Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen står hemma nu, bytte relä men icke, sedan prova jag att knacka på tanken medans min vän starta bilen och vips gick den igång, när jag kom hem 15km senare stängde jag av bilen och satte på den igen då hacka den så där och dog, sedan starta jag om den och hälften av gångerna gick pumpen igång innan jag "startade" och hälften gick den inte igång. när den gick ojämnt en gång gick jag ur bilen och "knacka" på tanken då börja tomgången gå jämnt, nog är det väl så att det r pumpen som är kass då eller kan det vara någon skit i tanken eller något filter eller kanske glapp i någon åtkommlig el?

eller skall skatte pengarna gå till volvo eller någon verkstadsnisse i närheten?
Stefan1 skrev:enligt Volvo skulle ett byte inklusive pump gå på ca 8.500 pump och packning, jag fick först priset 3.400 men ifråga satte och då kom de fram till 8.500 svindyrt men inte som jag läst här 15 loppor. nåja skall efter att batteriet laddats byta relät kan ju alltid hoppas!
Vadå ifrågasatte? var väl bara att tacka snabbt jag till 3400kr fast det priset måste ju bara varit för pump och packning?

Låter som kärvande pump, skit i tank och igensatt filter borde väl inte hjälpas med lite knackning.
blir nog tyvär att lägga upp skattepengarna, skulle dok kikat på om det inte fanns andra bra verkstäder med fastpris än volvo.

vart bor du? ifall du kan ta dig till Munkedal kan jag rekomendera en riktigt bra firma som brukar ligga på halva volvos priser, dok måste ju dem leva också så alltingen är ju inte vrålbilligt,
Fisketorp skrev:
Stefan1 skrev:enligt Volvo skulle ett byte inklusive pump gå på ca 8.500 pump och packning, jag fick först priset 3.400 men ifråga satte och då kom de fram till 8.500 svindyrt men inte som jag läst här 15 loppor. nåja skall efter att batteriet laddats byta relät kan ju alltid hoppas!
Vadå ifrågasatte? var väl bara att tacka snabbt jag till 3400kr fast det priset måste ju bara varit för pump och packning?

Låter som kärvande pump, skit i tank och igensatt filter borde väl inte hjälpas med lite knackning.
blir nog tyvär att lägga upp skattepengarna, skulle dok kikat på om det inte fanns andra bra verkstäder med fastpris än volvo.

vart bor du? ifall du kan ta dig till Munkedal kan jag rekomendera en riktigt bra firma som brukar ligga på halva volvos priser, dok måste ju dem leva också så alltingen är ju inte vrålbilligt,
alltså snubben jag fråga i "butiken" sa 3500 först men killarna i verkstaden hade ju koll för när han fråga dem hajja de till direkt på AWD grejjen.
tack för "tipsomverkstadserbjudandet" men tyvärr äre typ 50 mil dit för mig eller så, men jag skal höra mig för finns en del meksnubbar här omkring.
Okej jag vet knappt om jag vågar fråga, men jag hörde av en bekant att det kan gå att köra med en trasig pump om man har tillräckligt med bensin i bilen typ fulltank och inte kör för länge utan att fylla på igen? han snacka också något om att man kunde sätta en pump på bränsle slangen inne i motorrummet så den "sög" dit bensin?

nog känns det som det kan vara "hitte på" men intressant om det funkar med att tanka full tank men låter för bra för att vara sant (det är ju inte 1 April heller)
av *pettson*
Stefan1 skrev:Okej jag vet knappt om jag vågar fråga, men jag hörde av en bekant att det kan gå att köra med en trasig pump om man har tillräckligt med bensin i bilen typ fulltank och inte kör för länge utan att fylla på igen? han snacka också något om att man kunde sätta en pump på bränsle slangen inne i motorrummet så den "sög" dit bensin?

nog känns det som det kan vara "hitte på" men intressant om det funkar med att tanka full tank men låter för bra för att vara sant (det är ju inte 1 April heller)
Skönt att uppfinningsrikenomen är kvar. Synd däremot att kunskapen om just dessa system är noll.. :wink:
Nej det han tänker på är om förpumpen är trasig i en äldre bil... Då kan huvudpumpen suga ned till viss nivå.
Och nej.. att sätta en pump på slangen när pumpen i tanken är en blockering är uteslutet..
*pettson* skrev:
Stefan1 skrev:Okej jag vet knappt om jag vågar fråga, men jag hörde av en bekant att det kan gå att köra med en trasig pump om man har tillräckligt med bensin i bilen typ fulltank och inte kör för länge utan att fylla på igen? han snacka också något om att man kunde sätta en pump på bränsle slangen inne i motorrummet så den "sög" dit bensin?

Skönt att uppfinningsrikenomen är kvar. Synd däremot att kunskapen om just dessa system är noll.. :wink:
Nej det han tänker på är om förpumpen är trasig i en äldre bil... Då kan huvudpumpen suga ned till viss nivå.
Och nej.. att sätta en pump på slangen när pumpen i tanken är en blockering är uteslutet..

En annan sak som är skön i det här fallet är att det numer är fastställt att personen som sagt detta till mig snackar allt som oftast i nattmössan vilket för mig personligen bara styrker en tes.

en annan fråga dock jag har varit runt och letat pump idag (via telefon också) jag har kommit fram till priser mellan 990-4300:- 990 verkar vara en sådan universal med adaptrar sedan 1550:- från meca den som georg använde men den har de tidigast den 16 juni och så har vi volvo orginal 3100 någonting fick jag pris på en idag den kommer imorgon och jag känner att jag kanske måste krypa till korset och köpa den för jag kan inte vara utan bil så länge som till den 16 men så var det en annan snubbe som gav ett pris på 4300 eller något ?! någon som har 100% fakta i priset på en bränslepump till en awd xc70 98? (inte hel armatur)
Hilfe!

Nu är jag på G och försöker få ur pumpen, smått galen blir man när man skruvar bort den lilla "hasaktiga" plastkåpan som täcker lite av skarven mellan tanken och karossen och man ser armaturens "lock" där fullt åtkommligt men icke, fybubblan va man skulle vilja "svetsa" isär tanken och göra om den till en mindre typ 45 liters och kunna använda en mindre tank för evigt och kunna lossa och sänka ner den som man vill.

mitt problem just nu är att jag inte får ut någon bensin har kört ner en slan så langt jag kan och tagit i lite för att komma förbi något som gör att det är trögt en 30-40 cm ner i tankröret kommer ner med slangen säkert en meter men får inte kontakt med någon bensin? är det så att tanken har två kammare och det inte rinner automatiskt över till den "högre"?
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]