Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseLucifer
Turbon kan ju gå att laga. Det är möjligt att det bara är en packbox som gått så att kylolja rinner igenom och surar ner avgaserna så att lamdalampan tänds och det bolmar. Du kan ju försöka få någon att byta packboxarna och lagren så kanske det rullar på igen. Dock kan det bli dyrt om man inte gör det själv ty det ska ju snurra på bra och inget får gå fel då. Beg turbo är väl bäst kanske. Trist att du fick trubbel men nuförtiden så kryllar det av skummisar som säljer bilar med skruvade mätare osv. Själv köpte jag en 850 glt -92 av en kompis kompis men den kom ifrån Holland och mätaren stod på 22.000 så det verkade okej. Gav 20 för den för tre år sedan. Den ser helt okej ut och har funkat bra hittills. Servicebok följde med och den har kollats varje år tills den kom till Sverige. Sen har polarn fixat själv med den. Det är ett lotteri minsann....Lycka till.

Lasse
av krewblew
LasseLucifer skrev:Turbon kan ju gå att laga. Det är möjligt att det bara är en packbox som gått så att kylolja rinner igenom och surar ner avgaserna så att lamdalampan tänds och det bolmar. Du kan ju försöka få någon att byta packboxarna och lagren så kanske det rullar på igen. Dock kan det bli dyrt om man inte gör det själv ty det ska ju snurra på bra och inget får gå fel då. Beg turbo är väl bäst kanske. Trist att du fick trubbel men nuförtiden så kryllar det av skummisar som säljer bilar med skruvade mätare osv. Själv köpte jag en 850 glt -92 av en kompis kompis men den kom ifrån Holland och mätaren stod på 22.000 så det verkade okej. Gav 20 för den för tre år sedan. Den ser helt okej ut och har funkat bra hittills. Servicebok följde med och den har kollats varje år tills den kom till Sverige. Sen har polarn fixat själv med den. Det är ett lotteri minsann....Lycka till.

Lasse
Jag ska lämna in turbon på renovering. Går på 3800:- sen ska en mekaniker hjälpa mig med att sätta ihop det igen.

Men först så ska jag göra rent vevhusventilationen och byta magnetventil..

Vi felsökte lite och när vi kopplar bort vakumslangen från vakumklockan till WG'n så Laddar bilen.
När vi sedan sätter tillbaka vakumslangen på klockan så slutar bilen att ladda.
Slangen till magnetventilen är hel.
När vi kopplar loss kontaktstycket från magnetventilen så vägrar bilen fortfarande att ladda..
Det jag inte vet är om magnetventilen ska vara öppen eller stängd när "styr-elen" är urkopplad..
av krewblew
Funk skrev:Inte för att vara taskig, men du behöver inte alls ha blivit blåst..
Om turbon laddade OK när du provkörde så kan du mycket väl bara ha otur. Om mätarställningen stämmer så kan det indikera att bilen gått korta sträckor och då kanske rejält hårt.
Däremot så är frånvaron av servicebok alltid en varning, och importbilar är ofta högriskaffärer. Om du dessutom inte fått allt som lovats så är det ju värdelöst...
Men som sagt, funkade allt när du köpte så kan man inte direkt skylla på säljaren, efter 12 år och 16000 mil så kan vad som helst hända om man har otur..

/Thomas
Du har nog inte fel.. Det var en italienare som tog in bilen till sverige och sålde den här.. Men jag lagar upp den och kör med den tills den är helt slut.. kör livslängden ut med den. Lär INTE få det jag gav för den nu.. även om jag lagar upp den så saknas serviceboken. och det är ett gigantiskt minus. Jag hade själv aldrig i livet köpt bilen om jag vetat om att serviceboken inte följde med. Men den skulle följa med, men låg inte i bilen när jag skulle kolla den, och då hade köpet redan genomförts tyvär.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]