Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
stenudden skrev: sön 06 sep 2020, 12:00 En fundering gällande det ni pratat "halvt-fungerande" SRS-system.. förstår att sträckaren och kudden är tänkt att fungera ihop men förklara då bilar som inte har passagerarairbag men ändå sträckare på passagerarsidan. Tex min.
Men då är ju systemet så från början.

Det är en väldig skillnad i att i efterhand manipulera med system som är tänkta att samarbeta. Det kan vara andra skillnader än bara att en airbag saknas i exemplet som nämns.
Helt andra styrdon, mjukvaror, osv....
Användarvisningsbild
av frasse4
Airbag på passagerarsidan var inte ens standard på P2, min V70N -05 hade inte airbag på passagerarsidan trots en välutrustad turbo.

Bältessträckare har ju funnits mycket längre än airbag, sedan 80-talet på Volvo, jag har det i min 940 som inte har någon airbag alls.
Användarvisningsbild
av stenudden
MickeM skrev: sön 06 sep 2020, 12:49

...
Kanske gör så att jag besiktar bilen med motstånd bara för att den ska gå igenom. Plockar bort motståndet efter för att ha ett "bättre" inaktiverat system.

Behöver ha en billig rullande bil ungefär ett halvår till. Tills jag gjort färdigt min femåriga ingenjörsutbildning, efter det ska man kanske få lov att unna sig något nyare! :party:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
stenudden skrev:men förklara då bilar som inte har passagerarairbag men ändå sträckare på passagerarsidan. Tex min.
Passageraren har inte ratt och pedaler att trängas med. Det är inte i närheten av lika farligt.

stenudden skrev:
gubbstrutt skrev: sön 06 sep 2020, 12:03 ..har alla kärror i 850 serien och S/V 70 serien 97-00 airbag på passagerarsidan?
Nej inte 850, tror det är sant för s/v70 däremot.
Nope, S/V70 har inte heller passagerarkudde som garanti. Det är till-/bortval även på dom. Man kan även få den bortmonterad i efterhand.
Jag tror nästan inga bilar garanterat har passagerarkudde om den inte går att stänga av via brytare. Jag skulle tro att det är så pga. livsfaran den utgör för bilbarnstolar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
stenudden skrev: sön 06 sep 2020, 13:13 Plockar bort motståndet efter för att ha ett "bättre" inaktiverat system.
Det är förmodligen större chans att bältessträckarna är aktiva om du lämnar motståndet kvar, då tror styrenheten att systemet är intakt.
Sträckarna avfyras normalt innan airbagen men har du en felkod så finns det risk att allt stängs ner..
Sträckare är bra, de skyddar i princip i alla tänkbara olyckor utan någon större risk att slå ihjäl folk som airbagen faktiskt kan göra.. :-/ En del system har "rollover"-sensorer som skjuter sträckarna om bilen hamnar på taket utan att ens ha krockat men jag tror inte våra bilar har sånt?
Tidiga airbag innan zonuppblåsning kom är brutala, det finns bara ett effektläge typ "slägga" för att klara krockar i hög hastighet. Kan bli dödligt i en krock i promenadfart..
av volvo94
Har du inte Facebook, där skrotas mycket bilar o där kanske du kan få tag i en.
stenudden skrev: lör 05 sep 2020, 12:15 Hej!
Har en gammal skruttig Volvo 850 -93 med lysande SRS lampa. Felkod 212. Det är dags för besiktning och skulle gärna hålla igång bilen ett tag till utan att kasta pengar på den.

Enklaste lösningen verkar vara att sätta ett motstånd i kontaktstycket där airbagen ska sitta. Någon som har testat detta? Skall det vara 2 ohm?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av stenudden
volvo94 skrev: sön 06 sep 2020, 22:26 Har du inte Facebook, där skrotas mycket bilar o där kanske du kan få tag i en.
Kanske värt att kolla in på, frågan är ju då om de finns massa olika kuddar och hur noga det är att ha samma. Någon här kan säkert upplysa.
Användarvisningsbild
av svergie2
Sträckarna är olika för passagerarplats med och utan airbag, framför allt kraftbegränsaren. Har du airbag släpper bältet efter för att det är tänkt att du ska landa i airbagen, har du ingen airbag kommer det krävas mycket högre krockvåld för att bältet ska släppa efter för att inte skada dig. Krockar du i hög fart vill du inte att bältet ska hålla stenhårt för då kommer dina inre organ krocka med t.ex. Revben och orsaka svåra invärtes skador, därför sitter det en kraftbegränsare som släpper efter bältet vid högt krockvåld.

SRS är inget att leka med, sen hur du gör med din bil är upp till dig, men tänk dig snälla för.

Skickat från min Galaxy S20+ via Tapatalk

av LOB
stenudden skrev: sön 06 sep 2020, 13:13
MickeM skrev: sön 06 sep 2020, 12:49

...
Kanske gör så att jag besiktar bilen med motstånd bara för att den ska gå igenom. Plockar bort motståndet efter för att ha ett "bättre" inaktiverat system.

Behöver ha en billig rullande bil ungefär ett halvår till. Tills jag gjort färdigt min femåriga ingenjörsutbildning, efter det ska man kanske få lov att unna sig något nyare! :party:
Så länge du upplyser en framtida köpare om att bilen inte har en fungerande airbag så får du trixa så mycket du önskar...

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]