Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZAV
Nu kan jag behöva lite hjälp. Provade att ta en kompis 850 fläkt relä från & satte det på ac relä platsen. Ac relät klickar fortfarande inte :shock:
Det lyser om snöflingan när jag trycker in knappen ju...Need help 8)
av ted.k
Hej!
Jag tycker att du skall börja med att kolla säkringar F5 och F31 i säkringsdosan ute i motorrummet kolla även överspänningsrelät nr 6. Kompressorns funktion styrs av köldmediets lågtryckspressostat och trippelpressostat. Lågtryckspressostaten har du ju redan försökt att bygla men testa även att bygla trippelpressostaten placerad vid gasfiltret, sen har du en tryckcensor bakom höger strålkastare. Testa också att köra kompressorn manuellt genom att ge ström på kabeln som går till kompressorn (motorn igång). Om den inte drar så är det fel på magnetkopplingen. Lycka till
av zac_vma
ted.k skrev:Hej!
Jag tycker att du skall börja med att kolla säkringar F5 och F31 i säkringsdosan ute i motorrummet kolla även överspänningsrelät nr 6. Kompressorns funktion styrs av köldmediets lågtryckspressostat och trippelpressostat. Lågtryckspressostaten har du ju redan försökt att bygla men testa även att bygla trippelpressostaten placerad vid gasfiltret, sen har du en tryckcensor bakom höger strålkastare. Testa också att köra kompressorn manuellt genom att ge ström på kabeln som går till kompressorn (motorn igång). Om den inte drar så är det fel på magnetkopplingen. Lycka till
Även jag är utan kyla i ECC:n, lite feedback på mina slutsatser vore tacksamt!!!
Har nyss fått igång kompressorn då jag la ström direkt från batteri till lågtryckspressosaten (givaren vid torpedväggen) tyvärr får jag ingen kyla ändå inne i kupén. Kollade med en spänningsprovare ifall jag hade ström i kabeln till lågtryckspressosaten men icke! Ska det ligga konstant ström på denna? Ingen av säkringarna som är trasig F5 el. F31, relät under handskfacket verkar funka då jag hör att det klickar till.

Min slutsats: (hoppas den låter logisk!!)
1) Har ingen gas i systemet då kompressorn går men ingen kyla kommer.
2) Ngt elfel då från lågtryckspressosaten och bakåt då jag ite får ngt strömutslag men det funkar då jag lägger direktström dit.

Så vad säger du ted.k och andra kunniga, ska jag innan jag gör ngt mer få systemet fyllt och hoppas att allt funkar?
eller...
ska det vara en konstant spänning vid lågtryckspressosaten och jag isf bör söka varför jag inte har det? (tips på tillvägagångssätt!!!)

Tacksam för svar från mig som nu kan andas ut lite då kompressorn verkar funka då den åtminstone slår till och snurrar!!! :D
av ted.k
zac_vma skrev: Även jag är utan kyla i ECC:n, lite feedback på mina slutsatser vore tacksamt!!!
Har nyss fått igång kompressorn då jag la ström direkt från batteri till lågtryckspressosaten (givaren vid torpedväggen) tyvärr får jag ingen kyla ändå inne i kupén. Kollade med en spänningsprovare ifall jag hade ström i kabeln till lågtryckspressosaten men icke! Ska det ligga konstant ström på denna? Ingen av säkringarna som är trasig F5 el. F31, relät under handskfacket verkar funka då jag hör att det klickar till.

Min slutsats: (hoppas den låter logisk!!)
1) Har ingen gas i systemet då kompressorn går men ingen kyla kommer.
2) Ngt elfel då från lågtryckspressosaten och bakåt då jag ite får ngt strömutslag men det funkar då jag lägger direktström dit.

Så vad säger du ted.k och andra kunniga, ska jag innan jag gör ngt mer få systemet fyllt och hoppas att allt funkar?
eller...
ska det vara en konstant spänning vid lågtryckspressosaten och jag isf bör söka varför jag inte har det? (tips på tillvägagångssätt!!!)

Tacksam för svar från mig som nu kan andas ut lite då kompressorn verkar funka då den åtminstone slår till och snurrar!!! :D
Om jag inte mins fel så får lågtryckspressosaten sin spänning från trippelpressostaten som i sin tur får spänningen från relä K17.
Så om du inte har tryck i systemet slår inte trippelpressostaten till och då har du inte någon spänning till lågtryckspressosaten.
Jag skulle tippa på tomt system
av zac_vma
Ok det låter intressant! Denna trippelpressosat, är det den som sitter bakom höger framlykta? Samma typ av kontakt men större än den vid torpeden? Den har ström så långt vet jag.
Relä K17 vart sitter det? är det det som sitter bakom handskfacket?
Hoppas det är så enkelt för isf kan jag åka in och be om en refill av gas och sen hoppas att inget läcker och allt funkar! :D
Ett tag såg jag 1000-lapparna flyga iväg men nu börjar man få hoppet tillbaka!!!! :lol:
av ZAV
ted.k skrev:Hej!
Tack Ted, tar tillbaka tråden nu så jag får hjälp med det jag behöver. Säkringarna 5 & 31 är hela men överspänningsrelät hittar jag inte, ska jag dra 1 kabel från batteriet eller hur ska jag göra för att testa kompressorn för det sitter ju flera kontakter på kompressorn?
Användarvisningsbild
av apersson850
Med överspänningsreläet menar han nog det som heter 2/30 i Volvos schema. Sitter på plats 105 i elcentralen, ger spänning till säkring 31 när nyckeln är till.
Det är via säkring 31 som kompressorn får ström. Den kommer mycket riktigt via reläet bakom handskfacket, vidare till pressostaten innanför höger strålkastare, sen till lågtryckspressostaten framför torpedväggen och till sist till kompressorns magnetkoppling.
Luftkonditioneringens och motorns styrsystem måste båda vara överens om att kompressorn ska gå, för att reläet ska slå till.
Säkring nummer 5 driver kupéfläkten på fullfart.
av ted.k
zac_vma skrev:Ok det låter intressant! Denna trippelpressosat, är det den som sitter bakom höger framlykta? Samma typ av kontakt men större än den vid torpeden? Den har ström så långt vet jag.
Relä K17 vart sitter det? är det det som sitter bakom handskfacket?
Hoppas det är så enkelt för isf kan jag åka in och be om en refill av gas och sen hoppas att inget läcker och allt funkar! :D
Ett tag såg jag 1000-lapparna flyga iväg men nu börjar man få hoppet tillbaka!!!! :lol:
Nej det är tryckcensorn.
Trippelpressosaten siter vid gasfiltret till vänster om höger lykta, om du har den, den togs bort -96.
Relä K17 sitter bakom handskfacket
av ted.k
ZAV skrev:Tack Ted, tar tillbaka tråden nu så jag får hjälp med det jag behöver. Säkringarna 5 & 31 är hela men överspänningsrelät hittar jag inte, ska jag dra 1 kabel från batteriet eller hur ska jag göra för att testa kompressorn för det sitter ju flera kontakter på kompressorn?
Överspänningsrelät sitter i säkringsboxen ute i motorrummet.
Det sitter i raden närmast säkringarna längst ut mot den fasade delen
Du kan dra 1 kabel från batteriet till den svarta kabeln som går in bakom remskivan
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]