Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ritznet
dazelou skrev:Testade idag att dra en tändkabel i taget. En cylinder verkar inte ha någon funktion. Det dumma är att tändningen funkar, jag hör gnistljud till tändstiftet. Inte bra... Vad göra med en bil som går på fyra cylindrar?
Hej hur gjorde du detta ?

Har också problem med gången på min men endast på tomgång som det hörs, har även jag känt lukt efter att ha kört, tycker det luktar krut eller svavel eller nått. Min bil liksom brummar på tomgång låter som det går tungt, men när jag sedan gasar eller kör så går den fint föruttom när jag kör på låga varv då rycker det lite.

Det jag skall kolla på min är
- Tomgångsmotor
- Tändstift
- Spjällhus/Spjäll
- Felkoder

Vad kostar det att komptesta bilen och vart kan man göra det ?
av erikeriksson
Hej igen, om en cylinder är "död" pga att en ventil inte tätar fungerar ju fortfarande tändningen. Nu vet du ju vilken cylinder som är problemet. Det enda rätta är nog att lyfta toppen. Det verkar som sagt att det är en ventil som inte tätar alternativt topplockspackningen som är trasig.

Min bil står nu på verkstad och så fort jag vet vad felet på min bil är återkommer jag, borde vara innan fredag.
av dazelou
ritznet skrev:
dazelou skrev:Testade idag att dra en tändkabel i taget. En cylinder verkar inte ha någon funktion. Det dumma är att tändningen funkar, jag hör gnistljud till tändstiftet. Inte bra... Vad göra med en bil som går på fyra cylindrar?
Hej hur gjorde du detta ?

Har också problem med gången på min men endast på tomgång som det hörs, har även jag känt lukt efter att ha kört, tycker det luktar krut eller svavel eller nått. Min bil liksom brummar på tomgång låter som det går tungt, men när jag sedan gasar eller kör så går den fint föruttom när jag kör på låga varv då rycker det lite.

Det jag skall kolla på min är
- Tomgångsmotor
- Tändstift
- Spjällhus/Spjäll
- Felkoder

Vad kostar det att komptesta bilen och vart kan man göra det ?
Rycker man en tändkabel och motorn börjar gå sämre så är det ju uppenbart att cylindern funkar som den ska. Om det inte händer något så är det någonting galet.

Komptest kan man nog göra var som helst. Det är dock enkelt att utföra själv. Bort med bränslepumpssäkring, spridarkontakter och tändstift och skruva i mätaren i ett hål i taget. Låt motorn gå runt på med startmotorn några varv och be en kompis läsa av mätarn. Jag fick låna ett mätare av en bekant, men annars har biltema för en billig penning.
av dazelou
Hur som helst är problemet löst för den här gången med bilen. Den var ett tändstift som var kasst. När jag inspekterade det noggrannt var det en spricka i det och det var litet mörkare samt luktade bensin. Bilen går på alla 5 cylindrar och den känns mycket piggare.
av erikeriksson
Hej, bra att det löste sig så enkelt. Var inte tändstiften nybytta?
av dazelou
Tändstiften var nybytta så jag antog dom var OK vilket jag inte borde gjort med facit i hand...

Hej! Hjälp! Är dålig på bil[…]

Arbeiderpartiet vann nyligen valet. Nu vill de ta[…]

Ja, det är stor skillnad mellan D4 och D5. […]

Bensinen i förgasaren försvinner inte n&[…]