Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#202248
tomas70 skrev:Jaha då ska jag lägga till två nya fel på bilen som måste åtgärdas snarast.

Nu har styrleden och stabiliseringsstaget pajat.
Hur är det egentligen med styrleder, Kan man byta det på något sätt utan att behöva göra en framvagnsinställning ?
Är det lika bra styrleder på biltema "Feltema" som på Mekonomen ?
Nej framvagnsinställning behövs ALLTID. Detta eftersom vi pratar om grader och minuter på vinklar.
Och yes.. sakerna är lika bra eller lika dåliga.
av *pettson*
#202329
tomas70 skrev:Tackar Pettson, Då blir det inlämning av bilen för detta, Kostar ca 1000 kr för en framvagnsinställning.
Se till att det blir en 4hjulsinställning. Bakhjulen har med justerbar toe.
av Fisketorp
#202332
Gisses är det volvo som tar 1000kr eller är det normaltaxa om man lämnar skogen?=)

Betalade 650kr för 4juls på min förra bil och tror det blev runt 150kr för framvagn på 855an då ett paketpris med kamremsbyte mm annar skulle det nog hamna på runt 300kr.
av tomas70
#202345
Fisketorp skrev:Gisses är det volvo som tar 1000kr eller är det normaltaxa om man lämnar skogen?=)

Betalade 650kr för 4juls på min förra bil och tror det blev runt 150kr för framvagn på 855an då ett paketpris med kamremsbyte mm annar skulle det nog hamna på runt 300kr.
Nej det är inte volvo som tar det, dem vågar jag inte ens kolla med, Har kollat alla som sysslar med sånt nu i södra delen av stockholm och alla tar mellan 900 - 1000 kr och det är bara framvagnen.
Tydligen blir det väldigt dyrt så fort man lämnar skogen ?:-/
Fy alla 4 hjulen även bak, Vill inte tänka på vad det kostar.
Användarvisningsbild
av B4B
#202347
Jag betalade 675:- för en 4-hjulsintällning på Volvo i början av maj :lol: :-)-) :lol:
av JH
#202610
Det kan väl vara enklast att lämna in för hjulinställning, om man nu hittar en verkstad som ens ser skillnad på fram och bak på bilen...

Annars går det ju att ställa toe-in själv med en skjutbar stång eller likn och räkna om graderna till mm på fälgkanten. Men eftersom man inte brukar komma åt att mäta så högt som längst fram eller bak på fälgen får man justera siffrorna motsvarande. Sen får man tänka på att få ratten rak.

Åtminstone för tidiga 850 gäller på fälgkanten (siffrorna från Volvo) (måttet större bak än fram = toe in):
15 tum - 2,4mm ± 0,7mm
16 tum - 2,5mm ± 0,8mm
17 tum - 2,7mm ± 0,8mm

Bak ska hjulen vara parallella (samma mått i fram och bakkant på fälgen), men dessutom ska hjulen vara parallella med bilens linje. På min hade nån klåpare bytt bakvagnsbussning och sen dragit fast den i ena ändläget (stor toe-out).

Byter man bara en styrled åt gången så kan man också justera genom att jämföra rattens läge före och efter vid körning rakt fram. Vet dock inte hur stor precision detta ger.

Leder från Biltema. På styrleder spelar inte just det nån roll, men man kan ju fråga sig om deras spindelleder har rätt mått, med tanke på hjulvinklar.
av *pettson*
#202632
JH skrev:Det kan väl vara enklast att lämna in för hjulinställning, om man nu hittar en verkstad som ens ser skillnad på fram och bak på bilen...

Annars går det ju att ställa toe-in själv med en skjutbar stång eller likn och räkna om graderna till mm på fälgkanten. Men eftersom man inte brukar komma åt att mäta så högt som längst fram eller bak på fälgen får man justera siffrorna motsvarande. Sen får man tänka på att få ratten rak.

Åtminstone för tidiga 850 gäller på fälgkanten (siffrorna från Volvo) (måttet större bak än fram = toe in):
15 tum - 2,4mm ± 0,7mm
16 tum - 2,5mm ± 0,8mm
17 tum - 2,7mm ± 0,8mm

Bak ska hjulen vara parallella (samma mått i fram och bakkant på fälgen), men dessutom ska hjulen vara parallella med bilens linje. På min hade nån klåpare bytt bakvagnsbussning och sen dragit fast den i ena ändläget (stor toe-out).

Byter man bara en styrled åt gången så kan man också justera genom att jämföra rattens läge före och efter vid körning rakt fram. Vet dock inte hur stor precision detta ger.

Leder från Biltema. På styrleder spelar inte just det nån roll, men man kan ju fråga sig om deras spindelleder har rätt mått, med tanke på hjulvinklar.
Spindellederna och styrlederna fungerar utmärkt varesej man byter dom enskilt eller om man byter dom komplett med länkararmar för dom som inte har lösa. Biltemas är varesej bättre eller sämre, men dom är billigare..
Om du tror att du med stång kan ställa ens i teorin godkända helhets när vi pratar grader och minuter på vinklar är du långt ute och cyklar tycker jag personligen. Är du såpass orolig föreslår jag att man uppdaterar sej själv på hjuljusteringar och tittar på när verkstaden utför jobbet. Det måste vara bättre att kika på jobbet och få det utfört korrekt än att man rekommenderar folk att försämra sina bilar? Att volvo tagit sej tid att skriva en lathundslista är för att FÖRR mättes toe genom måtten du anger, man rullade in bilen. Ställde ut bockarna.Gjorde en grovkalibrering med dom ( i den mån någon kunde den typen av korskalibrering och sen gällde måtten. Idag mäts inte ens lastbilar så illa. Är vi på nåt sätt seriösa så gäller 4hjulsjustering. En 4 hjuls justering utförs ALLTID eftersom BAKHJULEN bestämmer hur framhjulen ska stå. Bak ser vi till att bakvagnen står 90 grader mot centrumlinjen på bilen. Där ställer vi TOE mot centrumlinjen.. Sen utifrån den mätningen går vi framåt och ställer TOE mot centrumlinjen igen och ev Camber. En del har justerkit på camber (tillval). Caster ställs med länkarmsbussningarna i sej. Det är därför dom är så nogranna att få på exakt rätt plats när man byter dom, man mäter ju in orginaltypen av bussning i djupled. Det är också därför folk upplever bilen som mera direktstyrd med t.ex powerflexbussningar utan att ens ha kört avancerat. Detta då eftersom castern ändras med powerflex till att bilen går lite mera på tå fram och blir mera direktstyrd. Så återigen är det så krasst att man inte vågar lämna bilen nånstans alls.. föreslår jag att man åker till några stycken och kikar innan man lämnar bilen. Prata gärna med dom också.
Nedan en Hunter DSP600 som jobbar med kameror och reflexskärmar. En mycket enkel och trevlig maskin jag utbildat ett antal elever på.. En maskin som är absolut busenkel att hantera även för den som inte vet ett endaste skit om justeringar. Den visar hur och varför du ska skruva si eller så. Man kan inte uppfatta justeringen felaktigt på nåt sätt. Och OAVSETT VART ni lämnar bilen ska det ALLTID finnas FÖRE o EFTER på pappret med justerings resultatet som ni ska få i handen. Kunden ska ALLTID ha ett sånt.
Bild
av JH
#202735
Nog vet jag vad Biltema går för. Om vi håller oss till framvagnen på 850 så har jag bara erfarenhet av krängningshämmarstaget (förutom bromslangar som saknade distanser). Om jag inte minns fel så är själva staget grövre vilket ger extra belastning på "klipsen" på ABS-kablarna. Funkade förvisso att snäppa på, men hur länge håller klipsen?

Grader/minuter/vinklar går att direkt översätta till mm på t ex fälgkant. Det finns väl svårare saker än att mäta t ex 2mm ± 0,5mm mot t ex fälgkanten. Toe på styrbara hjul ställs alltid mot varandra då detta alltid fördelas lika på båda sidor vid körning. Däremot kan man ställa detta mot centrumlinjen för att få ratten rak. Det är alltså viktigare att få bussningarna lika på båda sidor än en hjulinställning. Och om nån tidigare monterat dessa snett så blir det väl +2000:- för demontering av bärarm...

Vad tycker verkstäder om att folk börjar hänga där och studera hur seriösa de är...? Visst kan jag väl lämna in för hjulinställning om jag tycker att det behövs, men risken är uppenbar att det blir sämre än innan. Hjulinställningar brukar ju utföras av däckverkstäder. De har ju inte ens hört talas om momentdragning (t ex momentstavar) av fälgbultar. Eller att se till att hjulen är någorlunda rena före balansering. Eller att balanseringsmaskiner ska kalibreras, förmodar jag.

Precision för hjulvinklar. Specen gäller nya bilar. På en gammal bil med mjuka bussningar/fjädrar borde man kanske ha andra vinklar. Sen är det också en smaksak hur man vill ha bilen (stabil kontra direktstyrd, etc). Om jag inte minns fel så ska vissa Audi hellre ha toe-out än toe-in fram. Det viktiga är alltså att toe håller sig inom såna gränser att däcken inte slits snett (vore intressant att veta hur känsligt detta är) och att alla vinklar är lika på båda sidor så att bilen inte drar snett.

Förstår att du vill ha kunder till dina elever...

En sak jag undrat över är vad på hjulen som hjulinställningsutrustningar har som referens/mätyta (fälgkant, bultskallar, upphöjning på fälgen?). Man verkar inte demontera hjulen?
Senast redigerad av 1 JH, redigerad totalt 0 gånger.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]