skrev: Vi pratar om yttre drivknutar. Inre drivknutar skadas mycket sällan och slits knappt alls. Det beror på att dom max kan vridas 15 grader till skillnad från dom yttre som kan vridas betydligt mera.Jag har fått för mig att yttre knutar håller i princip hur länge som helst om damasken är hel.
Däremot såg min inre drivknut ut så här (tripod-aut). Djupet i spåret syns inte på bilden, men jag tyckte det var oväntat djupt slitage. Borde ge vibrationer, spciellt vid mer last än vanligt och nya/slitna fjädrar/motorfästen.
Stefan1 skrev:var under bilen nyss och kolla oljeläkage, och då märkte jag att det verkar som " gummi bussningarna" i länkarmen var lite dåliga på vissa ställen (svårt att se med all skit på ) nu när jag skall byta drivknut och lager och skit skall "passa" på att byta ut det med när man ändå är igång. nu såg jag att länkarm med spindelled inte är skitdyr på biltema men spindelleden, är det de som heter spindle i vadis?! då är det ju hela skiten verkar för billigt?!Länkarm komplett med spindelled säljs på biltema för dín modell och även den är precis lika bra/ dålig som orginaldetaljen för dubbla priset.
Ok, spännande. Jag har inte hunnit kika s&ari[…]