Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ville
Tar upp den här tråden lite grann.

Nu har jag kört med etanol i tanken ett tag. Och fyllt på vanlig bensin igen.

Bilen har fortfarande inte varit jobbig att starta. Men tomgången går väldigt lågt ibland när ja ska stanna i korsningar osv, på gränsen till att få kärringstopp. Har haft det problemet tidigare och det verkar inte försvinna. Nån som har förslag? Ska byta bränslefilter och se om de hjälper.

Ska även tillägga att när jag hadde Ksprit i tanken då gick motorn jämnt och fint, ingen låg tomgång eller ryck när man släpper på gasen som det är nu. Kanske den informationen hjälper er som är lite mer kunniga.
av Kena
K sprit är väl etanol?? undrar om du har nått fel med lambdasonden??
av ville
Kena skrev:K sprit är väl etanol?? undrar om du har nått fel med lambdasonden??
Vet inte om ksprit är etanol, tror ja dock inte..de säljs i små flaskor som de står k sprit på och ska spädas ut med 50 liter för en sån liten flaska. Etanol behöver man ju i princip inte späda ut vad jag vet?

Okej? Jag vet ju knappt vad det är =). Du kanske kan förklara närmare?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det brukar nog stå isopropanol på flaskorna med K-sprit, men alkohol som alkohol... (detta var nu inte en uppmaning att dricka varken k-sprit eller E85!)
Vatten löser sig inte i bensin, utan lägger sig i botten på tanken. Lösningen (pun intended) är att hälla i något som löser sig i både bensin och vatten, tex en alkohol.

Nuförtiden är det lite etanol i all bensin, så behovet av k-sprit borde vara borta.
av ville
Okej nu är felet tillbaka igen. Börjar bli less. Bytte brännslefilter, och allt verkade tippt topp. Men nu har tomgången börjat sjunka väldigt lågt ibland, och här om dan, så tvärdog motorn när ja kopplade ner, å skulle växla upp till 5:an..så tog det kanske 5, 6 försök innan ja fick igång den igen. :S Förslag? :S

När jag tex stannar i en korsning och håller ner kopplingen så sjunger tomgången till under 500 ett par gånger sen sakta kämpar den sig upp igen och lägger sig normalt. Bilen är även ryckig när man släpper gasen för fort, var inte så när jag hadde K-sprit i tanken, då gick den jätte mjukt :S
Användarvisningsbild
av Carina
så har min med varit!!!!!
Men den hade stått nån dag i världens sketväder
Vred om oc med bara gick runt...fortsatte ochg till slut gjorde den ett hostande,gick igång och tvärdog.
Men skam den som ger sig..... dan efter gick jag ut igen...vred på nyckeln....Wrooom!!!
Sen har den startat..mina varv ligger runt 8-900...
av ville
Carina skrev:så har min med varit!!!!!
Vred om oc med bara gick runt...fortsatte ochg till slut gjorde den ett hostande,gick igång och tvärdog.
Men skam den som ger sig..... dan efter gick jag ut igen...vred på nyckeln....Wrooom!!!
Ja, min tvärdog i en korsning igår. Tog mig 5 minuter att starta den igen, en hel drös me bilar bakom mig som stod och tuta osv. Lagom roligt lixom..är riktigt less nu.
av *pettson*
ville skrev:
Ja, min tvärdog i en korsning igår. Tog mig 5 minuter att starta den igen, en hel drös me bilar bakom mig som stod och tuta osv. Lagom roligt lixom..är riktigt less nu.
Du har kollat felkoder? Och du har kollat slangar och sånt? SÄRSKILT gummikrökar och annat på dom tunna plastslangar du har går från insuget till mapsensorn som sitter på kylarens relähylla.
Och du har lött om reläet (det är hur vanligt som helst att det är brända lödningar på detta.) det som händer med reläet är att det går och släpper vilket resulterar i för lågt bensintryck (Eller iallafall totalt ojämt) bilen går då men inte som tänkt. ibland släpper lödningarna helt. För att då stanna bilen ibland.) När lödningarna kallnat (30 sek-2 min) så kan man starta igen.
Sen när du är klar med allt detta felsökandet och ev. åtgärdandet. Så föreslår jag att du lossar minuspolen på bilen och nollställer adaptionen på lamdan. Detta eftersom den gick mycket bättre med etanol i. Vi kör redan på 5% etanol i handelsbensin så vatten i soppan ska inte vara nåt problem. Däremot tror jag du har en läcka nånstans och numera så stämmer etanolen bättre på dom inställningarna du har än vanlig bensin.
av ville
*pettson* skrev:
ville skrev:
Du har kollat felkoder? Och du har kollat slangar och sånt? SÄRSKILT gummikrökar och annat på dom tunna plastslangar du har går från insuget till mapsensorn som sitter på kylarens relähylla.
Och du har lött om reläet (det är hur vanligt som helst att det är brända lödningar på detta.) det som händer med reläet är att det går och släpper vilket resulterar i för lågt bensintryck (Eller iallafall totalt ojämt) bilen går då men inte som tänkt. ibland släpper lödningarna helt. För att då stanna bilen ibland.) När lödningarna kallnat (30 sek-2 min) så kan man starta igen.
Sen när du är klar med allt detta felsökandet och ev. åtgärdandet. Så föreslår jag att du lossar minuspolen på bilen och nollställer adaptionen på lamdan. Detta eftersom den gick mycket bättre med etanol i. Vi kör redan på 5% etanol i handelsbensin så vatten i soppan ska inte vara nåt problem. Däremot tror jag du har en läcka nånstans och numera så stämmer etanolen bättre på dom inställningarna du har än vanlig bensin.
Det verkar vare vettiga grejer att kolla upp. Hur kollar man felkoder? Var och bytte nån gummislang som va trasig, igår. men det hälpte inte..som sagt mina kunskaper om bilar är väldigt basic? Finns det nått ja kan kolla själv lite enkelt? Innan ja åker in me bilen till verkstad igen? :S..
Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]

V50 1,8l. 2005

Hej! Jag har en liten fråga: Det kommer in[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Sprayat[…]

..så det blir lite larvigt att hävda […]