Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Claes74
jag tycker oxå bilia gör fel i detta, håller med pettson i detta fallet.
ALLA bromsrenoveringar utförs axelvis annars riskerar man att få en bil som drar åt endera hållet vid en panikbromsning.
Inte så kul att landa i diket vid en panik situation.
Nu är detta inte så farligt med bakaxeln men man bör ändå aldrig frångå ovanstående regel
Användarvisningsbild
av Nexus
vill kunden inte betala för 2 ok så byter man endast det som kärvar. sen kan man rekomendera byta båda med det är i många fall pengarna som styr :wink: En flaska sprit eller 2 plattor öl, Inte ett ljud om det är dyrt men kosta på ca 500 på ett extra broms ok då är det genast BIL JÄVEL kostar bara pengar mm mm
Användarvisningsbild
av Claes74
grammse skrev:vill kunden inte betala för 2 ok så byter man endast det som kärvar. sen kan man rekomendera byta båda med det är i många fall pengarna som styr :wink: En flaska sprit eller 2 plattor öl, Inte ett ljud om det är dyrt men kosta på ca 500 på ett extra broms ok då är det genast BIL JÄVEL kostar bara pengar mm mm
Iofs sant har bilia rekomenderat att byta båda så är deras händer tvagade och isåfall skall vi inte gnälla på dem.
som sagt pengar styr men de borde åtminstånde ha rekomenderat det.
Bilia rekommenderade inte eller ens påpekade eller dyligt att man helst skall byta båda oken så dem har isåfall brustit i rutinerna... Men som tur är så har jag inte haft några problem med bromsarna bak efter bytet av bromsskivor, klossar och 1st ok bak...

Edit:

Kollade förra årets besiktningspapper och där hade jag bromsvärdena för frambromsarna:

Vänster fram = Idag 1,6 mot 3,3 förra året.
Höger fram = IDag 2,2 mot 3,0 förra året.

Det har gått väldigt fort nedåt =)
av *pettson*
timebandit skrev:Bilia rekommenderade inte eller ens påpekade eller dyligt att man helst skall byta båda oken så dem har isåfall brustit i rutinerna... Men som tur är så har jag inte haft några problem med bromsarna bak efter bytet av bromsskivor, klossar och 1st ok bak...

Edit:

Kollade förra årets besiktningspapper och där hade jag bromsvärdena för frambromsarna:

Vänster fram = Idag 1,6 mot 3,3 förra året.
Höger fram = IDag 2,2 mot 3,0 förra året.

Det har gått väldigt fort nedåt =)
Ta inte så hårt om du har 2,2 eller 3,0.. kolla om det är jämt.. hur höga värdena är beror på endast på hur hårt personen trampar på pedalen.
En del står på pedalen tills systemet stoppar och då har vi nått maxvärdet. Andra stoppar mätningen själva då du passerat 2,0 i princip eftersom man vill att systemet ska vara över 2,0 samt så jämt som möjligt.
Var ute idag och kollade frambromsarna... Beläggen som byttes för snart 1 år sedan ser kanon ut, knappt slitna =)
Skivorna ser kanon ut också förutom att kanterna har gradkanter som alla andra har antar jag.
Dock så mätte jag upp bromsskivornas tjocklek och kom fram till att dem tyvärr var 22-23mm vilket är den lägsta gränsen dem får vara?
Konstigt att Bilprovningen inte nämde detta för mig att det är dags å byta skivorna? Får ta och fixa detta när lönen kommer då...
av *pettson*
timebandit skrev:Var ute idag och kollade frambromsarna... Beläggen som byttes för snart 1 år sedan ser kanon ut, knappt slitna =)
Skivorna ser kanon ut också förutom att kanterna har gradkanter som alla andra har antar jag.
Dock så mätte jag upp bromsskivornas tjocklek och kom fram till att dem tyvärr var 22-23mm vilket är den lägsta gränsen dem får vara?
Konstigt att Bilprovningen inte nämde detta för mig att det är dags å byta skivorna? Får ta och fixa detta när lönen kommer då...
bilprovningen är inte intresserade av tjockleken på dina skivor med mindre än att dom är så tunna att dom börjat brista i ventilationshålen.
Men såhär ser specen ut..

Tjocklek, nya26,0 mm
Tjocklek, minimum23,0 mm
Minsta rekommenderade skivtjocklek vid ditsättning av nya bromsbelägg23,8 mm
Om 23mm är minimumgräsen som rekommenderas... Om man överskriver detta så borde vissa symptom visa sig som bl.a sämre bromsverkan.
Får bromsoken/kolvarna etc svårare att fungera vid tunnare skivor? Vilka andra symptom kan man få om man kör med tunnare skivor än vad som rekommenderas?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bromsverkan beror på storleken på beläggens yta och hur stort tryck kolvarna lägger på. Sen kan skivan vara tunn som en LP...
Men risken att skivan spricker eller slår sig ökar. Har du inga problem med vibrationer kan du nog åka ett tag till. Men byt innan den blir sån här:
Bild
:lol:
av *pettson*
Sparkz skrev:Bromsverkan beror på storleken på beläggens yta och hur stort tryck kolvarna lägger på. Sen kan skivan vara tunn som en LP...
Men risken att skivan spricker eller slår sig ökar. Har du inga problem med vibrationer kan du nog åka ett tag till. Men byt innan den blir sån här:
Bild
:lol:
men fy F..... :shock:
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]