Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blueride
Hej hopp, håller helt med vår käre Pettson om att det är precis lika bra att fylla vanlig luft (som består till 78% av kväve).
På flygplan kör man kväve och har gjort väldigt länge, kväve är inte brännbart, innehåller inget vatten, samt diffunderar långsammare än andra småmolekyler, syre och vatten, som finns i luft.
Detta blir extra viktigt när man har lågt tryck på utsidan av däcket, högt upp i det blå.

Angående temperaturberoende tryckförändringar i däcket skulla jag säga att det har man oavsett vilken gas däcket innehållet, jag har oxå hört av vissa däckhandlare säga att men har konstant tryck med kväve men det är mest båg.
Minns ni allmänna gaslagen från plugget, pV=nRT, går T (temperaturen) upp går p (trycket) upp. Gäller iofs för idela gaser men i praktiken kan man applicera denna enkla formel på det mesta.

Marcus
av *pettson*
blueride skrev:Hej hopp, håller helt med vår käre Pettson om att det är precis lika bra att fylla vanlig luft (som består till 78% av kväve).
På flygplan kör man kväve och har gjort väldigt länge, kväve är inte brännbart, innehåller inget vatten, samt diffunderar långsammare än andra småmolekyler, syre och vatten, som finns i luft.
Detta blir extra viktigt när man har lågt tryck på utsidan av däcket, högt upp i det blå.

Angående temperaturberoende tryckförändringar i däcket skulla jag säga att det har man oavsett vilken gas däcket innehållet, jag har oxå hört av vissa däckhandlare säga att men har konstant tryck med kväve men det är mest båg.
Minns ni allmänna gaslagen från plugget, pV=nRT, går T (temperaturen) upp går p (trycket) upp. Gäller iofs för idela gaser men i praktiken kan man applicera denna enkla formel på det mesta.

Marcus
mjae.. kväven är lite annorlunda. Det är därför racingen tog den fort som attan till sej. För sätter dom ett däcktryck på säg 2.3kg så ska det vara det konstant oavsett däcktempen. Tydligen är kväve en sån gas som är lite trögare med att expandera och krympa med tempen ( runt dom temperna vi har på däck).. Sen har ju kvävet en kylande verkan på däcktempen.. *Skrattar*..
Användarvisningsbild
av CP2
Då har vi kommit fram till att gas, annat än vanligt luft, inte sänker bränsleförbrukningen nämnvärt. Man kan lika gärna kolla och fylla på ofta. Högre däcktryck? Hur mycket högre? Rulla fram till rödljusen istället för att köra hela vägen och sen tvärbromsa?
av blueride
tjae, kanske det kankse, men jag är nog fortfarande bra skeptiskt jag.

Det är nog mest de gröna ventilhattarna som säljer :P

/marcus
av DrEvilBoy
JanEkstrand skrev:Hej

Har en V70 1999 2,5T AWD som jag tycker är dyr i drift.
Ligger på 1,3-1,5l/mil blandad respektive stads körning enligt datorn
Vad ligger ni andra på?

Jan
Min V70 -99 AWD Automat drar ca 1,2-1,3 blandad körning. Drar (enligt datorn) vid 120km/h ca 1,1 liter. Vid 90km/h ca 0.9l.

Bränsleförbrukning på en V70 är ingenting när man tänker på vilken komfort och säkerhet man har. :-)-)
av JanEkstrand

Vad ligger ni andra på?

Jan
Tack för all info och diskutioner roligt att läsa.

Har funderat på om byte av bränslefilter och tändstift har de inverkan på bränsle förbrukning.
Bränslefiltret ser ut som orginal fast bilen är medkörd 18000mil.
Och frächa stift kan ju inte skada???
??:-/
Jan
Användarvisningsbild
av CP2
Just den typ av diskussion jag vill ha också...kör man förbi en mack blir man ju ledsen i ögat när men ser de gigantiska hopp i priserna man får stå ut med numera! Inga 5 ören hit eller dit utan minst 50 och INTE blir det billigare!

Fler tips efterlyses!
Användarvisningsbild
av Nexus
JanEkstrand skrev:

Vad ligger ni andra på?

Jan

Har funderat på om byte av bränslefilter och tändstift har de inverkan på bränsle förbrukning.
Jan
'
Byte bränsle filter skadar aldrig då det troligtvis inte är bytt på 18000 mil. Enkelt att byta och kostar ca 250 :-
Är den servad vid 18000 mil så ska stiften vara bytta. 6000 mils intervall på stiftbyte.Så var det på min 99.a ......
av JanEkstrand
grammse skrev:
JanEkstrand skrev:

Vad ligger ni andra på?

Jan

Jan
'
Byte bränsle filter skadar aldrig då det troligtvis inte är bytt på 18000 mil. Enkelt att byta och kostar ca 250 :-
Är den servad vid 18000 mil så ska stiften vara bytta. 6000 mils intervall på stiftbyte.Så var det på min 99.a ......

Köpte bilen för en tid sedan och tyvärr så är service documentationen inte den bästa.
Han som jag köpte den av värkar ha varit noga med den för på ytan är den som ny.
Och arbetar på ett buss bolag och sa att han har haft meckarna där och serva den men dock inte förit någon bok över det så jag vet ej vad som är gjort när?
Så jag har funderat på att byta det mesta innom en snar framtid. (så stiften vet jag ej när e bytta)

En sak som slog mig i diskutionen om bränsle förbrukning är den eviga gåtan om gasspjället och rengöring läste här på forumet om någon som har fått ner förbrukningen kanska mycket med att rengöra det. ??:-/

Jan
Användarvisningsbild
av Nexus
jag skulle ej pilla på gasspjället i onödan ;-// Gör en stor service och byt det som behövs. stift ,luftfilter,kupe,filter bränsle filter :roll: kammremmen ska bytas vid 16500 är den ej bytt så äre det läge ta den oxå och då skulle jag kasta dit en ny vattenpump och lite nya rullar oxå.
Din bränsle förbrukning är det inget fel på. kanske ditt körsett som påverkar :P . planera sin körning, undvika stanna om det ej behövs o s v.....

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]