Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZAV
#110083
Luftfiltret var alldeles mörkt :shock: men jag tog bort det & den svartryker när jag gasar i botten i alla fall..Måste man nollställa blandningen på nått vis?Ska åka & köpa nytt filter, tändstift (dom var helt svarta med bäggning), rotor & fördelarklock imorgon. Såg att den blåryker lite vid kallstart men det slutar direkt..
Användarvisningsbild
av Lilja
#110084
Då ligger min gissning på luftmassemätaren. Luftmassemätaren ger ju signal till styrenheten om mängden luft som kommer in i motorn, och därefter reglerar styrenheten rätt bränsleblandning. Om styreneten får fel mätvärde blir bränsleblandingen fel. Men på låga varv och tomgång så får styrenheten även signal från lambasonden. Rätta mig gärna om jag har fel dock :lol:

Förresten har du kollat felkoderna?
av ZAV
#110115
Lilja skrev:Då ligger min gissning på luftmassemätaren. Luftmassemätaren ger ju signal till styrenheten om mängden luft som kommer in i motorn, och därefter reglerar styrenheten rätt bränsleblandning. Om styreneten får fel mätvärde blir bränsleblandingen fel. Men på låga varv och tomgång så får styrenheten även signal från lambasonden. Rätta mig gärna om jag har fel dock :lol:

Förresten har du kollat felkoderna?
Hmm det låter dyrt..Ska kolla felkoderna då. Jag måste in på bes denna månad, kommer det att ge så pass mkt fel på värdena så man får en 2:a måntro?
#110184
ZAV skrev:Min Volvo 855 -95 svart ryker vid högt varvtal, bilen går hur jämt som helst på tomgång & då ryker den ingenting. Vad kan göra detta svart rykande?
Hur långt har bilen gått?????
Gör ett olje byte om det inte redan är gjort :roll:
av ZAV
#110185
Kollade felkoderna men fick 1 1 1 så där var inget fel.
Däremot så plockade jag bort flammfällan etc & kollade trottelhuset, jisses vad olja. Det var både flytande & fastgrodda klumpar i trottelhuset. Hela insuget lär vara igengrott.Antar att vevhusventilationen är tilltäppt ordentligt. Polaren startade bilen med det mesta bortkopplat vid trottelhuset & jag stod bakom bilen & poff så trycktes det ut en stor jäkla svartrykning som svärtade ned & blötte ned halva byxbenet, det var som nån skulle slänga en påse med vattenblndad olja rätt på byxan hehe.
Vad e det frågan om med bilen? Kan detta vara att vevhusventilationen är igentäppt?
Man måste väl kunna lirka ut den gamla oljefällan & dit med en bättre begagnad el ny UTAN att tabort insuget, nån som gjort det?
Användarvisningsbild
av Nexus
#110187
ZAV skrev:Kollade felkoderna men fick 1 1 1 så där var inget fel.
Däremot så plockade jag bort flammfällan etc & kollade trottelhuset, jisses vad olja. Det var både flytande & fastgrodda klumpar i trottelhuset. Hela insuget lär vara igengrott.Antar att vevhusventilationen är tilltäppt ordentligt. Polaren startade bilen med det mesta bortkopplat vid trottelhuset & jag stod bakom bilen & poff så trycktes det ut en stor jäkla svartrykning som svärtade ned & blötte ned halva byxbenet, det var som nån skulle slänga en påse med vattenblndad olja rätt på byxan hehe.
Vad e det frågan om med bilen? Kan detta vara att vevhusventilationen är igentäppt?
Man måste väl kunna lirka ut den gamla oljefällan & dit med en bättre begagnad el ny UTAN att tabort insuget, nån som gjort det?
Är bilen i fråga aldrig servad?????
av ZAV
#110190
grammse skrev:
ZAV skrev:Kollade felkoderna men fick 1 1 1 så där var inget fel.
Däremot så plockade jag bort flammfällan etc & kollade trottelhuset, jisses vad olja. Det var både flytande & fastgrodda klumpar i trottelhuset. Hela insuget lär vara igengrott.Antar att vevhusventilationen är tilltäppt ordentligt. Polaren startade bilen med det mesta bortkopplat vid trottelhuset & jag stod bakom bilen & poff så trycktes det ut en stor jäkla svartrykning som svärtade ned & blötte ned halva byxbenet, det var som nån skulle slänga en påse med vattenblndad olja rätt på byxan hehe.
Vad e det frågan om med bilen? Kan detta vara att vevhusventilationen är igentäppt?
Man måste väl kunna lirka ut den gamla oljefällan & dit med en bättre begagnad el ny UTAN att tabort insuget, nån som gjort det?
Är bilen i fråga aldrig servad?????
Inte för att det hjälpte mig med din fråga men jag börjar ju tvivla på hans service stop. Såg på ett gammalt service kvitto att han lämnat in bilen för 24000 mils service, kamremsbyte, olja + filter, bilen har gått lite över 28000 mil :shock: Han har säkert inte servat den sedan dess. Men som du skrev tidigare ang oljebyte så tänkte jag försöka byta oljefällan & slangar imorgon & efter det byta olja & filter. Frågan är om man kommer att slippa ta bort insuget? All olja inne i insuget hur kan man tabort det på smidigt sätt?
av *pettson*
#110218
ZAV skrev:Kollade felkoderna men fick 1 1 1 så där var inget fel.
Däremot så plockade jag bort flammfällan etc & kollade trottelhuset, jisses vad olja. Det var både flytande & fastgrodda klumpar i trottelhuset. Hela insuget lär vara igengrott.Antar att vevhusventilationen är tilltäppt ordentligt. Polaren startade bilen med det mesta bortkopplat vid trottelhuset & jag stod bakom bilen & poff så trycktes det ut en stor jäkla svartrykning som svärtade ned & blötte ned halva byxbenet, det var som nån skulle slänga en påse med vattenblndad olja rätt på byxan hehe.
Vad e det frågan om med bilen? Kan detta vara att vevhusventilationen är igentäppt?
Man måste väl kunna lirka ut den gamla oljefällan & dit med en bättre begagnad el ny UTAN att tabort insuget, nån som gjort det?
Först av allt bilen svartryker inte om oljefällan är täppt. Den blåryker eftersom den trycker upp olja i förbränningsrummen.
För det andra glöm tanken blixtsnabbt att lirka bort vevhusventen utan att ta bort insuget. Du ska lossa två klammer varav en skruvad med torx ifrån sidan. Sen ska du lossa fällan i sej. Sen tillkommer att du ska göra rent i blockets in och utlopp. Och som grädde på moset ska du rengöra eller byta slangarna till insuget och rengöra anslutningen i insuget samt då till sist tvätta ur spjällhuset. struntar du i det kan du strunta i alltihopa. Du har ett bränsleproblem. Antingen med lamdasond eller med massmätaren. Du har ett alternativ till. Du har ett slangbrott som gör att motorn tror att den får massor med luft och kompenserar för detta. Det skulle förklarasaken också. Felkod 1-1-1 låter för mej helt otroligt. Vilket uttag kikade du i? Samma att miljölampan borde lysa som en julgran nu.. Nånting stämmer inte på långa vägar.
Sen en fråga.. vad är det för 855?.. SE? GLT? TURBO? Det underlättar stort när felsökning ska ske..
Användarvisningsbild
av Lilja
#110284
*pettson* skrev:
ZAV skrev:Kollade felkoderna men fick 1 1 1 så där var inget fel.
Däremot så plockade jag bort flammfällan etc & kollade trottelhuset, jisses vad olja. Det var både flytande & fastgrodda klumpar i trottelhuset. Hela insuget lär vara igengrott.Antar att vevhusventilationen är tilltäppt ordentligt. Polaren startade bilen med det mesta bortkopplat vid trottelhuset & jag stod bakom bilen & poff så trycktes det ut en stor jäkla svartrykning som svärtade ned & blötte ned halva byxbenet, det var som nån skulle slänga en påse med vattenblndad olja rätt på byxan hehe.
Vad e det frågan om med bilen? Kan detta vara att vevhusventilationen är igentäppt?
Man måste väl kunna lirka ut den gamla oljefällan & dit med en bättre begagnad el ny UTAN att tabort insuget, nån som gjort det?
Först av allt bilen svartryker inte om oljefällan är täppt. Den blåryker eftersom den trycker upp olja i förbränningsrummen.
För det andra glöm tanken blixtsnabbt att lirka bort vevhusventen utan att ta bort insuget. Du ska lossa två klammer varav en skruvad med torx ifrån sidan. Sen ska du lossa fällan i sej. Sen tillkommer att du ska göra rent i blockets in och utlopp. Och som grädde på moset ska du rengöra eller byta slangarna till insuget och rengöra anslutningen i insuget samt då till sist tvätta ur spjällhuset. struntar du i det kan du strunta i alltihopa. Du har ett bränsleproblem. Antingen med lamdasond eller med massmätaren. Du har ett alternativ till. Du har ett slangbrott som gör att motorn tror att den får massor med luft och kompenserar för detta. Det skulle förklarasaken också. Felkod 1-1-1 låter för mej helt otroligt. Vilket uttag kikade du i? Samma att miljölampan borde lysa som en julgran nu.. Nånting stämmer inte på långa vägar.
Sen en fråga.. vad är det för 855?.. SE? GLT? TURBO? Det underlättar stort när felsökning ska ske..
Rätta mig om jag har fel men lamban värkar väl inte på fullt spjällutslag?

"When an internal combustion engine is under high load (such as when using wide-open throttle) the oxygen sensor no longer operates, and the engine automatically enriches the mixture to both increase power and protect the engine. Any modifications to the oxygen sensor will be ignored in this state, while modifications to the air flow meter will give the risk of lower performance due to the mixture being too rich or too lean, and give the risk of damaging the engine due to detonation if the mixture is too lean"

Taget från wikipedia, oxugen sensor = lambda sond
av *pettson*
#110325
Lilja skrev:
*pettson* skrev:
ZAV skrev:Kollade felkoderna men fick 1 1 1 så där var inget fel.
Däremot så plockade jag bort flammfällan etc & kollade trottelhuset, jisses vad olja. Det var både flytande & fastgrodda klumpar i trottelhuset. Hela insuget lär vara igengrott.Antar att vevhusventilationen är tilltäppt ordentligt. Polaren startade bilen med det mesta bortkopplat vid trottelhuset & jag stod bakom bilen & poff så trycktes det ut en stor jäkla svartrykning som svärtade ned & blötte ned halva byxbenet, det var som nån skulle slänga en påse med vattenblndad olja rätt på byxan hehe.
Vad e det frågan om med bilen? Kan detta vara att vevhusventilationen är igentäppt?
Man måste väl kunna lirka ut den gamla oljefällan & dit med en bättre begagnad el ny UTAN att tabort insuget, nån som gjort det?
Först av allt bilen svartryker inte om oljefällan är täppt. Den blåryker eftersom den trycker upp olja i förbränningsrummen.
För det andra glöm tanken blixtsnabbt att lirka bort vevhusventen utan att ta bort insuget. Du ska lossa två klammer varav en skruvad med torx ifrån sidan. Sen ska du lossa fällan i sej. Sen tillkommer att du ska göra rent i blockets in och utlopp. Och som grädde på moset ska du rengöra eller byta slangarna till insuget och rengöra anslutningen i insuget samt då till sist tvätta ur spjällhuset. struntar du i det kan du strunta i alltihopa. Du har ett bränsleproblem. Antingen med lamdasond eller med massmätaren. Du har ett alternativ till. Du har ett slangbrott som gör att motorn tror att den får massor med luft och kompenserar för detta. Det skulle förklarasaken också. Felkod 1-1-1 låter för mej helt otroligt. Vilket uttag kikade du i? Samma att miljölampan borde lysa som en julgran nu.. Nånting stämmer inte på långa vägar.
Sen en fråga.. vad är det för 855?.. SE? GLT? TURBO? Det underlättar stort när felsökning ska ske..
Rätta mig om jag har fel men lamban värkar väl inte på fullt spjällutslag?

"When an internal combustion engine is under high load (such as when using wide-open throttle) the oxygen sensor no longer operates, and the engine automatically enriches the mixture to both increase power and protect the engine. Any modifications to the oxygen sensor will be ignored in this state, while modifications to the air flow meter will give the risk of lower performance due to the mixture being too rich or too lean, and give the risk of damaging the engine due to detonation if the mixture is too lean"

Taget från wikipedia, oxugen sensor = lambda sond
absolut inte på te.x 850. Men faktiskt från start till maxvarv på t.ex årets modell på porsche.. men nu gäller det inte en sån :wink:
..men den har ihop med styrdonet satt gränsen för bränslemängden för hela förloppet. Alltså bränslets mängd vid start och vid normalkörning (closed loop) Och utifrån denna mängd kalibreras mapparna som används då lamdan inte är i bruk. Så först finns där programmerade värden, dom värden som används när lamdan är i bruk kalibreras av lamdan ihop med styrdonet. Den kalibreringsfaktorn används sedan på resterande varvtal men då endast ihop med knacksensorerna.

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]