- tis 19 feb 2008, 11:38
#174256
Hej hopp, håller helt med vår käre Pettson om att det är precis lika bra att fylla vanlig luft (som består till 78% av kväve).
På flygplan kör man kväve och har gjort väldigt länge, kväve är inte brännbart, innehåller inget vatten, samt diffunderar långsammare än andra småmolekyler, syre och vatten, som finns i luft.
Detta blir extra viktigt när man har lågt tryck på utsidan av däcket, högt upp i det blå.
Angående temperaturberoende tryckförändringar i däcket skulla jag säga att det har man oavsett vilken gas däcket innehållet, jag har oxå hört av vissa däckhandlare säga att men har konstant tryck med kväve men det är mest båg.
Minns ni allmänna gaslagen från plugget, pV=nRT, går T (temperaturen) upp går p (trycket) upp. Gäller iofs för idela gaser men i praktiken kan man applicera denna enkla formel på det mesta.
Marcus
På flygplan kör man kväve och har gjort väldigt länge, kväve är inte brännbart, innehåller inget vatten, samt diffunderar långsammare än andra småmolekyler, syre och vatten, som finns i luft.
Detta blir extra viktigt när man har lågt tryck på utsidan av däcket, högt upp i det blå.
Angående temperaturberoende tryckförändringar i däcket skulla jag säga att det har man oavsett vilken gas däcket innehållet, jag har oxå hört av vissa däckhandlare säga att men har konstant tryck med kväve men det är mest båg.
Minns ni allmänna gaslagen från plugget, pV=nRT, går T (temperaturen) upp går p (trycket) upp. Gäller iofs för idela gaser men i praktiken kan man applicera denna enkla formel på det mesta.
Marcus