Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
EFI93 skrev:Bytte packbox, koppling och urtrampningslager på volvo. Det kostade 10600 Kr. Sedan fick de göra om det igen dagen efter.De hade tydligen inte
smort packboxen vid montering då kan den gå varm och paja direkt?
jepp den måste vara smord och ditsatt korrekt. Gärna 1mm längre in än orginal då man försöker missa även mikroskopiska slitspår i vevaxeln.
av *pettson*
jockeman skrev:tjena min packbox har fuktat i tre år men aldrig pölar eller bara lite fuktigt ibland så det beror väl på hur mycke det läcker annars bara kör tycker jag om det inte dryper olja mvh jocke
Hmm fuktat har ju lite olika betydelse för olika människor.. Den här hade *Fuktat* lite i ett par månader..
Bild
Bild
av *pettson*
jockeman skrev:ok men så ser min inte ut och märks ingen på stickan heller men på en kompis 850R flög hela boxen då snackar vi läcka mvh jocke
Jo jag förstår att din inte ser ut så..Men tro inte att den är torr heller..
*pettson* skrev:
jockeman skrev:tjena min packbox har fuktat i tre år men aldrig pölar eller bara lite fuktigt ibland så det beror väl på hur mycke det läcker annars bara kör tycker jag om det inte dryper olja mvh jocke
Hmm fuktat har ju lite olika betydelse för olika människor.. Den här hade *Fuktat* lite i ett par månader..
Bild
Bild
Upptäckte att min har börjat "fukta" nu med! Menar du att man bör byta packbox även om det inte läcker så mycket? :roll:
v70 -97 20 000 mil
av *pettson*
Det är ju en definitionsfråga vad är mycket? Jag är naturligtvis införstådd med att det kostar rejält med pengar beroende på vart man bor i landet och ingen är väl direkt fullsketen med pengar. Men tyvärr är packboxar slitsaker så det är oefrånkomligt. Vid en eventuell försäljning av bilen så är bilen värd betydligt mera med bytt packbox och fräsch koppling än den är värd utan det jobbet. Varför? Dom flesta vill dölja ett sånt fel och gör massor med roliga saker för att dölja det. Hittils har jag sett igenspacklat skvallerhål, banan i hålet. Epoxi uppsprutat med slang bakom svänghjulet, tejp och sågspån, ja det finns nog några varianter till. Sen har den som köpt bilen kört ett tag och sen är man ståendes med bärgare som alternativ när kopplingen är bränd.

Hur mycket olja tror du det krävs för att rinna på blocket över gjutkanterna och ned och igenom kåpan och ut så du såg den?
Tror du att en packbox tätar till sej och läcker mindre med åren?
Finns verkligen dundermedel som tätar packboxar? Varför är inte det en standardbehandling så att inga packboxbyten måste ske förräns när det verkligen är tvärkört? Svaret är att packboxen får vara hur mjuk som helst när spännfjädern tappat spänsten och tätningstungorna är bortslitna, det tätar aldrig mera iallafall. Inte utan ett byte.
Om bilen gått lite mil ändå. Tror man det blir billigare att bara byta packbox, eller kanske rentav köpa packbox, svänghjul (eller låta plana det ) samt komplett koppling? Oljan hittar ALLTID in i kopplingen. Det är inte frågan OM utan snarare NÄR.
Har man en bil som rullat 20k mil så är det åldern som tagit packboxen ihop med slitage naturligtvis. Det finns inga genvägar och det bör bytas komplett med kopplings sats.

Hursomhelst så vänta om ni kan ta den EVENTUELLA kostnaden som blir istället. Det MÅSTE INTE kosta multum senare, men det gör väldigt ofta det tyvärr..
Sen får var och en kika på sin bil och fundera på om det läcker mycket.. eller lite.. Att inget syns på stickan är ett välkänt faktum. Olja späds med tiden så ofta sjunker aldrig nivån i en bil. TROTS att olja har förbrukats..
Tjenare *petsson*

Du råkar inte ha fortsatta arbetsbilder på ett packbox-byte för visning åt allmänheten? =)
Hade varit guldguide på din redan bra tipssida.

Detta skvallerhål, det sitter alltså en bit upp och oljan har fylts på tills det rinner ut?
låter riktigt illa, borde inte lameller osv bada i olja då?
av *pettson*
Fisketorp skrev:Tjenare *petsson*

Du råkar inte ha fortsatta arbetsbilder på ett packbox-byte för visning åt allmänheten? =)
Hade varit guldguide på din redan bra tipssida.

Detta skvallerhål, det sitter alltså en bit upp och oljan har fylts på tills det rinner ut?
låter riktigt illa, borde inte lameller osv bada i olja då?
Nope skvallerhålet sitter faktiskt längst ned.. Men packboxen sitter en bit upp. När oljan rinner ned på svänghjulets baksida av både vinddrag och centrifugalkraften så skvätter den upp i växellådshuset och droppar ned över kopplingen..
Jag har faktiskt inte fotat hela arbeten eftersom det ändå tar en del tid i anspråk att göra själva jobbet. Men jag kan väl tänka mej att fota nästa sånt jobb.
Det är ju så att arbetsmetoden för att byta packboxen är lite annorlunda då o då beroende på om det går att dela så man får isär drivknut/ hjullagerhubb så man får lösa drivaxlar eller om man måste lyfta bort hela fjäderbenen kompletta med drivaxlar osv.. Men som sagt ska fundera lite på hur man ska fota ett helt sånt jobb. Kanske kan ta med nån som fotar medans man jobbar.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]