Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
misstandning skrev:Hej,

Jag skall kolla upp i manualen hemma i kväll så att det blir ett 100% svar, men jag tror att det är EGR. Det som har varit konstigt i hela denna process är att det inte kunnat identifierats några felkoder.

MVH
bara en tanke men.. tja om egr ventilen står öppen får du in en mängd avgaser. Det går skapligt kall men blir värre när bilen blir varmare och bränslemängden dras ned.
Just själva EGR ventilen är inte vanligen strulet på volvo utan styrningen av detsamma. En elstyrd fördelare för vacum. Den fastnar i öppet läge vilket gör att när du har mest vacum (tomgång) så står egr vidöppen.. Det ger inga felkoder eftersom ventilen fungerar rent elektriskt..
Vevhusventilation och EGR har inget med varandra att göra. Positiv betyder att den går tillbaka till insuget och inte rakt ut i luften som det gjorde på 60-talet.
Har du EGR kan du se ventilen under spjällhuset, med en gul plastslang till en ventil över kylet.
av *pettson*

Ursäkta mina rudimentära motorkunskaper, men det går en gulvit slang(ungefär 5mm i diameter) från kylaren till det som jag tror är spjällhuset, dvs vid "gasen", på motorn.

MVH
kalas, dra ur slangen och se om problemet upphör. (den går till en punkt UNDER insuget=?)
Hej,

Vilken ända skall jag lossa på. Den som sitter i spljällhuset, som dock går till en punkt mer på sidan och som pekar framåt mot kylaren, eller den del som sitter på kylet, vilket dock avslutas med en svart klump i plast(givare?) med en elledning(tre ledare) kopplad till sig.

MVH

MVH Bosse
av *pettson*

Vilken ända skall jag lossa på. Den som sitter i spljällhuset, som dock går till en punkt mer på sidan och som pekar framåt mot kylaren, eller den del som sitter på kylet, vilket dock avslutas med en svart klump i plast(givare?) med en elledning(tre ledare) kopplad till sig.

MVH

MVH Bosse
har du en 10 eller 20v motor?
av *pettson*
misstandning skrev:10v motor(B5202S)
Då är det så att du har en EGR ventil. Du kan enklast lossa den gula slangen uppe vid kylaren. :-)-) Notera att den är riktigt gul.. inte blekgul. Den blekgula går nämligen till mapsensorn, dock har den en egen anslutning väl synlig på insuget. Den här slangen ansluter under spjällhuset på egr ventilen.

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]