Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Krewken skrev:Det hade jag nog gjort om jag hade haft nån vän eller bekant som var lite skruvare, men tyvärr så känner jag ingen som är det, så skon klämmer på flera ställen :/
Så jag tänkte väl göra det själv, men instruktioner och inköpslista behövs kan man säga :P
Gå in på min hemsida klicka på fotoalbum. Gå in på byta förångare på v70 och vilket jobb det är. Så får du en föraning om hur det seriöst går till utan tidspress.
Användarvisningsbild
av Krewken
Att det är mycket mek med att byta evapen har jag förstått efter det jag läst och bilder jag kollat på, men jag tänkte försöka byta kondensorn själv, om det nu visar sig att evapen är kaputt efter att jag bytt kondensorn så får jag överlämna bytet av evapen till en volvo-verkstad eller nån annan händig verkstad
Användarvisningsbild
av Funk
Claes74 skrev:
Funk skrev:Grattis till att det var kondensorn som gick sönder, hade det varit evaporatorn som det brukar vara så hade en Volvoverkstad tagit det dubbla...

Det är inte svårt att byta delarna, lite nya oringar och en bra momentnyckel är allt som behövs. Oljor behöver du inte bry dig om, när du bytt delarna så skall systemet vacuumsugas och då efterfyller man även oljor. Kom bara ihåg att systemets delar är fuktkänsliga, och skall inte vara tomma länge. Byt inte grejorna flera dagar innan du får tid för fyllning.

Men... Arbetskostnaden du får betala är inte så stor del i det hela, speciellt inte om du bara gör det enkla jobben... Bättre att verkstaden ser till att allt funkar och lämnar garanti.

/Thomas
tycker att arbetskostnaden var en hel del i det här fallet, jag lämnade min nyligen på läcksökning hos volvo, arbete: provtryckning, fyllning gas och spårvätska, läcksökning = 1494 inkl. moms

skulle ju i krewkens förslag kosta 2507 kr inkl moms.

du kanske skulle låta firman du beskrivit byta delarna och se om du kan få fyllningen nån annanstans, verkar ju som det skall finnas en tusenlapp att tjäna där.

Strax över 2000:- med moms får jag arbetskostnaden till, och då för hela arbetet.. bytet av delarna är kanske knappt hälften av det...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Claes74
Funk skrev:
Claes74 skrev:
Funk skrev:Grattis till att det var kondensorn som gick sönder, hade det varit evaporatorn som det brukar vara så hade en Volvoverkstad tagit det dubbla...

Det är inte svårt att byta delarna, lite nya oringar och en bra momentnyckel är allt som behövs. Oljor behöver du inte bry dig om, när du bytt delarna så skall systemet vacuumsugas och då efterfyller man även oljor. Kom bara ihåg att systemets delar är fuktkänsliga, och skall inte vara tomma länge. Byt inte grejorna flera dagar innan du får tid för fyllning.

Men... Arbetskostnaden du får betala är inte så stor del i det hela, speciellt inte om du bara gör det enkla jobben... Bättre att verkstaden ser till att allt funkar och lämnar garanti.

/Thomas
tycker att arbetskostnaden var en hel del i det här fallet, jag lämnade min nyligen på läcksökning hos volvo, arbete: provtryckning, fyllning gas och spårvätska, läcksökning = 1494 inkl. moms

skulle ju i krewkens förslag kosta 2507 kr inkl moms.

du kanske skulle låta firman du beskrivit byta delarna och se om du kan få fyllningen nån annanstans, verkar ju som det skall finnas en tusenlapp att tjäna där.

Strax över 2000:- med moms får jag arbetskostnaden till, och då för hela arbetet.. bytet av delarna är kanske knappt hälften av det...

/Thomas
arbetskostnaden som är specad gäller bytet av delarna, ytterligare arbetskostnad gömmer sig i de fasta avgifterna som också fanns specade, mao fyllnngen var specad med den arbetskostnad jag skrev, samma arbete som utfördes på min bil för 1494.
fyllning 1360
oljor 120
ac kontroll 476
läckind. 50

= 2006 + moms
Användarvisningsbild
av Krewken
Jahapp nu kan konstateras att jag har hittat en annan kylfirma som gör allt detta för 6200kr så jag har bett dem beställa grejerna och sen så ska en tid bokas, nu är det bara att hoppas att evapen inte läcker, om systemet visar sig vara tätt efter bytet av kondensorn så ska jag nog sälja bilen, är sugen på en lite nyare och roligare bil.
Nåra tips? vad tror ni om S40 T4 årsmodell 2001-2003?
Kan kanske verka lite dumt att laga ACn och sen sälja den, men jag är för noga för att låta nått på mina bilar vara trasigt, dessutom så vill jag inte sälja en dålig bil till nån.
av *pettson*
Krewken skrev:Jahapp nu kan konstateras att jag har hittat en annan kylfirma som gör allt detta för 6200kr så jag har bett dem beställa grejerna och sen så ska en tid bokas, nu är det bara att hoppas att evapen inte läcker, om systemet visar sig vara tätt efter bytet av kondensorn så ska jag nog sälja bilen, är sugen på en lite nyare och roligare bil.
Nåra tips? vad tror ni om S40 T4 årsmodell 2001-2003?
Kan kanske verka lite dumt att laga ACn och sen sälja den, men jag är för noga för att låta nått på mina bilar vara trasigt, dessutom så vill jag inte sälja en dålig bil till nån.
hmm S40.. när du sa nyare roligare?.. det blev nog lite tryckfel där.. ;-//
S40 är bara en mycket dåligt isolerad v70 med mycket tajtare ekonomisk ram vid bygget. ALLT är budget.. motorn? Samma som du har under huven idag men med en cylinder mindre..
Användarvisningsbild
av Krewken
Jasså? det lät ju inte så skoj, fick som för mig att s40 fas2:orna var ganska bra och pigga bilar, nått annat att rekommendera?
Tänkte på S70, men det är ju banne mej samma bil som 850 fast med lite annan front och bakdel, vill inte skaffa en sån bil till med samma problem.
Hade tänkt mig en bil i 100 000kr klassen, sedan-modell med en pigg turbo, inte äldre än 2001

PS. Jo nu blev det lite offtopic, men man är som lite sugen på att höra andra forum-medlemmars förslag på bilköp

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]