Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
#1368710
Ett annat problem med elektronik som drar ström hela tiden är att det äter upp batteriets livslängd. Ett startbatteri lever i storleksordningen 100 laddnings/urladdningscykler. Så man kan alltså ta ut t.ex. 70 Ah * 100 = 7000 Ah totalt innan man behöver nytt batteri, hur mycket man än underhållsladdar däremellan.. Och det spelar i princip ingen roll om man tar ut ström som milliampere eller kiloampere eller hur djupt man urladdar varje gång.. Om man bara räknar med startmotorn, säg att den tar 1000 A * 3 sekunder och man startar bilen 4 ggr per dag i snitt så behöver batteriet bytas efter 5.7 år. Men lägger man till t.ex. 100 mA konstant förbrukning så är batteriet slut redan efter 3.3 år. :-/

Apropå mäta läckström med ampere-meter, universalinstrument brukar ha en snabb finsäkring på t.ex. 400 mA på känsligaste strömområdet. Och i bilen finns ofta ECU:er med stora kondensatorer på matningen. Så om man lyfter plus-kabelskon på batteriet och lägger dit den igen så brukar det gnistra till pga stötströmmen då kondensatorerna laddas upp. Kopplar man instrumentet emellan är det stor risk att säkringen brinner av. Så bäst är om man kan hålla ena testsladden mot batteripolen och den andra mot polskon samtidigt som man lyfter polskon från polen.. Då blir det ingen stötström
Användarvisningsbild
av Svanis
#1368811
lennarte skrev: sön 08 mar 2020, 09:21
Svanis skrev: lör 07 mar 2020, 16:32
lennarte skrev: lör 07 mar 2020, 15:31 Rent generellt är 3 tim med ett halvladdat batteri inte tillräkligt nu på vintern. Om du har laddare på, varför får du inte 100% batteri?
3tim ? (antar du avsåg 3mil)

Med laddaren får jag alltid 100% om den får stå och på slutet långsamladda.
Givetvis Är det 3 mil... ;-)
Tripp och vägmätaren stannade i min 745-a stannade för några år sedan, så jag har en mobiltelefon (utan simkort) och en hastighets app som ersättning för att hålla koll på mätarställning en. Bensinmätaren är "halvtaskig" också. Eftersom jag numera inte kör varje dag längre så blir det problem att starta bilen om jag glömmer dra ur mobilladdaren några dagar. Telefonen är på alltid och klarar 4 dagar på "stand bye", men om den står på laddning 4 dagar så startar inte bilen. Cigg.uttaget är kopplat direkt på batteriet, kopplade om det för några år sedan när jag "körde" en 8A laddare via kupėvärmaruttaget. Det var tidigare kopplat över tändlåset och där var då mer än 2V spänningsfall. Hade då ett "halvtaskigt batteri" så jag laddade batteriet varje dag den vintern
Så, har du något kopplat direkt på batteriet så har du problemet där. Om du mäter A mellan kabelskon och minuskabeln sk du ha en ström på max 500 mA, vanligtvis mellan 50 - 200 mA. Tänk på att dom flesta mumtimetrar inte klarar mer än max 1 - 2 A så är det mer än så så riskerar du mätaren
Tack för tipset, för min multimeter är säkrad bara 200mA på mA utgången, A utgången klarar 10A under 10sekunder.
Så blir nog till att låna en mätare, tror mig veta var det finns en att låna.
Ska bara få tid till det också :-)
Användarvisningsbild
av Svanis
#1368816
Erik Å skrev: sön 08 mar 2020, 10:25 Ett annat problem med elektronik som drar ström hela tiden är att det äter upp batteriets livslängd. Ett startbatteri lever i storleksordningen 100 laddnings/urladdningscykler. Så man kan alltså ta ut t.ex. 70 Ah * 100 = 7000 Ah totalt innan man behöver nytt batteri, hur mycket man än underhållsladdar däremellan.. Och det spelar i princip ingen roll om man tar ut ström som milliampere eller kiloampere eller hur djupt man urladdar varje gång.. Om man bara räknar med startmotorn, säg att den tar 1000 A * 3 sekunder och man startar bilen 4 ggr per dag i snitt så behöver batteriet bytas efter 5.7 år. Men lägger man till t.ex. 100 mA konstant förbrukning så är batteriet slut redan efter 3.3 år. :-/

Apropå mäta läckström med ampere-meter, universalinstrument brukar ha en snabb finsäkring på t.ex. 400 mA på känsligaste strömområdet. Och i bilen finns ofta ECU:er med stora kondensatorer på matningen. Så om man lyfter plus-kabelskon på batteriet och lägger dit den igen så brukar det gnistra till pga stötströmmen då kondensatorerna laddas upp. Kopplar man instrumentet emellan är det stor risk att säkringen brinner av. Så bäst är om man kan hålla ena testsladden mot batteripolen och den andra mot polskon samtidigt som man lyfter polskon från polen.. Då blir det ingen stötström
Förvisso kan man göra så, så tack för tipset, gnistrar göra det gärna.
Min förra multimeter som jag bytte ut av Biltema-kvalitetens skull (fladdrade med siffrorna o vägrade ge ett stabilt värde), den mätte jag annan bil med, tänkte då på strömstötar eftersom jag skulle låsa/larma bilen och att spärrlåsen går till efter en stund.
Fixade då en avsäkrad ledning mellan pol och avhakad sko, när allt lugnat sig, kopplade jag multimetern parallellt med säkring och drog ur säkringen, men tror nog iofs den multimetern var bättre med högre maxbelastning på mA intaget.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1368818
Kan inte vara nått knas i batteriet som gör så det laddar ur sig själv?

Såg nu att det verkar ha varigt nått knas redan när du köpte bilen.
Min laddar inte mer än 13.7 - 14.00 högst. Inga bekymmer med det för min del.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1368822
gubbstrutt skrev: sön 08 mar 2020, 21:56 Kan inte vara nått knas i batteriet som gör så det laddar ur sig själv?
Inget är omöjligt, men bytte batteriet omgående efter köpet, pga drog ur sig, nuvarande Tudor har inte löst problemet.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1368831
gubbstrutt skrev: sön 08 mar 2020, 22:05 Jag brukar ha Tudor batterier med som jag köpt nya sedan eft ca 2år har de ibland varigt stendöda.
Ok men problemet har funnits sedan batteriet var nytt tyvärr, får nog köra laddaren på rekondläge nästa gång :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1368834
Svanis skrev: sön 08 mar 2020, 22:25
gubbstrutt skrev: sön 08 mar 2020, 22:05 Jag brukar ha Tudor batterier med som jag köpt nya sedan eft ca 2år har de ibland varigt stendöda.
Ok men problemet har funnits sedan batteriet var nytt tyvärr, får nog köra laddaren på rekondläge nästa gång :-)
Jo jag såg det. Misstänker att rekondläget inte kommer att hjälpa om nått drar ur strömmen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1368855
Svanis skrev: sön 08 mar 2020, 21:35
lennarte skrev: sön 08 mar 2020, 09:21
Svanis skrev: lör 07 mar 2020, 16:32

3tim ? (antar du avsåg 3mil)

Med laddaren får jag alltid 100% om den får stå och på slutet långsamladda.
Givetvis Är det 3 mil... ;-)
Tripp och vägmätaren stannade i min 745-a stannade för några år sedan, så jag har en mobiltelefon (utan simkort) och en hastighets app som ersättning för att hålla koll på mätarställning en. Bensinmätaren är "halvtaskig" också. Eftersom jag numera inte kör varje dag längre så blir det problem att starta bilen om jag glömmer dra ur mobilladdaren några dagar. Telefonen är på alltid och klarar 4 dagar på "stand bye", men om den står på laddning 4 dagar så startar inte bilen. Cigg.uttaget är kopplat direkt på batteriet, kopplade om det för några år sedan när jag "körde" en 8A laddare via kupėvärmaruttaget. Det var tidigare kopplat över tändlåset och där var då mer än 2V spänningsfall. Hade då ett "halvtaskigt batteri" så jag laddade batteriet varje dag den vintern
Så, har du något kopplat direkt på batteriet så har du problemet där. Om du mäter A mellan kabelskon och minuskabeln sk du ha en ström på max 500 mA, vanligtvis mellan 50 - 200 mA. Tänk på att dom flesta mumtimetrar inte klarar mer än max 1 - 2 A så är det mer än så så riskerar du mätaren
Tack för tipset, för min multimeter är säkrad bara 200mA på mA utgången, A utgången klarar 10A under 10sekunder.
Så blir nog till att låna en mätare, tror mig veta var det finns en att låna.
Ska bara få tid till det också :-)
Var ute och kollade på min 745-a nu. Den har stått uppallad i en vecka med batteriet urkopplat, bränsleboxen och radion urmonterade (svetsningsarbete). Mäter jag då i 10A läget mellan minuspolen och jordkabeln så visar den 0,01 - 0,03. D.v.s 10 - 30 mA, sätter jag den i läge 20 mA visar den 9 - 27 mA. Detta är förmodligen klockan som "tickar" och inget annat är "igång". Jag mätte med min Biltema multimeter och den är förmodligen inget "under av precision" (119 kr) men den funkar till det mesta. Med radio och bränslebox monterade stiger det nog till över 100 mA skulle jag tro och med mobilladdaren också till över 1000 mA. Har ett 60 Ah batteri och normalt ska det då vara helt urladdat på 60 timmar. Så även det om det inte "drar" 1A hela tiden så det stämmer med att min bil inte startar efter några dygn om jag glömmer laddare till mobilen
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]