- sön 08 mar 2020, 10:25
#1368710
Ett annat problem med elektronik som drar ström hela tiden är att det äter upp batteriets livslängd. Ett startbatteri lever i storleksordningen 100 laddnings/urladdningscykler. Så man kan alltså ta ut t.ex. 70 Ah * 100 = 7000 Ah totalt innan man behöver nytt batteri, hur mycket man än underhållsladdar däremellan.. Och det spelar i princip ingen roll om man tar ut ström som milliampere eller kiloampere eller hur djupt man urladdar varje gång.. Om man bara räknar med startmotorn, säg att den tar 1000 A * 3 sekunder och man startar bilen 4 ggr per dag i snitt så behöver batteriet bytas efter 5.7 år. Men lägger man till t.ex. 100 mA konstant förbrukning så är batteriet slut redan efter 3.3 år. 
Apropå mäta läckström med ampere-meter, universalinstrument brukar ha en snabb finsäkring på t.ex. 400 mA på känsligaste strömområdet. Och i bilen finns ofta ECU:er med stora kondensatorer på matningen. Så om man lyfter plus-kabelskon på batteriet och lägger dit den igen så brukar det gnistra till pga stötströmmen då kondensatorerna laddas upp. Kopplar man instrumentet emellan är det stor risk att säkringen brinner av. Så bäst är om man kan hålla ena testsladden mot batteripolen och den andra mot polskon samtidigt som man lyfter polskon från polen.. Då blir det ingen stötström

Apropå mäta läckström med ampere-meter, universalinstrument brukar ha en snabb finsäkring på t.ex. 400 mA på känsligaste strömområdet. Och i bilen finns ofta ECU:er med stora kondensatorer på matningen. Så om man lyfter plus-kabelskon på batteriet och lägger dit den igen så brukar det gnistra till pga stötströmmen då kondensatorerna laddas upp. Kopplar man instrumentet emellan är det stor risk att säkringen brinner av. Så bäst är om man kan hålla ena testsladden mot batteripolen och den andra mot polskon samtidigt som man lyfter polskon från polen.. Då blir det ingen stötström
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65500 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..
Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen 

