Mackansglt skrev:Har också precis samma problem. Släcker motorelektroniklampan genom att lyfta den ena batteripolen. Den tänds igen efter ca. 5 dagar. I mitt fall är det något strul med luftpumpen.
Får felkod på att någonting med pumpen eller dess system inte fungerar när jag läser felkoder med min OBD II läsare.
Luftpumpen används ju bara vid start av kall motor och stängs av efter ca. 30 sek men min lampa tänds under körning redan när motorn är riktigt varm, aldrig vid start.
Har kollat igenom alla slangar och dom verkar ok, har rivit av kontakterna från relät och kollat, kontakterna såg också nya ut.
Kan man tvångsköra pumpen direkt från batteriet med två kablar för att se om den snurrar?
Vad är det som är plus på pumpen eller spelar det ingen roll?
Har nämligen lite svårt att höra om pumpen går igång men det är deffenitivt något som stängs av efter ca. 30 sek. Kan det vara att pumpen inte går igång men att relät ändå slår av efter ca. 30 sek?
Fattar bara inte varför lampan tänds efter ca 5 dagar.
Detta verkar vara ett standard fel på 850 att lampan tänds av en eller annan anledning.
Var och varannan tråd handlar ju om detta men det verkar väldigt svårt att få någon riktig anledning till detta.
Läs ur koden då när den kommer och döda inte felminnet direkt.. så får vi veta vad det klagas på?.. Om det klagas på pumpen så finns det en anledning och en ännu enklare bot. DOCK är den boten tillfällig enligt mej.
Vad gäller om pumpen fungerar så.. den missar du inte.. ställ en dammsugare brevid bilen. Den låter såpass högt såvida den är fungerande, starta bilen kall eller iallafall med motortempen under 30 grader så ska den starta.
Att lampan tänds efter 5 dagar är ingen standardsak.. Och det ska inte hända. Jag är medveten om att det händer i många bilar (lampan tänds), men jag är lika medveten om att man hellre tar bort batteripolen eller kikar på enkla felsökningstips om helt andra saker än att tänka till om sin egen bil och sitt eget problem. Det finns bara över 20 koder som tänder lampan i en vanlig 850 turbo... sen tillkommer om man åker automat.. även lådan kan tända motorlampan..(vid slirning t.ex.). Så återigen.. läs ur koderna.. NOTERA NOGA hur det var när lampan tändes.. Miljön/tillfället och koden.. Samt årsmodell, bilmodell och motormodell.. Sen är det betydligt enklare att lösa era problem.
Benar man lite så visar det sej att det uppstår på helt skilda sätt och när koderna kommer fram så är det olika koder..