Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
ja skulle inte heller tveka att köpa en AWD igen visserligen! grymt stadiga i snömodd!
Tycker ja har haft stenhård koll på däcken mm mm, men likväl ville de inte hålla!

en XC vore nåt att ha, dom e fina!
av livdragon127
Då ska man och titta på en XC -98 imorgon...

Kardan, vinkelväxel och lite mer bytt!

Vad ska man nu titta, känna, lyssna efter särskilt?
Användarvisningsbild
av ketto
livdragon127 skrev:Då ska man och titta på en XC -98 imorgon...

Kardan, vinkelväxel och lite mer bytt!

Vad ska man nu titta, känna, lyssna efter särskilt?
Känn om de är glapp i hjullager tex
Läckage mellan motor/låda som nämnts!
ECC ska funka som de ska!
Drivlina likaså, kanske inte lätt nu men en blöt gräsmatta gör susen :D
Backa och sväng samtidigt åt olika håll, lyssna efter oljud i bakdelen, fulla rattutslag!
Kolla efter läckage från packboxar vid växellåda för drivaxlar fram, om de finns möjlighet

ja, de är några saker ja kan nämna iaf!

Sen är de upp till dig! Lycka till!
av livdragon127
Då var bilen kollad på idag...

Jag var väl knappast imponerad. Inte sambon heller.

Maskinellt var det nog inget fel på bilen, det var en massa bytt, bland annat vinkelväxeln.
Tyvärr kändes bilen ganska sliten invändigt. Klädseln hade fått stryka på foten på förarsätet och dörrsidorna bak hade lossat i skinnet. Priset var i och för sig lågt, men kändes som en bil som kanske inte fått den vård jag tycker att den förtjänar. Inte ens tvättad när vi kom för att titta på den!

De tips jag fått här är väl lite halvsvåra att kolla vissa av dem. Kan det vara någon vinst i att prova viskon på en grusplan. Kollade funktionen så nu i alla fall, och funkade gjorde den, utan missljud.

Ny bil att titta på imorgon. Ser ut att vara i riktigt fint skick. Hoppas jag slipper bli besviken! Undrar om det är mina förväntningar som är på tok för höga? Känns som att en bil för 50000 - 70000 ska ha hel klädsel i alla fall! Vet att jag är petig, men det blir nog bra äckligt om sätet är trasigt och jag sedan ska sitta där med skitiga "hundkläder"... Brukar verkligen Volvos interiörer rasa så? Inte den bild jag har av Volvo!
Användarvisningsbild
av Nexus
en skinnklädsel ska skötas för den ska hålla sig fin och hel.
men du gjorde nog rätt som valde bort den bilen, magkänslan ska man gå på :wink:
lite sprucket hörn på förarstolen är inget ovanligt.
Men att ej bilen var tvättad trycker jag säger lite om bilägaren ;-// . Jag skulle aldrig sälja en bil som inta var städad och tvättad. :mrgreen:
Men å andra sidan är ju det mekaniska den dyra biten på dessa bilar och för 50000 kanske man ej kan få allt.
Men leta vidare det finns ju några välja på. impuls köp brukar ej bli bra :(
Användarvisningsbild
av Claes74
Gav 53900 i januari hos en handlare för en 2,5t -98 14700 mil svensksåld, inga problem än.
AWD höjer ju andrahansvärdet lite iofs men jag tycker inte det skall vara några problem att hitta en fin för det priset du anger.
Du kanske får ha lite tålamod bara, vissa människor tror ju att de äger en i rent guld och sätter priset därefter.
Själv letade jag i en månad ca.
Användarvisningsbild
av Nexus
Claes74 skrev:Gav 53900 i januari hos en handlare för en 2,5t -98 14700 mil svensksåld, inga problem än.
AWD höjer ju andrahansvärdet lite iofs men jag tycker inte det skall vara några problem att hitta en fin för det priset du anger.
Du kanske får ha lite tålamod bara, vissa människor tror ju att de äger en i rent guld och sätter priset därefter.
53900 var ju ett bra pris hos en handlare. Jag kikade efter stänkskydden till mitt lilla projekt annan tråd :D på en XC-00 ca14000 mil på bilia igår den ville de ha 104900 för. allmänt repig bil ,list vid bakrutan sönderrostad,baklampor bak och blinkersglas fram hemma tonade med sprayburk och ratten var ful som de brukar vara. Rövarpris tycker jag :-O)
se annons http://www.blocket.se/vi/14998270.htm?ca=12_s
Användarvisningsbild
av Claes74
grammse skrev:
Claes74 skrev:Gav 53900 i januari hos en handlare för en 2,5t -98 14700 mil svensksåld, inga problem än.
53900 var ju ett bra pris hos en handlare. Jag kikade efter stänkskydden till mitt lilla projekt annan tråd :D på en XC-00 ca14000 mil på bilia igår den ville de ha 104900 för. allmänt repig bil ,list vid bakrutan sönderrostad,baklampor bak och blinkersglas fram hemma tonade med sprayburk och ratten var ful som de brukar vara. Rövarpris tycker jag :-O)
se annons http://www.blocket.se/vi/14998270.htm?ca=12_s
Som sagt vissa tror att deras bilar är av rent guld :D

Du kan väl ordspråket: den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Handlaren jag köpte av förstod inte varför det ringde så in i h-----e förens jag berättade för honom efter köpet att hans bil var utannonserad 10000 under privatmarknadens priser.
Man skulle ju una tro att han försökte blåsa mig för han borde ju veta värdet men jag har inte haft några problem än, vänster dimljus va krossat när jag köpte den, men det var allt som var fel på den.

Det lönar sig att ha pengarna hemma och sedan sita i lugn och ro och scanna av markanden, rätt som det är så dyker rätt bil upp. :D
av livdragon127
Jag klippte till på den bilen jag var och tittade på idag...

I och för sig hade skinnet i dörrsidorna hade släppt på denna med, men i övrigt såg den banne mig ny ut invändigt. Förutom rattkransen då som ju varit ljus en gång i tiden. Kanske kan man leta upp en sådan i svart läder på någon skrot?

I övrigt kändes bilen fin och välskött. Ett litet problem med vänster framdörr där dörrstoppen lossnat lite. En liten svets och allt är som det ska igen!

Nåväl... mer uppdatering kommer. Kan väl passa på att presentera mig själv och bilen på typ OT-tråden eller något sådant när den är hämtad!

Nu är jag på jakt efter en uppsättning fälgar till denna, med sommardäck, då det sitter friktionsdäck på, och det är de enda som medföljer.
I övrigt blir det toning av rutor och in med en hundbur! Någon som vet en bra tonare (kan det verkligen heta så?) i Skåne? Ska tona fram till B-stolpen så att hundarna får skugga och lugn och ro. Vill inte ha Solarplexius... hade det på V70N och var inte nöjd!

Så priset då... 57000 är vad jag betalar för denna som gått 19000 mil. Manuell, med delläder. Brunmetallic... Tycker själv att det var en rimlig affär (bilaffärer är ALDRIG bra affärer!)

Om jag minns rätt så ska startmotorn g&[…]

Uppdatering går inte in?

Bilen ska ha minst 40% laddning o bilen måst[…]

Youtube-tråden

Kina har både värmebölja och &oum[…]

Byte inre styrled

Hej, Samlar mod att byta en glappande styrled, l&[…]