Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Jo det är klart, när den har gått en bit så är de väl klart att vissa saker sker, min har ju gått 33 tusen så grejerna kanske itte lite löst, men jag lägger mig inteunder bilen en dag som denna. Här har vi 16 minus ute just i skrivande stund...
Användarvisningsbild
av sidhabo
Du behöver inte gå under bilen. Bytet sker ifrån motor-rummet. Men kallt blir det ju ändå ...
Jag lär lägga 2-3 timmar hos en självmek-hall, i värmen, när jag gör det. Kanske snabbare .... har inte gjort det förut.
av Uthil
Men ska du in i en själv meckhall, som du säger i värmen ska man släpa en massa verktyg dit också, Då meckar jag hellre hemma i kylan där jag har verktygen upphänga och iordningställda, Och skulle man glömma nåt så står du där i själv hallen, Förstår tanken, och den är bra. Men osäker.. Eller de kanske har verktyg till godo, som man får låna, men tvivlar på de.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Jo, släpa verktyg får man göra. Mitt standard kit lastar jag rutinmässigt ;-//
Jag har bara på gatan parkering utan eluttag. Så det är inte mycket att välja på.
av Uthil
Ok! Ja jag bor i radhus så har ju lite fördel, men det är jävligt kallt, ok på sommaren. men på vintern huva!
av Andreas33
Hej finns här någon som kanske vet om man kan sätta
växelväljaren fel?

Byta till mig en 855 turbo 96a i fredags men troligen har de som hade han innan gjort nått fel för där va fel kod 124 på lådan o de va på växelväljare givaren men efter vi nollat den sen har den inte kommit upp igen men nu kommer de tråkiga. bilen går o köra framått men den går tungt o lite lättare när man koplar bort tracs en men backen e helt låst går inte rubba en mm på så kan de va att de satt givaren fel s¨å p läget går in samtidigt som backen för han vet int eva man gör med spaken eller man e helt ute o reser.

önskar få svar så fort de bara går
Användarvisningsbild
av sidhabo
Jepp, det går att sätta den fel. Man måste justera in givaren så att det stämmer med växelspakens läge. Känns lite konstigt ifall backen skulle gå över i P-läget .... En feljusterad givare ger väl enbart fel signaler till styrdonen. De är ju i varsin ände av lägena ... Fungerar P-läget som det ska då ? Och neutral, är den ok.
Är växelgivaren bytt då ?
av Andreas33
Hej
Det ser ut som de har bytt den för den e ren o blank o de blir den ju inte om den suttit på sen den va ny ju.

den viner eller så när man lägger den i neutral p läget har vi inte provat o göra nått med för jag kom på de igår men lägger man han i neutral så vrider du ena hjulet bak så går de andra fram o de går inte o stoppa hjulet.

Vet du hur givaren ska sitta när man lägger spaken i neutral eller kanske har en bild på hur de ser ut.

hoppas jag slipper byta låda men e de så jag måste så e de inget o göra åt det

men tacksam för o få svar
av Andreas33
Hej
Tack sidhabo ska kolla den idag o se om den behöver ändras annars får man dra till en automatlåde verkstad o höra va de tror de kan va för fel. Har läst här o då har alla haft samma problem typ men då har lampan varit tänd men min tänder sig inte förän jag lägger han i vinter läge så de e bra skumt ler.

men hoppas de är den givaren som sitter fel så man kan få igång den
inte kul o stå still ju.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]