Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Rent spontant så tänker jag varför slipa bort "volvo" om det är volvo orginal borde ju vara lättare sälj argument att det är orginal. Men kan tänka mig de ej får sälja som orginal..... ä va fan skummt är det. Jag kan svänga in på måndag och jämföra men de har säkert inget hemma :(
av *pettson*
grammse skrev:Rent spontant så tänker jag varför slipa bort "volvo" om det är volvo orginal borde ju vara lättare sälj argument att det är orginal. Men kan tänka mig de ej får sälja som orginal..... ä va fan skummt är det. Jag kan svänga in på måndag och jämföra men de har säkert inget hemma :(
Grejen är att det är säkert lemmenferder som tillverkar dom eller nån annan stor. Och då är det ofta så att gummit är ett enda verktyg i. Och eftersom lemmenferder får tillverka vad dom vill men inte med andras namn så tar man bort detta. Det händer även ofta för bosch. Menar när man har ett jätteparti med fördelarlock som inte blir sålt kan man inte skicka hem folk. Resultatet är att man säljer det hela no-name i grossistledet. Den som köper partiet tar också över garantierna. Händer väldigt ofta på reservdelar.
av Kena
Står Febi/Bilstein på kartongen men själva bussningen ser inte ut som den som sitter orginalmonterad i bilen, fästet/metallen är ungefär likadant.
Användarvisningsbild
av Nexus
vad är det som skilljer bustningen mot en "orginal"??? kan du beskriva utan bilder?
Användarvisningsbild
av lp1965
Va med när en gjorde det, han tog bort fästet och pressa in det nya, du måst ta bort luftburken för att komma åt dom skruvarna på motofästet.., vet inte om detta är bästa sättet, men det funka lätt när han gjorde det, det kanske e lättare å pressa när fästet e löst :shock:
Det tog ju bara 10 min å skruva bort och ta bort luftburken :shock: :shock:
av Georg
Jag har bytt övre motorfäste på min V70 XC -99.
Det var busenkelt, tog ca 45 min från att jag drog i huvöppninghandaget tills jag smällde igen huven.
Men då hade jag köpt ett komplett motorfäste hos Volvo för 497kr.
Verktygen som jag använde var några hylsor av vanligaste dimensionerna med spärrskaft och förlängare och en mejsel med torxbits för att montera bort kåpan över tändstiften. Förmodligen är det lite varianter på verktygsbehovet beroende på bilens modell och årgång, men det skulle förvåna mig om inte vanliga standardvertyg räcker.
Högst två skiftnycklar på Hayne´s svårighetsskala på max fem skiftnycklar.
Att bara köpa bussningen och trycka dit det själv är billigare, men då måste man nog veta precis vad man gör och ha riktiga vertyg. Deformerar man bussningen under monteringen fungerar den inte som den ska och motorn vibrerar och vrider sig vid belastning så att andra delar tar stryk, tex de andra motorfästena och kanske avgasgrenröret. Ibland ska man nog kosta på sig de där extra 100-lapparna för att få ett bra resultat. Jag köper bara det billigaste när delen inte påverkar någon annan funktion i bilen.

Georg
av Kena
Håller med dig Georg, det var ungefär samma pris på Mekonomen. Trodde man kunde lägga in bilder direkt här, men det gick inte. Kan jag mejla bilder till någon som kan fixa det?
Användarvisningsbild
av Nexus
Det där såg ej ut som mitt jag köpte på bilia för ca halvår sen.
Har de gjort om bustningen på senare tid??
Liknade mera detta http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... torf%E4ste som sitter på V70N (men även de grabbarna kände ej igen fästet på bilden i länken)har du fått fel sort kanske :?: då du har en 00:a
Användarvisningsbild
av #27
Söker man på art.nr som står på motorfästet så är det samma som volvos..

Vad kostade de??

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]