Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Jo det äär nog nått fel med den för en tjuvar ju alla kräm från batteriet när den drar runt motorn så då brukar ju radion bli tyst.
av varri
En liten uppdatering för er som kanske råkar ut för samma problem.

Startmotor har nu varit inne på Arvika El & Motor och de hittar inga fel på startmotorn, 100 kr. Som hittat! Billigare felsökning får man leta efter, anser ivf jag =)

Så nu blir det att rota fram alla jordpunkter å kika över alla kablar... Uppdaterar så fort det händer nått, eller löser sig =)
av magento
Testa o rulla bilen med växel i så att startmotorn kommer i ett annat läge.. Inte för att man ska gämföra med gamal bilar men så hade jag problem på en utav mina gamla volvo.. vägrde starta en dag då rullade jag tills jag fått upp lite fart slängde i 2:an så att startmotorn kom i ett annat läge. o vips så funka den. Men de var visserligen på en lite äldre bil
av varri
Då motorn inte är lättåtkommen så garderar jag mig genom att köpa en ny startmotor, 1375:- (mot helmia som tog 2500:-) så jag vet att det inte är fel på den. Ska även se över alla kablar med jordpunkter etc.

Skroten tog 1000:- så 1375:- för en utbytes känns kanon.

Köptes på http://www.arvikael-motor.com/ som du även når på 0570 - 379 10 ifall nån mer är ute efter billig startmotor
Användarvisningsbild
av gundj
Jorda startmotorn med en rejäl startkabel och blir det inte bättre sâ använd en annan grov kabel för att köra starten direkt.
Tänk oxâ pâ möjligheten till avbrott i batteriet, dâ kan allt verka OK tills batteriet belastas. Även nya dyra batterier kan tillverkas pâ mândagar.
av varri
jo, har också tänkt på en bakfull-nisse som gör sista dagen på jobbet å lyckats med att tillverka ett kasst. så även batteriet skall mätas så jag vet 100% att sakerna funkar som de skall
av *pettson*
varri skrev:jo, har också tänkt på en bakfull-nisse som gör sista dagen på jobbet å lyckats med att tillverka ett kasst. så även batteriet skall mätas så jag vet 100% att sakerna funkar som de skall
Kontrollerat att jordanslutningen mellan batteriet och växellådan är hel? Inte ovanligt att dom är av.. klarar då en del ström genom dom mindre jordningarna på toppen. Men inte 200 amps till startmotorn. Då lär den endast klicka och inget annat.
av varri
det har jag inte gjort

men det skall jag göra bums imorgon!

tackar för tipset!
av rispan
Hej på er!

Jag har samma problem med min V70 Classic -00. Den kan gå som en klocka i nån vecka sen bara är den helt död (och detta händer nästan alltid när man har som mest bråttom med hela bilen full med ungar) Alla lampor tänds som dom ska, startreläet drar i reläboxen och det knäpper till nere vid startmotorn men den går helt enkelt inte runt. Det har hänt att om man haft nyckeln i läge "startmotor snurra runt" i 15 sek så kan startmotorn dra runt men ej startat själva motorn. Nästa gång jag vrider runt så startar hela bilen, och i bland så har lampan för "dålig bränsleförbrukning" eller lambda-lampan tänts. Upplevde samma sak att problemet började vid ett batteribyte. Innan dess så var det aldrig några problem. Är därför mycket intresserad av vad Varri kommit fram till. I mitt fall så kan man nog räkna bort startspärren då det går att "springa igång", men det gör sig inte riktigt på Ica Maxis parkering!

Hoppas att nån kan hjälpa till!!

Mvh Magnus, Malmö
av varri
nej, det var inte vid ett batteribyte. Var när jag hade ställt av bilen å börja lacka den.. så vips starta den inte. Dock hade ja tagit av/på batterikabeln hela tiden.

nu visade sig att det var mitt startrelä, inte lätt att tänka på alla småsaker när paniken infinner sig :D

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]