Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JimmyG
du missförstår det hela. i och med att du har en växel i så kommer bilen motorbromsas = farten minskas, såvida du inte håller gasenpedalen nere = drar bensin. om du där emot lägger i friläge så har du ingen motorbroms som saktar ner din fart i nedförsbacken, således slipper du gasa för att öka farten till den önskade hastigheten, istället får du ju lite extra fart utan nån som helst bensinslukning, om backen har lite sluttning vill säga!

hur mycket den motorbromsar har oxå med komprisionen i motorn att göra, många bilar med stor komprision får ju "gasa" mer än dom bilar med mindre komprision i nedförsbackarna...

eller?
Användarvisningsbild
av Karlsa
ja hej!

Ja som jag skrev så är detta marginellt på en personbil, jag förstår att ni tycker jag verkar knäpp. Men om jag nu kopplar en husvagn tex ( inte så smart om jag vill köra på farthållare!) och kör uppför en backe och bilen tappar fart så känner inte bilen/farthållaren av när jag kört över backens krön och det bäriväg utför, och jag i själva verket kanske skulle släppa gasen och låta levande kraften få ekipaget att öka fart själv. Det är så jag menar att bilen gasar över krönet och en bit utför. Så bara en olastad personbil "orkar" ju i de flesta fall hålla farten uppförbacken ( vilket kan kosta mycke soppa) och direkt på krönet slå av som ni säger här tidigare.

Och vill jag att motorn skall stänga all bränsle tillförsel så måste jag rulla med växel i (motorbromsa) annars går ju datorn in med tomgångsbränsle!! Annars stannar motorn, och har jag under tomgångsvarv och rullar på växel så gör den likadant.

Så man skall alltså inte göra som gammgubbarna och trycka in kopplingen i utförsbacken, för då ger datorn på bränsle. Gäller alla elektroniskt insprutade motorer. Bensin som diesel. :lol:

Ha de!

Hoppas vi är överens nu.
Användarvisningsbild
av JimmyG
Karlsa skrev:ja hej!

Ja som jag skrev så är detta marginellt på en personbil, jag förstår att ni tycker jag verkar knäpp. Men om jag nu kopplar en husvagn tex ( inte så smart om jag vill köra på farthållare!) och kör uppför en backe och bilen tappar fart så känner inte bilen/farthållaren av när jag kört över backens krön och det bäriväg utför, och jag i själva verket kanske skulle släppa gasen och låta levande kraften få ekipaget att öka fart själv.

Ingen som tycker du är knäpp! :shock: :lol:

Jo det är ju det den gör, känner visst av att det går nerför OM hastigheten som farthållaren är inställd på överskrids... annars gasar den ju givetvis (som den ska) tills inställd hastighet uppnåtts.

Jag fattar vad du menar... förklarar bara ur en annan vinkel... eller nått :wink:
Användarvisningsbild
av Scania
Om man motorbromsar i en lååång utförsbacke så att bensinförbrukningen "nollas", tar inte motorn skada av det?
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Scania skrev:Om man motorbromsar i en lååång utförsbacke så att bensinförbrukningen "nollas", tar inte motorn skada av det?
att den skulle ta skada har jag aldrig hört om. däremot vet jag att det är så man bör göra, om det är en lååång backe det d.v.s.
för nåra år sedan, i alperna åt helvete, vare en skolklass som skulle på bussutflykt. dock va busschaffisen sjuk, så en förälder ifrån klassen fick rycka in. det han inte hade erfarenhet av var dock dessa låååånga nedförsbackar. så han hängde på bromsen i nån timme eller så, varav d smalt (bromsskivorna d.v.s.) å bussjäveln flög åt helvete å ungarna i den med! dock i sverige har vi inte allt för många av d backarna, men ja motorbromsar alltid; drar ingen bensin och sliter inte på bromsarna, + att då har man allti en bra växel i om d skulle slå om till grönt iaf!

nu när ja läste din text igen antar ja att du syftar på om motorn går torr, eftersom spjällhuset stängs. men bensinens funktion är till för att föra bilen frammåt, har du fart frammåt så behövs ingen bensin!
Senast redigerad av 2 Silver.Swe., redigerad totalt 0 gång.
av olson
Karlsa skrev:ja hej!

Men om jag nu kopplar en husvagn tex ( inte så smart om jag vill köra på farthållare!)

Hoppas vi är överens nu.
Jag anväder farthållaren när jag har husvagnen på :twisted:
Och jag tycker jag är smart :D
Användarvisningsbild
av Scania
Tack för förklaringen, Silver.Swe.!

Ja, jag trodde att motorn kunde "skära" om den inte fick bensin på en lång stund, trots att kolvarna rör sig. Men nu förstår jag och jag kommer att använda motorbromsen även i långa utförsbackar i fortsättningen.

F.ö tycker jag att farthållare är en av de bästa komfortfinesserna på moderna bilar. Änvänder den så ofta det bara går. Men där jag oftast kör, södra skåne, är det inte så mycket backar.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Scania skrev:Tack för förklaringen, Silver.Swe.!

Ja, jag trodde att motorn kunde "skära" om den inte fick bensin på en lång stund, trots att kolvarna rör sig. Men nu förstår jag och jag kommer att använda motorbromsen även i långa utförsbackar i fortsättningen.

F.ö tycker jag att farthållare är en av de bästa komfortfinesserna på moderna bilar. Änvänder den så ofta det bara går. Men där jag oftast kör, södra skåne, är det inte så mycket backar.

förlåt mig, självklart så kommer d in nåra droppar hela tiden! men under motorbromsning så stängs gasspjället och övergår till tomgångsläge (om du motorbromsar över ca 1700 rpm). annars skulle den gå torr som du säger! -slår mig på fingrarna-
Användarvisningsbild
av Scania
Silver.Swe. skrev:
Scania skrev:Tack för förklaringen, Silver.Swe.!

förlåt mig, självklart så kommer d in nåra droppar hela tiden! men under motorbromsning så stängs gasspjället och övergår till tomgångsläge (om du motorbromsar över ca 1700 rpm). annars skulle den gå torr som du säger! -slår mig på fingrarna-
Ok, så det går åt l i t e bensin fast färddatorn visar 0? Men mindre än om man rullar på tomgång med kopplingen nere?
Användarvisningsbild
av Sparkz
En tvåtaktare som smörjs av bränslet mår inte bra av lång motorbroms. En fyrtaktare är det inga problem med, den har separat smörjsystem.

Ett undantag skulle väl vara något vråltrimmat på alkohol där bränslet används för att kyla, men det är väl inte så ofta man sätter skidboxen på dragstern och drar till alperna...
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]