Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Fluffen skrev:Är det SKF som levererar till Biltema?
Jag kan som sagt inte uttala mig om biltemas lager då jag aldrig använd dem på några av mina bilar.
Men man blir ju tveksam till kvaliten när ett omärkt lager från biltema havererar två gånger efter varandra.
Jag skulle aldrig ha länkat till den tråden om jag vetat vilket liv det skulle bli. :cry:
javisst blir man fundersam?..
Men man blir lika fundersam på när man handlar lager på mekonomen eller volvo..
Man skriver SKF.. men levererar ROUVILLE som är en grossist.. Du kan få två SKF.. eller ett sånt och ett timken..
Volvo är likadana.. jag har fått ett av varje.. och dom är INTE i samma priskklass.
Biltema använder troligen timken då det är timken på alla dom märkta som dom har..
Men det är inte lagret egentligen som havererat utan navkonstruktionen. TROLIGEN på grund av taskigt material och att det inte är ihoppressat tillräckligt.
Dock har jag som sagt gått tillbaka med ett antal SKF med.. sist så var jag tillbaka med ett splitt nytt bakhjulslager till 850 där själva lagret inte gick att snurra på och där själva medbringaren var skev.. Jag gick tillbaka och det var inte några problems på autoexperten. Jag fick nytt.. MEN SKF vägrar.. det är INTE deras fel. Deras produktion är 100% enligt sej själva så dom tog inte tillbaka lagret. (det visade sej vara 155 lager som var ute i butikskedjan) men som sagt SKF vägrade. Dom gör inte fel.. punkt slut. Trots detta har dom nu fått ersättning efter det att dom skickats till skf..
Användarvisningsbild
av niklas gson
Fluffen skrev:Har aldrig sagt att det inte kan hända med lager från volvo. :|
Två haverier efter varandra med lager från biltema tycker iallafall inte jag låter så jäkla kul precis. Men vem vet de kanske har bättrat sig?
håller med .jag har också haft dåligaerfarenheter av biltema hjullager..köp inget mitt höll i 450 mil sen rasade det ..klart det e billigt men vem vill skruva i onödan bara för att man snålat..lägg häldre lite mer pengar o köp ett bättre lager..fick pengarna tillbaka på biltema men vad hjälper det... :twisted:
av *pettson*
niklas gson skrev:
Fluffen skrev:Har aldrig sagt att det inte kan hända med lager från volvo. :|
Två haverier efter varandra med lager från biltema tycker iallafall inte jag låter så jäkla kul precis. Men vem vet de kanske har bättrat sig?
håller med .jag har också haft dåligaerfarenheter av biltema hjullager..köp inget mitt höll i 450 mil sen rasade det ..klart det e billigt men vem vill skruva i onödan bara för att man snålat..lägg häldre lite mer pengar o köp ett bättre lager..fick pengarna tillbaka på biltema men vad hjälper det... :twisted:
Naturligtvis finns det fabrikationsfel även hos dom. Trots att det inte är vanligare där än annars så syns det nog mera eftersom dom säljer i enorma mängder.

MEN... gör mej en tjänst? Specificera ett bättre lager?..
Ett originallager som är monterat på bilen från fabriken håller runt 20 000 mil.. Ett som eftermonteras håller runt 3-5000 mil är det ett sånt *bra* lager du menar för sådär 1700 spänn stycket?
I övrigt kan jag lätt nämna ett par händer fulla som är inne på sina 3000mil nu på biltemalagren och ännu inga problems.
av JH
Även om Biltema skulle ha märkeslager i sina nav så visar ju det aktuella fallet att själva navet kan vara av vilken kvalitet som helst. Även om 850:ns nav inte kan gå av på samma sätt kan de ju vara skeva, etc.
av *pettson*
JH skrev:Även om Biltema skulle ha märkeslager i sina nav så visar ju det aktuella fallet att själva navet kan vara av vilken kvalitet som helst. Även om 850:ns nav inte kan gå av på samma sätt kan de ju vara skeva, etc.
Naturligtvis kan dom det.. dom kan även vara gjorda på pantburkar i kina...Kan även vara gjorda på gamla stekpannor i uzbekistan. Naturligtvis lever märket ifråga endast på att leverera undermåligt material åt alla kunder för att sen tvinga dom komma tillbaka och ta ett tillgodokvitto så dom kan handla nåt annat recirkulerat värdelöst gods.. återigen så är jag väldigt säker på att dom inte säljer sämre saker än andra. Det måste vara ett försäljningspolitiskt självmord.
Som ovan nämnda lager nu då.. 450 mil jajamensan är det så är det skitdåligt.. Men frågan är .. är det biltemas spec? Landrover är ett företag som nu sviktat stort ett tag. Stora varningar finns för årsmodellerna 2003,2004, 2005 även 06,07,08 kvarstår att man ska kika och lyssna extremt noga, varför blandar jag in det? Jo enkelt.. Dom har haft extrema problem med hjullager som varit snustorra ifrån fabrik. Bilar som gått mellan 2 och 5 mil som i sin tur skurit i lagren. Eftermonterade lager som klarat 30 mil, men normalast verkar det vara att dom ger upp vid 5-600 mil.. Citroen har erkänt stora problem, volvo har erkänt stora problem med original på en del modeller och hyundai har lika stora problem, naturligtvis har ford motsvarande problem osv osv..
Frågan är.. tror du dom köper biltema med? Eller tror du det kan vara så enkelt att en eller flera lagertillverkare inte hållit sin del i ett avtal? Att jättestora lagerproblem uppstått hos biltillverkare, på annan eftermarknad och även bevisligen fanns det problem på biltema med minst en lagersort. Ändå är det EN sak som sägs bara: jävla biltema skräp.. Tycker faktiskt det är ytterst roande när man ser en total helhet med hjulllagerproblem på hela marknaden, ändå är det bara biltema som säljer skrot... :lol:
av JH
Att det förekommer fel på delar är inget nytt. Att det OFTA förekommer fel på Biltemas dito är inte heller nåt nytt.
Dock är det väl väldigt ovanligt att säkerhetsdetaljer bara kollapsar.
De indragna naven från Biltema verkade vara gjorda av kinesiska pantburkar...
av *pettson*
JH skrev:Att det förekommer fel på delar är inget nytt. Att det OFTA förekommer fel på Biltemas dito är inte heller nåt nytt.
Dock är det väl väldigt ovanligt att säkerhetsdetaljer bara kollapsar.
De indragna naven från Biltema verkade vara gjorda av kinesiska pantburkar...
Tycker det är ett starkt uttalande som jag vill se bevis för.
av dr.zenzen
Petson antingen jobbar du på biltema eller är kraftigt sponsrad av dom!För nått annat kan du ju inte hinna med förutom att sitta här och försvara dom!Det verkar som du tycker illa om personer som inte gillar biltema vad beror det på?Obs detta är inget påhopp bara en undran! :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]