- lör 01 apr 2023, 22:10
#1536182
Då det enligt kretsschemat går 3 trådar till låmotorn så ställer jag mig frågande.
Jag har aldrig mätt upp dessa poler själv, så jag kan enbart utgå ifrån schemat och anta vad den 3:e avser och hur det fungerar.
(Tyvärr med den gråa rektangeln, så får jag ingen insikt i vad styrenheten innehåller)
Tolkar det som att switchen som växlar mellan pol A1 & A2 byter läge i ändlägena och då sker polvändning?
Tolkar i så fall som om tråden till pol A4 som ständigt är inkopplad, är dålig -så påverkas funktionen i båda riktningar.
Om däremot någon av trådarna till pol A1 eller pol A2, är dålig -så påverkas funktionen i den riktning den polen tillhör.
Dessutom på förardörrens låskista, där går pol A4 ensam till styrenheten på en egen pol B13, utan sammankoppling med övriga dörrlåskistors poler A4.
I mitt fall så står bilen i varmgarage både hemma & jobbet och strular både där och utomhus på sommarstället emellanåt,
strular både med ”lås” & ” lås upp” men oftast vid ” lås upp” och det sker oregelbundet -senast var det kanske 1 månad sedan föregående,
men ibland sker det flera gånger efter varandra.
Det rycker då till i pinnen på förardörren, så den är vid liv men fullföljer inte, har trott det är spänningsfall men är öppen för förslag.
Kollade videon nu ikväll som först, trodde innan med PTC att det avsågs en PTC som var lödd.
Erik Å skrev: …..Fel i kabelhärvan vid dörrgångjärnen kan det inte vara; det finns bara två trådar till motorn och styrenheten kastar om polariteten beroende på om motorn ska öppna eller stänga. Vid avbrott i kablarna kommer den alltså inte att gå åt något håll……
Då det enligt kretsschemat går 3 trådar till låmotorn så ställer jag mig frågande.
Jag har aldrig mätt upp dessa poler själv, så jag kan enbart utgå ifrån schemat och anta vad den 3:e avser och hur det fungerar.
(Tyvärr med den gråa rektangeln, så får jag ingen insikt i vad styrenheten innehåller)
Tolkar det som att switchen som växlar mellan pol A1 & A2 byter läge i ändlägena och då sker polvändning?
Tolkar i så fall som om tråden till pol A4 som ständigt är inkopplad, är dålig -så påverkas funktionen i båda riktningar.
Om däremot någon av trådarna till pol A1 eller pol A2, är dålig -så påverkas funktionen i den riktning den polen tillhör.
Dessutom på förardörrens låskista, där går pol A4 ensam till styrenheten på en egen pol B13, utan sammankoppling med övriga dörrlåskistors poler A4.
I mitt fall så står bilen i varmgarage både hemma & jobbet och strular både där och utomhus på sommarstället emellanåt,
strular både med ”lås” & ” lås upp” men oftast vid ” lås upp” och det sker oregelbundet -senast var det kanske 1 månad sedan föregående,
men ibland sker det flera gånger efter varandra.
Det rycker då till i pinnen på förardörren, så den är vid liv men fullföljer inte, har trott det är spänningsfall men är öppen för förslag.
Kollade videon nu ikväll som först, trodde innan med PTC att det avsågs en PTC som var lödd.
BMW i3 sportpaket 2019 (slitbil t/r arbetet + vinterkörning i saltslask)
S70 2,5T 193hk man 1999 blir skattefri 2028-nov
S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars
S70 2,5T 193hk man 1999 blir skattefri 2028-nov

S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars
