*pettson* skrev:ZAV skrev:Kollade felkoderna men fick 1 1 1 så där var inget fel.
Däremot så plockade jag bort flammfällan etc & kollade trottelhuset, jisses vad olja. Det var både flytande & fastgrodda klumpar i trottelhuset. Hela insuget lär vara igengrott.Antar att vevhusventilationen är tilltäppt ordentligt. Polaren startade bilen med det mesta bortkopplat vid trottelhuset & jag stod bakom bilen & poff så trycktes det ut en stor jäkla svartrykning som svärtade ned & blötte ned halva byxbenet, det var som nån skulle slänga en påse med vattenblndad olja rätt på byxan hehe.
Vad e det frågan om med bilen? Kan detta vara att vevhusventilationen är igentäppt?
Man måste väl kunna lirka ut den gamla oljefällan & dit med en bättre begagnad el ny UTAN att tabort insuget, nån som gjort det?
Först av allt bilen svartryker inte om oljefällan är täppt. Den blåryker eftersom den trycker upp olja i förbränningsrummen.
För det andra glöm tanken blixtsnabbt att lirka bort vevhusventen utan att ta bort insuget. Du ska lossa två klammer varav en skruvad med torx ifrån sidan. Sen ska du lossa fällan i sej. Sen tillkommer att du ska göra rent i blockets in och utlopp. Och som grädde på moset ska du rengöra eller byta slangarna till insuget och rengöra anslutningen i insuget samt då till sist tvätta ur spjällhuset. struntar du i det kan du strunta i alltihopa. Du har ett bränsleproblem. Antingen med lamdasond eller med massmätaren. Du har ett alternativ till. Du har ett slangbrott som gör att motorn tror att den får massor med luft och kompenserar för detta. Det skulle förklarasaken också. Felkod 1-1-1 låter för mej helt otroligt. Vilket uttag kikade du i? Samma att miljölampan borde lysa som en julgran nu.. Nånting stämmer inte på långa vägar.
Sen en fråga.. vad är det för 855?.. SE? GLT? TURBO? Det underlättar stort när felsökning ska ske..
Rätta mig om jag har fel men lamban värkar väl inte på fullt spjällutslag?
"When an internal combustion engine is under high load (such as when using wide-open throttle) the oxygen sensor no longer operates, and the engine automatically enriches the mixture to both increase power and protect the engine. Any modifications to the oxygen sensor will be ignored in this state, while modifications to the air flow meter will give the risk of lower performance due to the mixture being too rich or too lean, and give the risk of damaging the engine due to detonation if the mixture is too lean"
Taget från wikipedia, oxugen sensor = lambda sond