Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:
Ihsahn skrev:
artemis skrev:Jag hade exakt samma problem med min och det var relät till bränslepumpen! Lätt bytt! Tom jag fixade det! =)
Köpte du ett nytt relä (i sådana fall vart) eller lödde du?
Tja han skrev lätt bytt. Så jag får anta att han bytte. Har du kikat på mina sidor om reläet och hur det ser ut? Menar innan du bekymrar dej om ifall det ska bytas helt eller lödas så ska det ju felsökas?
Ja, jag var inne på dina sidor och kollade, extremt bra instruktioner! Jag har dock inte gjort något än eftersom det dels varit mycket på jobbet och dels för att bilen ändå ska iväg på en omfattande service snart (kamkedja, oljepump, bränslepump, främre bromsskivor, främre hjullager, fjäderbenslagringar, vattenpump...) så jag tänkte få det avklarat först. Det jag funderade på efter att ha sett dina instruktioner är dock ifall det för mig, som verkligen inte har särskilt stora erfarenheter av att löda förutom lite resistorer i högtalarfilter, är värt besväret. Ett relä kan väl ändå inte kosta så jättemycket pengar? Det känns som om det är risk att jag kommer förstöra mer än jag lagar om jag ger mig på att löda själv, och jag känner ingen såhär på rak arm som kan löda åt mig. Men som sagt, jag har inte hunnit kolla på reläet än, ska ta och göra det idag.
av *pettson*
Vi börjar med reläet.. Kan du löda resistorer kan du löda dessa punkter.. Annars kostar reläet i trakterna kring 350 spänn.
wooo vänta nu ett tag?..
Byte kamkedja? Bilen har ju kamrem? Antar du menar rem..
Byte oljepump?... Vad har hänt med den som satt? Inte ens 40.000- 60.000 mil brukar visa ett endaste spår i en oljepumparna och ingen jag vet som renoverar har nånsin bytt en? Inte jag heller för den delen. Det enda man gör är att dela den och kika så att fjädern är hel och att spärrkulan är felfri. Bränslepump däremot är ju slitagesak. Skivor och lager likaså. Lagringarna kan ju vara slitsaker dock lite ovanligare, men visst är dom glappa så är dom. Vattenpump är en säkerhets sak då man byter remmen så att man vet att det är färskt..
*pettson* skrev:Vi börjar med reläet.. Kan du löda resistorer kan du löda dessa punkter.. Annars kostar reläet i trakterna kring 350 spänn.
wooo vänta nu ett tag?..
Byte kamkedja? Bilen har ju kamrem? Antar du menar rem..
Byte oljepump?... Vad har hänt med den som satt? Inte ens 40.000- 60.000 mil brukar visa ett endaste spår i en oljepumparna och ingen jag vet som renoverar har nånsin bytt en? Inte jag heller för den delen. Det enda man gör är att dela den och kika så att fjädern är hel och att spärrkulan är felfri. Bränslepump däremot är ju slitagesak. Skivor och lager likaså. Lagringarna kan ju vara slitsaker dock lite ovanligare, men visst är dom glappa så är dom. Vattenpump är en säkerhets sak då man byter remmen så att man vet att det är färskt..
Ojdå, man ska inte skriva på forumet direkt när man har vaknat märker jag. :D Givetvis menade jag kamrem (har bytt två kamkedjor på SAAB 9000 så därför ligger det kvar i minnet), och jag menade oljefilter och bränslefilter, inte pumparna. Lagringarna ska bytas eftersom det klonkar i framvagnen och jag har fått det konstaterat av verkstadspersonal att det är lagringarna som är dåliga. Sen ska jag, eventuellt senare i sommar, BTR-konvertera, om jag vågar... Vore så trist om hela motorn gick sönder.
Ska gå ut och kolla på reläet nu.

Edit: såg inga sprickor i någon lödning. Försökte fota, men bilden blev väldigt grynig av någon anledning...
Finns det något annat som kan åstadkomma felet? Något allvarligt motorproblem som att kolvringarna är slut till exempel, med dålig kompression som följd? Något problem med kamaxlarna? Trasig bränslepump? Jag gissar bara vilt här.

Om det var glapp i bränslepumpsreläet så borde det väl synas när man läser av felkoder?
Nu har jag mätt upp kompressionen på bilen och upptäckte att det är lite smådålig kompression på 2 av 5 cylindrar, så jag misstänker att kolvringarna börjar bli lite trötta på de. Kan det vara det som gör att bilen dör, eller är det bara bränslepumpsreläet som kan ligga bakom? (som sagt: inga felkoder)
Ihsahn skrev:Nu har jag mätt upp kompressionen på bilen och upptäckte att det är lite smådålig kompression på 2 av 5 cylindrar, så jag misstänker att kolvringarna börjar bli lite trötta på de. Kan det vara det som gör att bilen dör, eller är det bara bränslepumpsreläet som kan ligga bakom? (som sagt: inga felkoder)
Håper denne linken kan hjelpe fra "Norge" :-)-) Jeg har selv denne modellen!!! Good luck to us!!Jeg skal holde deg oppdatert hva som skjer med vogna mi.

http://www.bilforumet.no/800-serien/202 ... opper.html
av *pettson*
Ihsahn skrev:Nu har jag mätt upp kompressionen på bilen och upptäckte att det är lite smådålig kompression på 2 av 5 cylindrar, så jag misstänker att kolvringarna börjar bli lite trötta på de. Kan det vara det som gör att bilen dör, eller är det bara bränslepumpsreläet som kan ligga bakom? (som sagt: inga felkoder)
Egentligen har du bara tre alternativ så som jag ser det. Kompressionen kan gör att bilen går ojämt men den ska inte påverka så att bilen dör. Du har ju ändå kompression.
1 Glapp i tändningslåset: åtgärd byte kontakten bakom tändlåset.
2 Slangbrott på slangen till mapsensorn. När motorn rör sej så vidgas sprickan.
3 Defekt TPS alltså spjällägesgivaren som är utsliten och tappar bort spjället på vissa varvtal.
*pettson* skrev:
Egentligen har du bara tre alternativ så som jag ser det. Kompressionen kan gör att bilen går ojämt men den ska inte påverka så att bilen dör. Du har ju ändå kompression.
3 Defekt TPS alltså spjällägesgivaren som är utsliten och tappar bort spjället på vissa varvtal.
Tack så jättemycket! Kan man se på TPS:en eller tändningslåset ifall det är defekt eller får man chansa? Jag letade runt lite efter info och hittade att defekt TPS inte är helt ovanligt på volvo, men att det oftast går att göra rent.
Slangen till mapsensorn vet jag inte vilken du menar, var sitter den?
av *pettson*
Ihsahn skrev:
*pettson* skrev:
Tack så jättemycket! Kan man se på TPS:en eller tändningslåset ifall det är defekt eller får man chansa? Jag letade runt lite efter info och hittade att defekt TPS inte är helt ovanligt på volvo, men att det oftast går att göra rent.
Slangen till mapsensorn vet jag inte vilken du menar, var sitter den?
TPSen ger inte felkod förräns den är helt defekt. Min tanke var om den hade en sliten fläck där den inte ger signal som tänkt ändå: den går att mäta upp genom att vrida den och se så det är resistans hela vägen.
Tändningslåset är inte några problem att checka. Rör på nyckeln när bilen står och går.. Du märker om bilen beter sej underlig eller inte.
Mapsensorn finner du ovanpå kylaren. Den har en slang som går mellan den och insuget. Den slangen berättar hur motorn vill ha sin bensin och framförallt hur belastad motorn är. Är det sprickor i den så går inte bilen som tänkt.
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]