JH skrev:Det kan väl vara enklast att lämna in för hjulinställning, om man nu hittar en verkstad som ens ser skillnad på fram och bak på bilen...
Annars går det ju att ställa toe-in själv med en skjutbar stång eller likn och räkna om graderna till mm på fälgkanten. Men eftersom man inte brukar komma åt att mäta så högt som längst fram eller bak på fälgen får man justera siffrorna motsvarande. Sen får man tänka på att få ratten rak.
Åtminstone för tidiga 850 gäller på fälgkanten (siffrorna från Volvo) (måttet större bak än fram = toe in):
15 tum - 2,4mm ± 0,7mm
16 tum - 2,5mm ± 0,8mm
17 tum - 2,7mm ± 0,8mm
Bak ska hjulen vara parallella (samma mått i fram och bakkant på fälgen), men dessutom ska hjulen vara parallella med bilens linje. På min hade nån klåpare bytt bakvagnsbussning och sen dragit fast den i ena ändläget (stor toe-out).
Byter man bara en styrled åt gången så kan man också justera genom att jämföra rattens läge före och efter vid körning rakt fram. Vet dock inte hur stor precision detta ger.
Leder från Biltema. På styrleder spelar inte just det nån roll, men man kan ju fråga sig om deras spindelleder har rätt mått, med tanke på hjulvinklar.
Spindellederna och styrlederna fungerar utmärkt varesej man byter dom enskilt eller om man byter dom komplett med länkararmar för dom som inte har lösa. Biltemas är varesej bättre eller sämre, men dom är billigare..
Om du tror att du med stång kan ställa ens i teorin godkända helhets när vi pratar grader och minuter på vinklar är du långt ute och cyklar tycker jag personligen. Är du såpass orolig föreslår jag att man uppdaterar sej själv på hjuljusteringar och tittar på när verkstaden utför jobbet. Det måste vara bättre att kika på jobbet och få det utfört korrekt än att man rekommenderar folk att försämra sina bilar? Att volvo tagit sej tid att skriva en lathundslista är för att FÖRR mättes toe genom måtten du anger, man rullade in bilen. Ställde ut bockarna.Gjorde en grovkalibrering med dom ( i den mån någon kunde den typen av korskalibrering och sen gällde måtten. Idag mäts inte ens lastbilar så illa. Är vi på nåt sätt seriösa så gäller 4hjulsjustering. En 4 hjuls justering utförs ALLTID eftersom BAKHJULEN bestämmer hur framhjulen ska stå. Bak ser vi till att bakvagnen står 90 grader mot centrumlinjen på bilen. Där ställer vi TOE mot centrumlinjen.. Sen utifrån den mätningen går vi framåt och ställer TOE mot centrumlinjen igen och ev Camber. En del har justerkit på camber (tillval). Caster ställs med länkarmsbussningarna i sej. Det är därför dom är så nogranna att få på exakt rätt plats när man byter dom, man mäter ju in orginaltypen av bussning i djupled. Det är också därför folk upplever bilen som mera direktstyrd med t.ex powerflexbussningar utan att ens ha kört avancerat. Detta då eftersom castern ändras med powerflex till att bilen går lite mera på tå fram och blir mera direktstyrd. Så återigen är det så krasst att man inte vågar lämna bilen nånstans alls.. föreslår jag att man åker till några stycken och kikar innan man lämnar bilen. Prata gärna med dom också.
Nedan en Hunter DSP600 som jobbar med kameror och reflexskärmar. En mycket enkel och trevlig maskin jag utbildat ett antal elever på.. En maskin som är absolut busenkel att hantera även för den som inte vet ett endaste skit om justeringar. Den visar hur och varför du ska skruva si eller så. Man kan inte uppfatta justeringen felaktigt på nåt sätt. Och OAVSETT VART ni lämnar bilen ska det ALLTID finnas FÖRE o EFTER på pappret med justerings resultatet som ni ska få i handen. Kunden ska ALLTID ha ett sånt.
