- lör 20 okt 2007, 14:05
percy skrev:En anekdot, helt appropå ingenting ungefär.vad kostade den då på volvo kostar den 178 kronor ..
Till V70 GLT -99, håller tydligen volvo inte lager på bussningen till övre momentstaget eller vad de nu fint måste kalla den.
Ändock, sålde den där tattaren till reservdelssäljare en bussning till mig som då tydligen passar fram tom modellår -98. Glad i hågen och med snudd på lyrisk gör-det-själv tåga embarkerade jag garaget och demonterade skiten. In med den nya och här börjar det gå upp för mig.......Jag kan "pressa" in den med handkraft och mera, den glappar diametralt 1-2mm.
Vad göra? Snällt med hatten i handen knacka på hos grannen och fråga om jag inte får låna hans fungerande bil och ta mig de där 3 milen (enkel väg) bara för att bli förolämpad av samme reservdelssäljare som säger något sarkastiskt i stil med "Vanligt folk ska inte hålla på med sådana reparationer" och sedan talar han om för mig att det blir minsann 400 pesetas i mellanskillnad till ett komplett stag. Nog för att jag i högsta grad är vanlig men inte f-n är jag så lam att jag inte klarar av en sådan operation.
Nåja, här kommer prutningstipset, efter ha överlagt mord en stund och antagligen blängt elakt på honom kommer säljaren, med det i situationen, rådiga förslaget att han bjuder på mellanskillnaden som kompensation för omaket.
Så det gick tämligen bra ändå.
Min lärpenning från detta tillfälle blev att ALLTID fråga om det är just DEN reserdelen som passar till just DEN bilen och motorn. Det är inte bara en gång som de har fått återvända in på lagret för att hämta rätt del.
Appropå ingenting alltså
Chipp
// Percy