Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
#100275
Det är väl upp till var och en vad man vill rackla med. Vill man vara säker att grejjor passar och veta att de håller så köper man original. Visst finns det samma grejjor att köpa pirat om man orkar köra/ringa runt för att spara några tior. Hur många har inte köpt reservdelar, påbörjat reparationen och sedan upptäckt att det saknas monteringsdetaljer som tex. bälgar till styrleder osv. och fått åka tillbaka för att inhandla. Sådana grejjor brukar påtalas när man köper original hos Din Volvohandlare.
av *pettson*
#100380
Funk skrev:
om man säljer 11ggr så mycket som volvo och mekonomen ihop varje år
Om du med det menar att Biltema har 11 ggr så stor omsättning som Volvo och Mekonomen så ser jag inte vad det skulle ha för relevans i fråga om passform och kvalitet på enskilda reservdelar...

För övrigt så säljer Volvo bara delar till sina egna produkter, och har ansvar för att t.ex garantier och emmisionslagar uppehålls, vilket Biltema inte behöver bekymra sig över. Det leder förmodligen till att Volvo inte köper in det absolut billigaste av tvivelaktig kvalitet (Volvo betalar inte heller sina leverantörer mer än nödvändigt iofs..), men min bestämda uppfattning är att en hel del reservdelar inte håller samma kvalitet som hos märkesleverantörer. T.ex kupeluftfilter utav rent papper, när det bör vara aktivt kol i..

Däremot så är man otroligt billig på mängder av kemikalier, prylar och tillbehör i allmänhet och har sin givna plats för hobbymekarna på många områden, man måste vara observant som kund bara..

/Thomas
Till att börja med så har du helt rätt om lagar och förordningar. MEN bilar som inte längre omfattas av avgasgarantin får ju inte på nåt sätt mera o bättre saker av volvo än av andra. Att sätta pappersfilter där det bör vara kolfilter.. tja.. volvo säljer ju bägge och?
Vad gäller passformer ja. Jo jag har länge funderat på vad det klagas på?..
Är det kunder som inte hittat rätt saker? Eller bristfälliga listor? För jag har ärligt talat ALDRIG NÅNSIN varit med om en sak som inte passar..
Kanske är det för att många faktiskt inte vet så mycket om det som ska monteras ? Jag har lagt märke till att många får skeva skivor?.. Inkörning av bromskivor är nåt som tydligen ingen hört nåt om? Hmm *bakning* av bromsbelägg då?.. är det nåt som man utför? Gör man inte det så hanteras både skivor och belägg fel av montören eller kunden. Men så är det aldrig...
Antingen borde jag ständigt köpa trisslotter eller så är det nåt annat som är skumt.
Volvo är ett vinstdrivande företag som alla andra och köper inte in superkvalitet eftersom det skulle få kunderna att inte återkomma inom en rimlig tid för att förstärka kassan hos verkstäderna. Allt annat vore ju en form av självmord. Menar vi kommer till andra planeter men vi kan inte få spindelleder som håller en bils livstid? Givetvis finns kunnandet och materialen. Men inte viljan. Mera spännande är egentligen att allt du kan köpa i märkesbutiken är *det bästa för din bil*
Jag är väldigt säker på att oljepumpen som köptes in till volvos raka femma 1992 (aisin) inte alls är konstruerad för at köra en 0W olja i. Och att i handboken är det inte ett feltryck när det står (exempelvis) 5W40 som rekommenderad olja..
Jag är helt säker på att min motor konstruerades med ett enklostift. Att en förbättrad förbränning i förbränningsutrymmet ger mej mindre syre i avgaserna och att det leder till att lamdan i sin tur fetar på mer mera bränsle. Så fungerar det i både teori och i verklighet. Men du får treklostift monterade på volvo i servicen för att dom är *bäst för din motor* Och vad gör dom bäst? TJa.. ökar förbränningen något. Samt då startvilligheten. Helt i strid med konstruktionen. Men är det bäst att montera saker helt plötsligt som din bil inte är programmerad för? Så är det ju inte om jag monterar *pirat?
Skumt att *original kan montera många saker som aldrig fabriksmonterats och det fortfarande anses original eller förbättrande. Om samma sak monterats hemma med andra fabrikat på sakerna så är dom *prestandanedsättande*..
Ingen är egentligen så nedlåtande mot *pirat* som just volvo och det är skrämmande..
Jag har jobbat på Opel och där säljer man faktiskt TVÅ fabrikat. GM original eller GMs eget bolag (Federal Mogul) Och bägge säljs i reservdelsdisken. En dyr original samt en billigare *pirat.. och BÄGGE monteras i verkstan. Dom får alltså kakan hur dom än gör.
Sen har jag funderat lite på priser ja.. jo original avspeglar ju kvaliteten..?
Ska vi se.. lite priser förvisso från GM här var mitt pris som arbetande..

Mobil1 0W30=29,60kr/liter inkl moms.
Oljefilter opel astra GM original mm gäng= 14kr
Torkarblad original opel= 45kr st (90krpar)
Bromsvätska Mobil1 en liter=22kr


ska vi se kundpris då..

Mobil1 0W30=196kr/Lit
Oljefilter =90kr
Torkarblad=200
Bromsvätska=90kr

Visst känns det väldigt äkta med kvalitet kopplat till pris?..
Användarvisningsbild
av Funk
#100394
Till att börja med så har du helt rätt om lagar och förordningar. MEN bilar som inte längre omfattas av avgasgarantin får ju inte på nåt sätt mera o bättre saker av volvo än av andra.
Nej, det är inte självklart så, men eftersom de skall passa nya bilar utan att äventyra sådant så kan man anta att lägstanivån är ganska hög, även om det absolut inte MÅSTE vara sämre med alternativdelar.
Att sätta pappersfilter där det bör vara kolfilter.. tja.. volvo säljer ju bägge och?
Inte till min bil vad jag kunnat utröna i alla fall, enbart med kol så vitt jag vet...

Vad det gäller just bromsdelar så är det ett av de konkreta exemplen jag själv upplevt, köpte biltema skivor och belägg till morsan 440, skivorna var OK(och rejält billiga), men sämre tillverkningsstandard än beläggen från biltema har jag aldrig sett... Anläggningsytorna mot oken såg ut som de var skurna med bågfil, sneda och fulla med grader.. Det andra var ett fördelarlock, ena hålet var felplacerat med flera millimeter så det gick bara att montera ena skruven ! Det tredje och sista exemplet är glödlampor, biltemalamporna till min 850 gick sönder väldigt ofta, efter byte till mer känt märke så höll dom i åratal efter det (och ja, jag hade spänningsänkningssats monterad).
Mera spännande är egentligen att allt du kan köpa i märkesbutiken är *det bästa för din bil*
Så är det ju helt enkelt inte! Men risken att att gå på riktiga nerköp minskar dock IMO.

Vad det gäller utvecklingen med bättre grejor så är det givetvis så att det finns mycket bättre grejor (t.ex ditt exempel med stift) utanför märkesvärlden, och dom kommer så sakteliga in även där. Men kanske en smula senare av olika anledningar.

Dina exempel på priser säger väl bara att företagen lägger på duktigt till kund så även Biltema antar jag, även om det kanske är mindre...

Kort sagt, inget är svart eller vitt i denna fråga och som observant kund kan man göra klipp på Biltema och andra ickemärkesbutiker, man får vara observant bara. Jag har personligen fått rekommendationer från en labassistens i petrokemindustrin att gärna köra Biltemas syntetolja och litar på det lika hårt som jag bestämt blivit avrådd att köpa oljefilter från andra än Volvo (och något annat märke, var det framm?) av killarna på motorlabbet på Volvo..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
#100464
Jag har personligen fått rekommendationer från en labassistens i petrokemindustrin att gärna köra Biltemas syntetolja och litar på det lika hårt som jag bestämt blivit avrådd att köpa oljefilter från andra än Volvo (och något annat märke, var det framm?) av killarna på motorlabbet på Volvo..

Mannfilter har dom nog sagt. Det hade iaf jag gjort, och jag jobbar oxå där =) Det är dom som monteras original.

Det här med Biltemas oljor tycker jag är intressant, har hört från flera källor att det ska vara samma som Statoils. Finns det några "bindande bevis" för att så är fallet?
av Bred
#100472
Ville bara påpeka att dett nästan alltid finns ett mellanting mellan bltema och "orginal". Köpte själv nyligen rotor och fördelarlock till min 850 och sparade flera hundralappar mot Bilia.
Har nämligen en lite affär i närheten som drivs av folk som mekat mycke med bilar och som själva har intresset. Någon av dem har t.ex. jobbat på opel.
När jag ska köpa något som känns minsta olustigt på biltema köper jag det här. Kostar mer än biltema, men betydligt billigare än Bilia, å ja vet att ja får bra grejer. De tar bara in fabrikat och annat de själva litar på! Det kallar jag service, å ja hoppas att sådana här affärer aldrig försvinner!
Användarvisningsbild
av Funk
#100503
Det här med Biltemas oljor tycker jag är intressant, har hört från flera källor att det ska vara samma som Statoils. Finns det några "bindande bevis" för att så är fallet?
Även jag har hört samma sak, men att få det bekräftat är förmodligen omöjligt.
Men jag kunde i alla fall på egen hand konstatera att det inte var något sludgeproblem efter många hårda mil på Biltema olja i grannens fd.taxi.
Den hade gått över 12000 mil (av nära 30000) på biltemaolja innan ynglingen i familjen rev motorn (för att trimma..).

Jag ororar mig bara för att man kanske byter leverantör/eller skiftar mellan flera och en skulle vara/bli sämre...

/Thomas
av QBRICK
#100909
KAN SVARA PÅ VISSA GREJOR DU UNDRAR ÖVER:
oljan =skit olja
batteri=funkade bättre en polarens ok q8 med 5 års garanti
spindelled=har provat volvos(dyr) mekonomens(haldyr)alla funkar bara ett år så biltemas går nog igenom bes den åxå ett år.
rotor/fördelare=mkt bra inge sämmre grejjor funkat lätt 1000mil
av QBRICK
#100912
har ägt den i 10 år så undrar du över ngt mer jag bytt så fråga på :)
Användarvisningsbild
av Funk
#101050
oljan =skit olja
Kan du utveckla det, och kanske förklara varför du anser det...
På "hårda" delar är ju passform och liknande tämligen lätt att avgöra, men hur kom du till slutsatsen att oljan är kass?

/Thomas
av LasseLucifer
#101349
Ärligt talat så har jag en 850 glt från 92 och jag har aldrig bytt något förutom en kamaxelgivare och remmen var redan bytt när jag köpte bilen. Okej då...soppapumpen gick ju för ett par år sen men service har jag slarvat med dvs inte rört motorn men den går snällt och drar vare sig olja eller bensin i för stora mängder som det ser ut. Har åkt i 3 år nu men börjar fundera på lite åtgärder. Vad jag är rädd för är att styrspindlarna fram börjar säcka så det kostar väl en slant kan jag tro. Det är ju ingen service direkt...Oljefilter kan man ju kosta på sig ett bra som tex mann? men oljan är tydligen lika bra på biltema den första tiden som på bättre märken men sen säckar den efter 500 mil har jag hört. Tappar bärigheten. Snackade med swedbusskillar och de sa att det var fallet...men vad vet jag? Man fyller ju på olja lite då och då så det blir ju tillskott med nytt, hehe. Luftfilter kan ju vara av godo ty det beckar ju igen med damm och annat...hm...tror nog jag dammsög filtret förra året så jag har ju visst gjort service.
Åter till dig...tycker du gott kan köpa biltemas prylar ty de har blivit bättre sen start. Det tänker jag göra. Vem har hört talas om att en volvomotor har pajat pga lite billig olja? Hade en Austin för några år sedan och den drog en liter olja i veckan. Fick spillolja på en mack i nåt år tills jag sålde iväg liket. Där kan man snacka om slut motor. Men gick gjorde den! Hepp!

Lasse

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]